• Empresa
  • Amazon liquida "per sorpresa" el teletreball: què fer quan la teva vida és lluny de l'oficina?

Amazon liquida "per sorpresa" el teletreball: què fer quan la teva vida és lluny de l'oficina?

El gegant del comerç electrònic exigeix la presencialitat de tots els seus treballadors durant els cinc dies de la setmana amb una mesura qualificada de "controvertida"

Amazon posa fi a un model híbrid de treball que començarà completament presencial el pròxim 2 de gener de 2025 | iStock
Amazon posa fi a un model híbrid de treball que començarà completament presencial el pròxim 2 de gener de 2025 | iStock
Barcelona
21 de Setembre de 2024

Estem davant de la fi del teletreball generalitzat? Significa que tornarem a un model laboral "antic"? El gegant del comerç electrònic Amazon ha exigit com a norma general a tots els seus empleats que vagin a treballar presencialment tots els dies de la setmana. Els motius? "Cal preservar i transmetre la cultura d'Amazon", ha declarat aquesta setmana el seu conseller delegat, Andy Jassy. Tot i que hi pot haver algunes excepcions relacionades amb motius de salut o emergències familiars, es posa fi a un model híbrid que començarà completament presencial el pròxim 2 de gener de 2025. I, el gran quid de la qüestió: què succeeix amb els treballadors que s'hagin organitzat la vida personal a milers de quilòmetres de l'oficina?

El nou model presencial impactarà al personal d'oficines d'Amazon d'arreu del món, que ja supera les 300.000 persones

En primer lloc, entre els arguments presentats per Jassy, s'ha de sumar la "facilitat d'aprendre, col·laborar, aportar idees i inventar, a part de la connexió entre tots els equips", com detallen des de la gran corporació. Ara bé, malgrat que el teletreball no era una opció per a la majoria dels 1,5 milions de treballadors d'Amazon d'arreu del món -ja que molts d'ells treballen en magatzems, centres logístics o traslladant paquets-, a qui sí ha impactat és al personal d'oficines que supera les 300.000 persones. Tal com detallen els mitjans de comunicació americans, s'augmentarà l'activitat en ciutats com Seattle, Bellevue o Arlington o, fins i tot, a la ciutat comtal.

A més, també hi haurà novetats en l'estructura directiva d'Amazon, ja que s'optarà per la reducció d'executius i càrrecs intermedis, mentre es buscarà que no hi hagi tanta complexitat en la presa de decisions ni burocràcia innecessària. Tot i la presa de decisions, Amazon va tancar el 2023 amb bones xifres gràcies a una facturació de 574.785 milions de dòlars, un 12% més que l'any anterior. Els beneficis nets van ser de 30.425 milions de dòlars el 2023.

Amazon compta amb una elevada rotació en l'àmbit corporatiu, fruit de l'exigència, la pressió i salaris per sota de la competència

"Durant els últims anys, Amazon ha tingut un creixement constant del 15% i durant la pandèmia va tenir un pic del 30%", detalla Manel Arribas, doctor en economia i empresa i professor de la Facultat d'Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic-UCC a VIA Empresa. "És una multinacional que constantment està innovant i, per tant, compten amb més reptes, problemes i desafiaments amb un equip de persones milionari que constantment està interactuant", destaca l'expert. I d'aquí que la innovació sigui un puntal, es requereixi més agilitat i productivitat.

Un dels desafiaments d'Amazon, a parer d'Arribas, té a veure amb evitar l'elevada rotació del personal, ja que a la part corporativa de la companyia la mitjana de permanència és de tan sols un any. "Són molt exigents, hi ha pressió, tenen uns objectius molt alts i, a més, a escala salarial i de compensacions estan per sota d'altres competidors tecnològics", precisa el professor de la Universitat de Vic. Per aquest motiu, l'aposta decidida pel retorn a l'oficina per "guanyar complicitats".

Què fer quan la teva vida personal és lluny de l'oficina?

La seu d'Amazon a Seattle | iStock
La seu d'Amazon a Seattle | iStock

Com pot impactar un comunicat d'aquestes característiques a un treballador que viu a milers de quilòmetres de l'oficina d'Amazon i que té la vida personal i professional organitzada al voltant del teletreball? En primer lloc, pot generar molta angoixa i tensions en l'àmbit personal, ja que es tracta d'una decisió disruptiva que afecta la gestió del teu dia a dia. Per a Arribas, significa enfrontar-se a una decisió vital. "Què fas? Et canvies de feina? T'arrisques a perdre el treball?", qüestiona l'expert. A més, això pot comportar dedicar més temps al desplaçament per accedir a l'oficina, sentir que "perds autonomia" i un ajust en la part financera. "Si vas a treballar a una ciutat, els costos s'incrementen, des de canviar d'habitatge o, fins i tot, el trasllat del cotxe o menjar a fora", continua l'expert. 

Entre els prototips de treballadors que acostumen a optar pel teletreball hi ha els que es dediquen a la tecnologia, des del desenvolupament de software, a temes més tècnics, concrets i acurats per "executar amb directius molt clares". El professional acadèmic té clar que al llistat també s'hi pot sumar els analistes de dades o, encara més, els tècnics de màrqueting digital, ja que els "ajuda a concentrar-se en entorns més tranquils, flexibles i que no requereixen cada dia un supervisor directe".

Hi haurà un efecte rebot?

L'oficina de Google a Silicon Valley | iStock
L'oficina de Google a Silicon Valley | iStock

Després d'haver abraçat -o almenys tolerat de manera cautelosa- les polítiques de treball a distància que va portar la pandèmia, els directors generals de les grans empreses tecnològiques s'estan mostrant molt menys comprensius en els darrers mesos. Per exemple, Meta, matriu de Facebook, Instagram i WhatsApp, va anunciar fa un any que els seus treballadors haurien d'anar a l'oficina 3 dies per setmana. L'organització va afirmar inicialment que estava d'acord amb la cultura del treball flexible, però ja fa temps que ha donat instruccions als seus directius perquè deixin de publicar ofertes de feina amb opció de teletreball.

Apple sempre ha estat més estricta que les seves homòlogues pel que fa al retorn a l'oficina. L'empresa ha estat controlant els seus empleats per assegurar-se que accedeixen al seu lloc de treball almenys 3 dies a la setmana. Google també ha estat establint "restriccions enèrgiques" contra les persones que prefereixen teletreballar. En un correu electrònic enviat a la plantilla fa uns mesos, la companyia va establir que l'assistència a l'oficina seria un "factor que cal tenir en compte en les avaluacions de rendiment dels empleats". O a X -antic Twitter- amb la compra per part d'Elon Musk, el líder ha criticat el teletreball en reiterades ocasions. Fa poc ho va qualificar de "moralment incorrecte" i va acusar "la classe dels portàtils" de viure a "La La Land".

Finalment, marcats per un final de setembre en què el sector immobiliari serà el protagonista de Catalunya, Arribas destaca les bones notícies d'un sector que s'ha trobat amb una part de les oficines pràcticament desèrtiques fruit de la pandèmia de la covid-19 i que molt possiblement viurà una segona joventut amb un "un efecte crida". El temps ho dirà.