• Empresa
  • Amazon i les pimes catalanes: una aliança de 300 milions l'any que ja és un "motor de l'economia"

Amazon i les pimes catalanes: una aliança de 300 milions l'any que ja és un "motor de l'economia"

La multinacional presumeix d'impacte a les petites i mitjanes empreses: més de 3.500 firmes catalanes van facturar un 15% interanual més a través de la plataforma

Exterior d'un magatzem d'Amazon | iStock
Exterior d'un magatzem d'Amazon | iStock
Barcelona
15 d'Octubre de 2024
Act. 15 d'Octubre de 2024

17.500 milions d'euros. Aquesta és la quantitat que Amazon assegura haver invertit a l'estat espanyol en els 13 anys que hi és present. A més, han contractat 25.000 treballadors fixos des del 2019 -l'empresa privada que més ho ha fet- i han obert centres logístics i tecnològics, oficines corporatives i d'atenció al client. Unes xifres que confirmen la multinacional com un "motor de creixement de l'economia espanyola", segons ha assegurat Eva Pérez, responsable sènior polítiques públiques d'Amazon. Ho ha fet a la seu de Foment del Treball Nacional, on l'entitat fundada per Jeff Bezos ha presentat l'informe sobrel’Impacte d’Amazon a les pimes espanyoles de 2023, juntament amb representants de la mateixa Foment del Treball Nacional i d'Acció.

Si Amazon ja és un pilar de l'economia espanyola, Catalunya és el seu cor. Al territori hi ha 8.000 persones que treballen per a la companyia i és la comunitat de l'Estat on més pimes venen els seu productes: més de 3.500 firmes, que el passat 2023 van facturar 300 milions d'euros amb els seus respectius negocis. Es tracta d'un 15% més que el 2022, fet que apunta a una nova tendència: moltes empreses estan fent servir el marketplace que ofereix Amazon per exportar els seus productes a tot arreu del planeta.

Amazon ho ha detectat i hi ha invertit. Actualment, existeixen més de 1.100 punts de recollida només a Catalunya. Una quantitat que ajuda a la distribució dels productes al territori. A més, cal sumar-ne les infraestructures: el centre logístic del Prat de Llobregat és el més gran de tota Espanya, però no és l'únic situat a Catalunya. Martorelles, Castellbisbal i Girona també disposen de magatzems, mentre que també hi ha un centre de distribució a Barberà del Vallès i un centre urbà a Barcelona. "Invertim moltíssim en tecnologia, logística i noves eines. Sempre pensem quina és la millor manera d'ajudar el venedor", ha afirmat Coia Pons, responsable d'oportunitats de comerç electrònic per a pimes d'Amazon.

Amazon, aliat del petit comerç català?

Evento Amazon y Foment 15.10.2024 I
Eva Pérez (Amazon), Maria Mora (Foment del Treball Nacional) i Elena Antonijuan (Acció), durant l'acte | Cedida

La presentació de l'informe no només ha servit per presumir del gran impacte que la multinacional té a l'economia de casa nostra, sinó per compartir les sinergies que ha establert amb el teixit empresarial català. "Moltes vegades es planteja Amazon com un ens a l'altre cantó de les pimes, però és al contrari. Som tan exitosos gràcies a les pimes que venen a la nostra botiga", ha assegurat Pérez, qui també ha compartit una dada reveladora: actualment, més del 60% dels productes que s'ofereixen a Amazon no són propis.

A Catalunya, les més de 3.500 empreses que fan servir Amazon com a aparador van superar els 19 milions de productes venuts el passat 2023. "La majoria van ser fora de l'Estat", ha remarcat Pons. El que proposa Amazon és una forma d'arribar a més clients, independentment del punt del planeta en què visquin. El contracte és el següent: la multinacional ofereix un marketplace massiu a canvi d'una comissió d'entre el 7% i el 15%.

La comissió d'Amazon està entre el 7% i el 15%, mentre que Amazon FBA suma un 20% més per logística i distribució

Aquest, però, no és l'únic servei disponible: també existeix Amazon FBA, que s'encarrega de la logística i la distribució dels productes dels venedors. En aquest cas, la comissió s'enfila al 20% i s'ha de sumar a l'anterior. D'aquesta manera, Amazon pot arribar a quedar-se amb un 35% de cada venda a partir del servei sencer.

Amb la idea de mostrar el potencial d'aquesta eina, Amazon es va aliar fa 4 anys amb Foment del Treball Nacional i Acció. La idea era connectar amb les pimes catalanes a través del seu programa Despega, una formació en línia gratuïta a l'abast de qualsevol comerç. "La transició digital cap al comerç electrònic no és una opció, sinó un requisit imprescindible", ha sentenciat Elena Antonijuan, responsable del programa serveis internacionals d'Acció. Des del 2020, 45.000 pimes ja han passat per aquestes formacions que gestiona l'agència catalana.

"No es tracta només de l'abast: el comerç electrònic permet competir en igualtat de condicions amb grans empreses i reduir les despeses. Està transformant el panorama empresarial", ha afegit Antonijuan. "Potenciar aquesta transformació digital i fer entendre els beneficis de la internacionalització a les pimes és un gran repte que tenim", ha comentat Maria Mora, directora del departament d'innovació de Foment del Treball Nacional. Avui, només el 37% de les empreses catalanes està venent productes en línia, i tan sols un 12% de les exportadores fan servir aquest canal, segons dades d'Idescat.

Natulim i Unik Health: dos casos d'èxit

A més de les representants de les tres companyies, l'acte ha comptat amb el testimoni de dues pimes catalanes que han transformat el seu negoci a través del comerç electrònic d'Amazon: Natulim i Unik Health. "Teníem molt clar que la internacionalització serviria per escalar el negoci", ha explicat Ruth Alonso, sòcia fundadora d'Unik Health. Per assolir aquest objectiu, van apostar pel "mercat enorme" d'Amazon.

Carol (Natulim): "Amazon ens ha ajudat a obrir-nos les portes d'Itàlia, que ja és el país on més venem"

"Un cop vam començar a fer servir Amazon, les vendes van ser exponencials", ha afegit Paula Carol, cap d'e-commerce de Natulim. Actualment, la seva empresa és present a nou països del món i fa servir la plataforma per potenciar encara més el sector internacional. "Amazon ens ha ajudat a obrir-nos les portes d'Itàlia, que ja és el país on més venem", ha reconegut. Ara bé, cada botiga està operada per una persona nativa, amb la idea d'aproximar-se amb més precisió al mercat d'aquell país.

La presència de Natulim i Unik Health en l'acte ha servit per inspirar els assistents, entre els quals hi havia representants de pimes catalanes. A tots ells, Alonso els ha recomanat "estudiar bé el mercat i calcular les marginalitats" abans de fer servir Amazon. Tot i això, la multinacional té previst continuar les formacions i penetrar encara més al sector de les petites i mitjanes empreses. De fet, immediatament després de la presentació s'ha posat en marxa un taller que també ha comptat amb participants en línia. Bona prova que la transformació digital de les pimes no pot esperar ni un minut més.