
El president d’Aena, Maurici Lucena, s’ha mostrat “optimista” amb l’ampliació de l’aeroport del Prat, però ha evitat pronunciar-se sobre si el projecte tindrà “matisos” respecte de la proposta inicial d’ampliar la tercera pista 500 metres, afectant l’espai natural protegit de La Ricarda. En una trobada organitzada per Expansión, el directiu del gestor aeroportuari ha assegurat que els treballs de la comissió tècnica entre la Generalitat i el govern espanyol “s’estan acabant” i ha dit que si el resultat és positiu les obres es podrien acabar el 2034. “Soc molt optimista, la meva confiança en el govern, les institucions catalanes i el president Illa és màxima”, ha dit.
Lucena no ha volgut donar detalls sobre el resultat de les deliberacions de la mesa entre els dos governs, però ha certificat que “els treballs s’estan fent amb el màxim rigor”. Preguntat si el projecte inicial inclouria algun matís, ha assegurat que quan es parla de matisos es fa referència a “introduir algun grau de llibertat al concepte però sense alterar l’essència o la substància”.
Lucena (Aena): “Soc molt optimista, la meva confiança en el govern, les institucions catalanes i el president Illa és màxima”
D’altra banda, el president d’Aena ha assegurat que Espanya pot tenir dos 'hubs' aeroportuaris -Madrid i Barcelona- de la mateixa manera que Alemanya o Estats Units i ha recordat que la infraestructura de la capital catalana és la més densa en connexions intraeuropees. “Barcelona pot ser en pocs anys un 'hub' si no ens perdem en un debat bizantí com el que s’ha produït a Catalunya que ha retardat una ampliació que tant de bo estigués en marxa ja”, ha dit.
Pel que fa al termini de les obres, Lucena ha avisat que es tracta d’un projecte amb afectació a una zona ambiental protegida per Espanya i la Unió Europea, fet que allargarà els tràmits inicials entre dos i tres anys. Un cop acabada la fase administrativa, arribarien les obres que s’allargarien uns cinc anys. “Podríem tenir-ho tot acabat el 2034”, ha dit.
A més, el directiu ha assegurat que aquesta ampliació i les d’altres aeroports com el de Madrid, Alacant, València, Eivissa, Tenerife o Bilbao faran la inversió propera d’Aena es “més que duplicarà”. “La meva estimació és que la inversió regulada en el període 2017 i 2031 estigui molt, molt, molt per sobre dels 1.000 milions d’euros anuals”, ha dit.
Lucena (Aena): “Podríem tenir-ho tot acabat el 2034”
Pel que fa a les taxes que paguen les aerolínies, ha promès que el gestor aeroportuari “mantindrà les tarifes més competitives d’Europa”. Lucena també ha afirmat que la companyia s’està plantejant més operacions per expandir l’activitat internacional, que ara mateix gestiona 17 aeroports al Brasil i el britànic de Lutton.
Amb relació a les ciutats aeroportuàries, ha assegurat que “abans de finals del 2025” la companyia haurà anunciat l’impuls i el llançament d’hotels a prop dels aeroports de Barcelona i Madrid. D’aquesta manera, “es corregirà una anomalia històrica, sent els únics grans aeroports d’Europa que no tenen grans hotels al perímetre aeroportuari”, ha dit.