
L'exposició constant a imatges idealitzades i la comparació social, especialment a través de plataformes com TikTok i Instagram, ha provocat un augment preocupant dels problemes de salut mental entre els adolescents, segons l’últim estudi presentat per UNICEF Espanya i la Universitat de Sevilla. Com a resposta a aquesta realitat, el 2024 neix Applaudable, una xarxa social que aposta per un concepte innovador: oferir una alternativa centrada en experiències autèntiques i significatives, allunyades de la superficialitat i la influència.
“D’una banda, parlem d’experiències quotidianes: allò que dona forma al nostre dia a dia, on anem, què fem, què consumim, és a dir, coses tangibles. De l’altra, experiències més personals i intangibles, aquelles que inclouríem en unes memòries si mai les escrivíssim”, explica a VIA EmpresaAndrew Christodoulides, fundador i CEO d’Applaudable.
La plataforma neix com a resposta al soroll aclaparador i a la negativitat que predominen avui dia a les xarxes socials
La plataforma neix com a resposta al soroll aclaparador i a la negativitat que predominen avui dia a les xarxes socials. En lloc de "m'agrada", Applaudable utilitza un sistema d’aplaudiments, i està dissenyada per ser un espai on compartir no és només mostrar moments, sinó celebrar-los.
L’objectiu: crear una nova manera de connectar, compartir i construir comunitat

Un estudi conjunt del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l’agència Imagina calcula que hi ha 6,4 milions d’usuaris de xarxes socials al territori, el que representa gairebé el 80% de la població catalana. Aquesta xifra suposa un augment respecte a l’any anterior, en contrast amb la tendència a la baixa registrada a la resta de l’Estat. Així, Catalunya no només destaca pel nombre d’usuaris, sinó també pel temps que hi dediquen. Segons l’informe, l’ús diari de les xarxes socials ha augmentat lleugerament, amb una mitjana de 2,3 hores al dia, una dada superior a la mitjana espanyola i europea. Pel que fa a les preferències, Instagram es consolida com la tercera xarxa més popular entre els usuaris de 16 a 45 anys, i la quarta entre els majors de 46.
La plataforma es basa en un algoritme que connecta usuaris amb interessos similars a partir de les experiències que comparteixen
Arran d’aquesta situació, Christodoulides es va posar a treballar amb l’objectiu de crear una nova manera de connectar, compartir i construir comunitat. Per fer-ho possible, la plataforma es basa en un algoritme que, en lloc de prioritzar el contingut amb més “m’agrada”, connecta usuaris amb interessos similars a partir de les experiències que comparteixen. “Per exemple, si comparteixo un llibre que m’ha encantat i l’algoritme detecta que tu i jo tenim gustos similars en lectura, és probable que aquella publicació t'aparegui i puguis repetir aquella experiència”, explica.
"A curt termini, estem centrats a expandir la presència d'Applaudable a Barcelona"

Pel que fa a les perspectives de futur, "a curt termini, estem centrats a expandir la presència d'Applaudable a Barcelona. A mitjà termini, tenim la intenció d’escalar a altres ciutats i comunitats arreu del món, aprofitant el nostre model per impulsar un creixement orgànic de la xarxa", explica Christodoulides, qui afegeix que actualment es troben en una fase pre-revenue, amb un enfocament intencionat en el creixement d’usuaris i el desenvolupament del producte.
D'aquesta manera, Christodoulides explica que els ingressos futurs es generaran mitjançant una combinació de funcions prèmium, associacions amb marques i, eventualment, eines de mercat impulsades per la comunitat. "Esperem començar a generar ingressos significatius en un termini de 12 a 18 mesos", assenyala.
"Esperem començar a generar ingressos significatius en un termini de 12 a 18 mesos"
Finalment, a llarg termini, "el nostre objectiu és construir la plataforma social més impactant i centrada en la persona del món, que elevi les experiències quotidianes i transformi la manera en què les persones es connecten en línia", conclou el CEO.