L'iPod va transformar la nostra manera d'escoltar música i va ajudar a convertir Apple en una de les empreses més valuoses del món. L'empresa de la poma ha venut més de 400 milions d'iPods des que el va llançar l'any 2001 i més de 35.000 milions de cançons. Però Apple ha anunciat aquest 2022 que mata aquest dispositiu. Com va passar l'iPod de ser un dels aparells més populars a ser bàsicament inexistent?
El 1999, la indústria musical nord-americana va tenir el seu any més gloriós. En aquella època hi havia dos sectors que estaven creixent amb força, sobretot als Estats Units on més del 40% de les llars tenien ordinador i Internet guanyava usuaris ràpidament. Els CDs representaven més del 80% dels ingressos de la indústria musical en aquell moment. El problema, però, era que els reproductors portàtils eren incòmodes, grossos i tenia molt poca capacitat per reproduir cançons.
"Apple va veure això com una oportunitat. Considerava la competència totalment inadequada i volia crear quelcom més petit i potent", explica Pere Bacardit, professor de màrqueting d’EAE Business School. La solució tècnica va arribar quan l'antic cap de maquinari d'Apple, John Rubenstein, es va reunir amb Toshiba en una Mac World Expo a Tòquio. A Rubenstein se li va mostrar un disc dur d'1,8 polzades, que era increïblement petit per a l'època i combinava emmagatzematge i portabilitat, exactament el que Apple buscava. Així, el nou reproductor multimèdia d'Apple ja seria possible.
Bacardit: "Al principi tenir un iPod era gairebé un símbol d'estatus"
El primer iPod es va anunciar el 23 d'octubre de 2001. Tenia una capacitat de 5 gigabytes, costava 399 dòlars i prometia tenir 1.000 cançons a la butxaca. "Per a un dispositiu d'avui en dia sembla poc, però per a l'època era una revolució. Podia contenir moltes cançons, era fàcil d'utilitzar i es podia endur arreu. Realment va ser el moment perquè Apple arribés a ser l'actor dominant dels dispositius mòbils", afirma Bacardit. I, tot i això, en aquell moment no tothom ho va rebre de la millor manera. El New York Times va publicar que seria un afegit agradable per als usuaris de Macintosh, però per a la resta del món Windows no significaria res.
"L'iPod no va funcionar tot d'una, en realitat al principi tenir-ne un era gairebé com un símbol d'estatus", afegeix l'expert.
El problema d'iTunes
Però Apple no confiava només en l'iPod. Nou mesos abans, Apple va llançar iTunes, un reproductor de música digital per a Mac. Llavors, l'abril de 2003, Apple va llançar la botiga de música iTunes, que va vendre centenars de milers de cançons per 99 cèntims. Aquesta botiga va vendre més d'un milió de cançons durant la seva primera setmana, però iTunes només estava disponible al Mac, que tenia menys del 3% de la quota de mercat mundial d'ordinadors. Així que sis mesos després, Apple va sorprendre tothom i va llançar iTunes per a Windows i llavors qualsevol podia utilitzar un iPod.
En els seus primers vuit mesos, iTunes va vendre 25 milions de cançons i les vendes d'iPod van augmentar any rere any. Però Apple no només va convèncer els consumidors, la indústria musical també estimava l'iPod.
Serveis de pirateria i streaming
A principis dels anys 2000 la pirateria creixia ràpidament. Napster havia guanyat 80 milions d'usuaris en només tres anys, de manera que la indústria de la música va veure en compartir fitxers i en empreses com Napster la seva major amenaça. Si la música es pot descarregar de manera gratuïta, llavors la indústria no és viable. "iTunes crea un pont entre la indústria de la música i els consumidors oferint una manera fàcil i assequible de comprar música en línia", explica Bacardit.
El 2004, el president de la Recording Industry Association of America va dir que l'iPod i l'iTunes Store són una llum brillant en un moment molt desolador de la indústria. Durant els dos anys següents, Apple va actualitzar l'iPod i va llançar més models a diferents preus, com els Shuffle i Nano, que tenien més emmagatzematge, una millor portabilitat i noves funcions, com ara la reproducció de vídeo. "Hi havia un iPod per a cada consumidor de música gairebé", creu el professor.
El 2007 Apple va llançar l'iPod touch, un iPod amb pantalla tàctil que tenia jocs d'aplicacions i un navegador d'Internet. Les vendes van arribar al màxim el 2008 amb 54,8 milions d'unitats venudes. Bacardit explica que "qualsevol persona que va créixer a principis dels anys 2000 recorda aquells anuncis d'iPod que també van marcar un canvi per a Apple de ser una empresa d'informàtica a una empresa d'electrònica personal".
Inici del declivi
Però tot l'èxit que estava atresorant l'iPod no duraria gaire més i precisament per un altre llançament de la mateixa casa, l'iPhone. "Està clar que si tens un iPod, un telèfon i connexió a internet tot en un mateix dispositiu, ja no caldrà tenir tres dispositius diferents", subratlla l'expert. Així, l'auge de l'iPhone i la caiguda de l'iPod tenen una relació directa.
Les vendes d'iPods van començar a disminuir el 2008 mentre que el creixement de l'iPhone va ser immediat. En aquell moment Apple encara estava llançant nous models d'iPod, però aviat abandonaria el seu propi producte. Fins al punt que el 2011 les vendes d'iPhone van superar l'iPod i tres anys més tard Apple va deixar de fabricar l'iPod Classic. En aquell moment, l'iPod representava menys del 2% dels ingressos d'Apple i estava clar que els dies dels iPods estaven comptats.
Les vendes d'iPods van començar a disminuir el 2008 mentre que el creixement de l'iPhone va ser immediat
Fins i tot en una presentació de resultats l'any 2014, Tim Cook diu que "tots sabem des de fa temps que l'iPod és un negoci en declivi". Finalment, el 2017 Apple va deixar de fabricar els Nano i Shuffle. Aquests van ser els últims dispositius d'Apple que no es connectaven a Internet, la qual cosa significava que no podien utilitzar els serveis en què s'estava centrant Apple, com l'App Store, Apple Music i AppleTV+.
"Definitivament, l'iPod va tancar un capítol molt important en la història dels gadgets d'un sol ús. A més a més, també es va veure afectat per un gran canvi en la indústria musical a mesura que els serveis d'streaming com Spotify van créixer. La gent ja no compra cançons, sinó que les escolta en línia. Fins i tot Apple va substituir l'iTunes pel seu servei de reproducció de música propi. De fet, actualment la música en streaming és la font més gran d'ingressos per a aquesta indústria", postil·la Bacardit.
I finalment va arribar la mort anunciada: Apple ha confirmat aquest 2022 que l'iPod Touch continuaria disponible fins a acabar les existències i ja no apareix al seu web. La companyia no té entre els seus plans llançar una nova generació del reproductor i, amb ell, es posa punt final a la història d'un dels seus dispositius més icònics i populars.