"La sensibilització i conscienciació dels ciutadans sobre el bon ús i la cura de l’aigua i del medi ambient són clau per fomentar-ne un ús responsable, i aquests valors s’han de promoure des de ben petits", expliquen des de Sorea que és l'empresa gestora del cicle integral de l’aigua i que ha desenvolupat el programa educatiu Aqualogia amb l'objectiu donar a conèixer el cicle natural i urbà de l’aigua mitjançant recursos educatius digitals i interactius.
El programa s’emmarca dins el pla estratègic de la companyia que, sota el nom L’Efecte Blau, vol avançar en el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible establert per Nacions Unides i fer realitat la sostenibilitat mediambiental i el compromís social.
Un total de 4.246 alumnes de 68 centres escolars catalans van participar en aquest programa educatiu durant el curs escolar 2018/2019. Mitjançant vídeos, jocs i experiments, els alumnes van poder treballar a l’aula quins usos es fa de l’aigua dins el seu centre escolar, com arriba aquest bé bàsic a les seves o llars o quins tractaments es poden fer per beure-la o per retornar-la al medi natural. "Els estudiants, així, d’una forma totalment lúdica i divertida, entenen la importància de consumir l’aigua de manera responsable", afegeixen des de Sorea.
Sevilla: “És habitual que en acabar la sessió ens diguin: ‘Doncs sí que costa poder tenir aigua a casa’ o ‘Mai m’havia preguntat què passa amb l’aigua que ja havia utilitzat’"
L'equip educador ha dut a terme les sessions d’Aqualogia a les aules dels centres i s'ha posat a disposició del professorat una eina didàctica adaptada al currículum de cada cicle educatiu perquè puguin seguir tractant el tema al llarg del curs. “És habitual que en acabar la sessió ens diguin: ‘Doncs sí que costa poder tenir aigua a casa’ o ‘Mai m’havia preguntat què passa amb l’aigua que ja havia utilitzat’. Amb les sessions d’Aqualogia aconseguim que l’alumnat entengui que la gestió de l’aigua és complexa i que és necessari fer-ne un consum responsable perquè té conseqüències sobre el medi ambient, la societat i l’economia”, afirma Aísa Sevilla, responsable d’Operacions Acadèmiques i Serveis Educatius de l’Escola de l’Aigua, l’entitat encarregada de planificar i realitzar les sessions.
Les activitats, que s’han adaptat als diferents nivells educatius (inicial, mitjà i superior), inclouen contes interactius, jocs digitals en els quals es localitzen els diferents usos de l’aigua al centre educatiu i experiments amb aigua. Cada sessió d’Aqualogia dura 90 minuts i s’inicia amb el mencionat conte interactiu que inclou la detecció de coneixements previs que tenen els alumnes. Al finalitzar es realitza una avaluació de la sessió. Tots els centres que van participar en el programa al llarg del passat curs escolar l’hi van atorgar la màxima puntuació.
Sevilla: “Encara que el professorat se senti capacitat per parlar de l’aigua, pocs coneixen realment com funciona el seu cicle integral. Per això, valoren que els hi expliquem quina és la nostra experiència gestionant l'aigua urbana"
“Encara que el professorat se senti capacitat per parlar de l’aigua, pocs coneixen realment com funciona el seu cicle integral. Per això, el que més valoren és que els hi expliquem quina és la nostra experiència gestionant l'aigua urbana, aportant detalls que no apareixen als llibres de text i, a més a més, fent-ho d’una manera amena i participativa”, insisteix Sevilla.
Sorea va començar a implementar el programa durant el curs escolar 2013/2014. La valoració tant del professorat com dels professionals de Sorea ha estat molt positiva i per tant, s’ha trobat la manera de satisfer la creixent demanda que hi ha hagut des dels centres educatius.
"Encetem un nou curs escolar amb la il·lusió de portar el programa Aqualogia a moltes més escoles de les poblacions on gestionem el servei municipal d’aigua", conclouen.