Oferir una alternativa més sostenible i eficient per l'entrega de paquets a domicili. Aquest va ser el punt de partida que va portar a Albert Bladas i Georgina Coll a fabricar i gestionar el software d’armariets intel·ligents que serveixin com a punt de recollida i entrega. El projecte, batejat com a Columat, va néixer fa cinc anys i s'ha convertit en l'única empresa del sud d'Europa a produir una gamma específica per a contenir productes refrigerats.
El 2023 ja van facturar 1,5 milions d'euros i la previsió enguany és duplicar aquesta xifra. La seva tecnologia permet efectuar lliuraments, recollides i devolucions de qualsevol mena de producte de manera automatitzada i digitalitzada les 24 hores del dia. "Som una solució transversal. Amazon o Correus no són competidors, podrien ser clients. Nosaltres oferim la solució a altres retailers o sectors. Som fabricants i donem la solució claus en mà", defineix Albert Bladas.
La necessitat és l'origen
Com moltes iniciatives, Columat va néixer d'una necessitat pròpia: "Compràvem molt per internet, però no estàvem mai a casa. I vam pensar en crear una solució per poder fer la recollida de productes o menjar". La resposta van ser els armariets intel·ligents i, alguns, refrigerats. Era el 2019 i aquest sistema encara era molt incipient.
Tots dos tenien una experiència de deu anys en el desenvolupament de sistemes intel·ligents de recepció de paqueteria. El primer que van fer va ser desenvolupar el hardware i el software per la seva solució. És a dir, tota la maquinària i el sistema de gestió. Les primeres passes les van fer com una startup incubada per Lanzadera, l'acceleradora d'empreses emergents de Juan Roig.
Actualment, hi ha més de 600 armariets fabricats per Columat al mercat. En els inicis, els primers clients eren del sector retail i per a oficines o coworkings, que volien oferir als seus treballadors un espai per rebre paquets.
La sostenibilitat com a pal de paller
Per una banda, els armariets intel·ligents de recollida ofereixen molta més comoditat i flexibilitat als receptors: "Es pot recollir les 24 hores al dia, sense fer cues ni esperes". Però també són un aliat per la sostenibilitat: "Optimitzem l'enviament a domicili i el fem més sostenible. En lloc d'haver d'enviar 50 paquets a 50 cases, amb el que suposa tot se centralitza a la nostra solució". La contaminació i congestió de les furgonetes de repartiment es redueix. És una revolució del repartiment a l'última milla que a poc a poc es va estenent.
Una fàbrica a Sant Cugat
Columat es troba a Sant Cugat del Vallès, des d'on fabriquen els armariets i desenvolupen els sistemes. "Vam decidir-ho fer tot aquí, apostar per la producció local per la qualitat i l'eficiència en el temps", destaca Bladas. "La nostra diferenciació principal és el software, que és propi. I el fet que fabriquem a Europa, la majoria de competidors ho fan a Àsia", afegeix. Un sistema operatiu que ofereix un control de dades i ús constant.
Des de l'inici han crescut any a any i ja tenen presència a Barcelona, Madrid, Galícia, Bilbao, València o Canàries. També a França i Andorra i ara posen la mirada al Regne Unit. "El mercat global d’armariets intel·ligents experimentarà un creixement anual del 17,4% en els pròxims set anys", destaquen.
Albert Bladas explica que la pandèmia va ser un impuls pel sector: "Ens va poder ajudar a millorar el producte, mentre el comerç electrònic augmentava". En aquest sentit, destaca que empreses com Amazon, tot i que fabriquen els seus propis armariets, ajuden a popularitzar i normalitzar el seu ús.
Únics a Europa
El gran tret diferencial de Columat és que són pràcticament els únics a Europa en oferir armariets refrigerats i de congelador, el que permet fer un pas més enllà i facilitar l'enviament i recollida de menjar fresc.
De fet, una de les seves principals col·laboracions és amb Mercats de Barcelona, institució de la qual formen part 40 mercats municipals de la capital catalana, que ha instal·lat armariets refrigerats de Columat en 16 dels seus equipaments per a proveir als seus clients d'un altre canal de recollida. D'aquesta manera, poden encarregar la seva compra i recollir-la quan vulguin.
Albert Bladas: "És una oportunitat pel comerç local per digitalitzar-se"
Al mateix temps, els mercats es digitalitzen i agreguen un factor de valor competitiu respecte a altres establiments. De fet, al contrari del que es pugui pensar, Albert Bladas creu que els armariets de recollida són un aliat pel petit comerç: "És una oportunitat pel comerç local per digitalitzar-se i augmentar les seves vendes". Per exemple, una botiga potser no té recursos per fer enviaments a tot el municipi, però sí per centralitzar-ho en un mateix espai.
Colonial, Carrefour, InmoCaixa, Motocard o Ricoh són altres empreses que han apostat pels armaris de Columat, sigui per distribuir els seus productes o pels seus propis treballadors. "L’usuari escull aquesta solució perquè sap que és més sostenible i estalvia molt temps, que és or", reflexiona finalment Albert Bladas.