El grup multinacional dedicat a la producció i distribució d’energia per a pimes Audax Energiapreveia facturar 1.000 euros el 2020, però aquest 2017 ja assolirà l’objectiu. Gràcies a aquests bons resultats, el pla estratègic s’haurà de redimensionar i, segons el CEO d’Audax, José Elías, una de les branques on es posarà més èmfasi és el pla d’expansió i internacionalització cap a Llatinoamèrica.
La complexitat del mercat llatinoamericà pels inversors estrangers no atura els plans d'expansió d'Audax, que veu en l'altre costat de l'Atlàntic "l'extensió natural" del mercat espanyol. Actualment, l'empresa està posant els peus a República Dominicana i Panamà, on preveu impulsar dos projectes ben diferenciats. A Panamà l'estratègia es limitarà a produir i vendre energia a la filial de Gas Natural Fenosa, donat que el mercat de les elèctriques no està liberalitzat i tampoc es pot exportar a cap altre país per la inexistència d'un mercat únic. A República Dominicana, es buscaran acords bilaterals amb indústries per subministrar directament el client final.
Pel que fa a Europa, Audax té presència a sis països i en els pròxims anys preveu continuar eixamplant fronteres, posant l’enfocament a Bèlgica i França. L'objectiu és obrir nous mercats i consolidar els existents. "Volem créixer a dos dígits en els mercats més madurs, com Espanya, Portugal o Holanda", explica el CEO del grup. En altres països com Alemanya o Polònia la implantació d'Audax és menor i, per tant, la capacitat de creixement és més gran. "Aquí doblem la cartera de clients cada trimestre perquè encara tenim molt camí per recórrer", assegura Elías. També Itàlia és un mercat amb projecció. Pel que fa a nous mercats, els plans de l'empresa passarien per Bèlgica i França.
Gran creixement en cinc anys
El 2012 es va fundar el que avui es coneix com a Audax, que actualment aplega un total de 26 empreses i més de 2.000 treballadors a tota Europa. Tot i la diversitat d'empreses amb què compta el grup –Audax va adquirir l'any passat Aspy, l'antiga societat de prevenció d'Asepeyo, i té fins i tot una empresa d'helicòpters–, el 90% de la facturació prové del sector de l'energia.
En l'últim any i mig, el grup ha invertit més de 250 milions d’euros en comprar empreses per continuar fent gran el negoci. De portes endins, pròximament està previst també que la companyia ampliï les seves instal·lacions de Badalona amb 10.000 nous metres quadrats d'oficines.