• Empresa
  • Audax Renovables, l'energètica catalana dels 1.000 milions d'euros

Audax Renovables, l'energètica catalana dels 1.000 milions d'euros

Sense experiència prèvia al sector, José Elías va fundar en plena crisi una companyia energètica que ha crescut molt els últims anys

José Elías, president d'Audax Renovables |Cedida
José Elías, president d'Audax Renovables |Cedida
Sant Cugat del Vallès
12 d'Abril de 2021
Act. 02 de Juny de 2021

L'empresari badaloní José Elías, de 44 anys, ha ocupat el focus mediàtic les últimes setmanes per haver avalat amb patrimoni personal uns 40 milions d'euros la junta directiva de Joan Laporta al Barça. Sense la seva aportació a última hora, Laporta hauria tingut un problema important. Tot i el seu èxit empresarial, Elías no era un personatge conegut pel gran públic. La companyia que presideix i de la qual és accionista majoritari, Audax Renovables, tampoc tenia un gran ressò mediàtic. Una empresa energètica que supera els 1.000 milions d'euros de facturació i que està present en una dotzena de països, amb instal·lacions d'energies renovables pròpies.

Fill d'un lampista, José Elías era un enginyer industrial que es dedicava al sector de l'eficiència energètica fent instal·lacions. Sense cap experiència prèvia en el sector elèctric, el 2008, amb 32 anys, va decidir fundar Orus Energia. "Vaig veure una possibilitat de fundar una companyia elèctrica, perquè s'estava liberalitzant el sector energètic a Espanya. Vaig aprofitar l'ocasió i vam començar a créixer", explica.

13 anys després, amb absorcions de grans companyies i sota la denominació d'Audax Renovables, factura més de 1.000 milions d'euros, espera un creixement exponencial els pròxims anys i distribueix energia a més de 500.000 clients.

Aprofitar les ineficiències de les grans corporacions

Des de fora, el sector energètic sembla un espai dominat per gegants. Però això no va espantar José Elías, que explica que justament aquest va ser un dels motius que el van fer iniciar aquesta aventura: "Era un sector que m'il·lusionava molt. Hi havia pocs operadors i molt grans, i aquests sempre tenen ineficiències. Nosaltres ens plantejàvem viure a l'ombra d'aquestes ineficiències".

Des dels inicis, José Elías va apostar per convertir-se en l'energètica de les petites i mitjanes empreses

A més, l'empresari veia una companyia energètica com l'oportunitat per tenir un gran volum de clients. La inversió inicial també el va fer decantar per aquest sector: "A priori, no es necessitava un finançament tan gran com per exemple en la construcció". Tot i això, ben aviat va veure que per comprar l'energia es necessitaven avals importants.

Una gran empenta inicial

Des dels inicis, José Elías va apostar per convertir-se en l'energètica de les petites i mitjanes empreses. Tot i això, la fundació d'Orus va coincidir amb la crisi, el que inicialment podria semblar una gran dificultat. Però ho van aprofitar: "L'energia elèctrica va baixar molt de preu i ens vam posicionar com a low cost". Les grans companyies fixaven els preus en el mercat de futur i, com que aquests es van desplomar, no van tenir capacitat de reacció.

"Això ens va donar una empenta molt bèstia i vam poder créixer de forma orgànica molt ràpidament. El que ens va diferenciar, sense dubte, va ser el preu", destaca Elías. A més d'oferir un servei al client més atent que el de les grans empreses.

L'expansió internacional va començar per països com Itàlia i Portugal a través de la compra de petites companyies; avui, estan presents en 12 països

De Catalunya al món

Mentre anaven creixent en nombres de clients, José Elías també tenia al cap una estratègia per expandir-se de forma molt més ràpida. I ho va fer adquirint companyies ja consolidades. El 2012 compra Audax Energia i, el 2017, fa una OPA aFersa Energías Renovables, que cotitzava a borsa. Tot plegat es va unir sota la denominació Audax Renovables. El 2017, el preu de l'acció era de 0,52. Avui se situa per sobre dels dos euros.

Paral·lelament van començar l'expansió internacionalper països com Itàlia i Portugal, també a través de la compra de petites companyies per obrir mercat. Avui, estan presents en 12 països, principalment europeus. En un futur, volen fer el salt a l'Amèrica Llatina

Productors i distribuïdors d'energia

Un dels principals segells de la companyia ha estat sempre l'aposta per les energies renovables. I va ser el 2016 quan van decidir que no n'hi havia prou amb comercialitzar l'electricitat, sinó que l'havien de produir. "Com a diferència dels grans operadors, nosaltres ens volíem focalitzar en l'energia renovable. Això ens donava un avantatge, perquè els grans havien de desfer-se de les antigues centrals i perdien temps. Vam guanyar posicionament de marca respecte als clients", destaca Elías.

Així, van decidir que no només vendrien energia, sinó que la produirien. I el primer pas per fer-ho va ser justament la compra de Fersa, que ja comptava amb instal·lacions de molins de vent. Tres anys després, ja disposen d'instal·lacions per diversos països i estan impulsant projectes per generar 4.000 megawatts amb energia fotovoltaica alsud d'Europa, principalment Espanya, Portugal i Itàlia.

Elías: "Si en un país com Espanya, Portugal o Itàlia no s'instal·la fotovoltaica, alguna cosa no hem entès del que està passant al món" 

L'objectiu és que el 70% de l'energia que distribueixin sigui produïda per ells mateixos i tenir instal·lacions en tots els països on tenen clients. Per fer-ho, han presentat un pla de 2.400 milions d'euros d'inversions fins al 2026.

Advertència als governants

José Elías també lamenta l'acord entre ERC i CUP per la presidència de la Generalitat sobre la moratòria per grans instal·lacions de generació d'energia renovables. "Fer moratòries d'aquest estil només implica que continuem important i cremant energies fòssils", adverteix.

"Si en un país com Espanya, Portugal o Itàlia no s'instal·la fotovoltaica, alguna cosa no hem entès del que està passant al món. És un tema que ha vingut per quedar-se i no es pot endarrerir. S'han de prendre decisions valentes", reclama.

Finançar-se amb bons verds

Una de les estratègies impulsades per Audax per finançar les inversions de centenars de milions d'euros ha estat a través de l'emissió de bons verds. El 2020 va col·locar 125 milions d'euros en bons, que es podrien convertir en accions en un futur. Els inversors van ser internacionals.

Els bons verds estan condicionats a la certificació que els diners s'inverteixin en projectes relacionats amb la sostenibilitat. En el seu cas, ha estat per instal·lacions d'energies renovables. Elías destaca que seguiran per aquesta via: "Hi ha molta demanda de bons verds i poca oferta".

Tot i que els bancs ofereixen habitualment un interès més baix, l'empresari destaca els avantatges dels bons: "El mercat de capitals et permet planificar molt millor el finançament de l'empresa, pots mirar més a llarg termini. Els bancs no tenen tanta flexibilitat".

Amb aquestes noves inversions i la recuperació del sector industrial després de la pandèmia, esperen multiplicar les seves xifres i el seu creixement.