Els boscos de Catalunya queden envaïts aquests dies per centenars d'infants i famílies que els dies previs a Nadal decideixen anar a buscar el seu tió. L'empresa que ha vist un possible model de negoci? Caçations, un projecte iniciat fa 10 anys per l'emprenedor Llorenç Vallès, que va deixar enrere una trajectòria professional en el món tecnològic per anar a viure amb la família a Rupit (Osona) i crear un projecte de turisme d'experiències. Amant de tota tradició catalana, va començar a fabricar tions al garatge i en menys d'un any va tenir més de 500 peticions. I un objectiu clar: que tothom pogués anar a "caçar" el tió al bosc d'una manera autèntica.
Vallès (Caçations): "Per a molts, l'emoció de buscar el tió és comparable a la Nit de Reis i intentem que sigui una experiència autèntica"
A partir de llavors, Caçations no va parar de créixer i van decidir organitzar la mateixa activitat a altres llocs de Catalunya, sobretot en boscos o amb col·laboracions específiques com ara Catalunya en Miniatura. Les famílies interessades, a través de la pàgina web, poden escollir el dia i el lloc que més s'adapti a les seves necessitats (l'activitat es pot fer a partir del 12 de novembre i fins al 23 de desembre). Des del portal es pot personalitzar el missatge del tió que es trobaran els més menuts, aconseguir un llibre amb la història d'aquesta tradició i, a més, ofereixen una selecció de menús fixos en restaurants col·laboradors del voltant d'on es practica l'activitat. Tres dies abans del dia reservat, la família rep un codi electrònic amb un mapa amb la descripció per trobar el tió i les coordenades GPS. També tenen un telèfon d'assistència, en cas de perdre's al bosc.
En aquests moments, l'activitat costa 39 euros i els llocs més escollits són a Collserola, Prades, la mateixa Catalunya en Miniatura esmentada abans i el Corredor del Vallès. L'impulsor explica a VIA Empresa que entre el públic que ho escull hi ha "molts barcelonins, perquè molta part de la població catalana es concentra a l'Àrea Metropolitana". Ara bé, també és una activitat que adora qui no té el bosc a prop i que els permet gaudir d'una activitat d'aquestes característiques. Últimament, confessa Vallès, anar a "caçar el tió" atrau els nous arribats a Catalunya. "Venen d'una cultura que no compten amb aquesta tradició i s'apunten moltes famílies com a porta d'entrada a una terra que els acull". A més, també hi ha famílies catalanes que han fet el tió tota la vida i que adopten aquesta tradició cada any.
"Per a molts, l'emoció de buscar el tió és comparable a la Nit de Reis i intentem que sigui autèntica", detalla l'emprenedor. Des de Caçations volen reforçar la idea que ofereixen una experiència, a més d'un bé material. "Es viu una sensació, un passeig a la natura, la màgia, l'emoció dels petits i això implica un valor emocional molt gran", continua.
L'expansió internacional
Entre els reptes de futur hi ha l'expansió de l'empresa, puix que moltes vegades compten amb més de 13 i 14 localitzacions cada temporada. També tenen visió internacional, ja que els agradaria expandir-se a l'estranger, sobretot a Anglaterra on el mateix Vallès va viure una temporada i hi ha molts catalanoparlants expatriats. Des de Caçations també voldrien tenir més presència a la resta dels Països Catalans, incloent-hi la Catalunya Nord. I, sobretot, el repte de fer, encara més atractives, moltes tradicions catalanes al llarg de l'any. "Volem replicar les tradicions, difondre respecte pel territori i l'estima que hi tenim", conclou.