El nou servei d'alta velocitat de Renfe AVLO s'estrena amb quatre connexions diàries entre Barcelona i Madrid. Aquesta estrena d'operacions havia de produir-se l'abril del 2020, però es va ajornar a causa de les restriccions sanitàries de la pandèmia. La low cost de l'operadora ferroviària oferirà bitllets entre ambdues capitals a preus a partir de set euros per competir amb Ouigo, la filial de la francesa SNCF que va encetar la seva activitat en el mateix trajecte fa mes i mig. La línia comptarà amb parades a Lleida i Tarragona, i un d'ells s'allargarà fins a Girona.
Amb aquest nou servei, Renfe s'adapta a la liberalització de l'entorn ferroviari espanyol que està en vigor des del 14 de desembre de 2020. L'empresa ha deixat, així, de ser l'únic operador ferroviari espanyol, ja que competirà en alguns trajectes amb Ouigo i a partir de 2022, amb ILSA, propietat de Trenitalia i Air Nostrum.
Amb el nou servei AVLO, Renfe oferirà un total de 40 trens diaris entre Barcelona i Madrid – 20 per sentit. Tot i les quatre circulacions diàries establertes de sortida, l'operadora ha deixat entreveure que podrà ampliar el servei segons l'evolució de la demanda. Fora de Catalunya, l'AVLO tindrà parades a Guadalajara, Calatayud o Saragossa, entre altres ciutats espanyoles.
Segons ha informat Renfe, la durada del trajecte serà la mateixa que la de l'AVE, unes dues hores i mitja. Els trens d'AVLO compten amb un 20% més de places que els actuals combois d'alta velocitat, en part gràcies a l'absència de vagó restaurant, que ha estat substituït per màquines de vending. A aquest model de tren s'afegirà durant els propers mesos la nova sèrie 106, amb una capacitat de 581 places ampliables a 1.162 en trens de doble composició. AVLO comptarà amb servei de wifi i utilitzarà energia elèctrica 100% procedent de fonts renovables.