El transport públic a l'àrea metropolitana de Barcelona ha assolit un nou rècord històric el 2023, amb un total de 1.086,5 milions de viatges, la qual cosa representa un increment del 17% respecte a l'any anterior i un 2,83% més que el 2019, l'any previ a la pandèmia, segons informa l'Autoritat del Transport Metropolità. Malgrat això, quina proporció d'aquests usuaris viatja sense bitllet? Segons les estimacions de Transport Metropolità de Barcelona, el frau en els títols de transport suposa una pèrdua d'ingressos de 9,6 milions d'euros, d'acord amb dades del 2018. Davant d'aquesta situació, han sorgit iniciatives com Awaait Artificial Intelligence SL (AWAAIT), una companyia amb seu a Barcelona que es dedica a desenvolupar sistemes d'anàlisi de vídeo en temps real, controlables a través d'aplicacions mòbils i que fan servir tecnologia d'intel·ligència artificial.
Amb aquest propòsit, els emprenedors Andreu Figueras i Xavier Arrufat van fundar AWAAIT el 2014 amb el suport de Barcelona Activa. Aquesta empresa, ubicada a Barcelona, es dedica al desenvolupament i comercialització de sistemes d'alerta i avisos basats en intel·ligència artificial. "L'any 2012, el sector tecnològic va viure una transformació significativa amb l'aparició de les xarxes neuronals profundes, conegudes com a deep learning. Atret per les oportunitats que aquesta nova tecnologia oferia, vaig decidir abandonar la meva carrera en enginyeria civil per especialitzar-me en aquest àmbit", comenta a VIA Empresa Xavier Arrufat, cofundador i CEO de la iniciativa, així com president del grup de treball sobre Intel·ligència Artificial a la UITP, l'organització internacional dedicada al transport públic.
Awaait Artificial Intelligence SL es dedica a desenvolupar sistemes d'anàlisi de vídeo en temps real, controlables a través d'aplicacions mòbils i que fan servir tecnologia d'intel·ligència artificial
Arrufat destaca que la seva iniciativa es fonamenta en dues àrees principals. La primera consisteix a controlar automàticament el frau en l'accés a les estacions de metro, mentre que la segona se centra en la detecció del frau en els autobusos. El sistema conegut com a Detector utilitza una càmera que monitora la zona de validació de bitllets i emet un avís quan detecta que una persona s'ha colat aprofitant l'entrada d'un altre usuari. Aquest avís es transmet als terminals mòbils dels interventors de l'estació, que reben una seqüència d'imatges pocs segons després de l'infractor haver accedit. “Amb uns resultats inicials molt encoratjadors, el 2013 es va dur a terme una prova de concepte amb una sola càmera, que va tenir un èxit rotund. Aquest èxit va portar Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a expandir el sistema”, afirma el CEO, afegint que actualment està en funcionament tant a Europa com als Estats Units.
La segona àrea, dedicada a la detecció d'evasió tarifària en autobusos, encara es troba en fase pilot i no s'ha llançat al mercat. En aquest sentit, el CEO reconeix que el producte encara no està disponible perquè continuen fent proves pilot i actualment es troba en una segona fase de desenvolupament. “El que si puc dir és que, si tot va segons el previst, probablement l'any vinent ja el podrem llançar al mercat”, confessa.
El sistema conegut com a Detector utilitza una càmera que monitora la zona de validació de bitllets i emet un avís quan detecta que una persona s'ha colat aprofitant l'entrada d'un altre usuari
Objectiu: dos milions d'euros en facturació per al 2025
“El 2015, vam obtenir ajuts europeus de 50.000 euros per elaborar un pla de viabilitat. Aquesta inversió inicial va ser seguida, el 2017, per una segona ronda de finançament d'1,1 milions d'euros, que ens va permetre enfocar-nos en la recerca i desenvolupament (R+D) i en la internacionalització de l'empresa. Entre 2017 i 2019, vam fer diverses proves pilot en diferents països, amb resultats cada vegada més encoratjadors”, explica Arrufat. No obstant això, ressalta que just quan estaven a punt d'iniciar una expansió important, la covid-19 va frenar gairebé completament les seves operacions. Malgrat d'això, van poder mantenir-se a flotació gràcies a la resta de les ajudes europees, alguns contractes menors i un crèdit d'ENISA. El 2022, van reactivar el seu creixement, amb el 90% de les seves activitats enfocades a l'estranger, especialment als Estats Units. La facturació va passar de 134.000 euros el 2021 a 410.000 euros el 2022, i als 900.000 euros el 2023.
“Recentment, com a part de la nostra estratègia d'expansió geogràfica, hem presentat una prova de concepte a Dubai, en col·laboració amb la RTA (Autoritat del Transport de Dubai) i CISCO. Estem creixent progressivament als Estats Units, incorporant noves ciutats i projectes”, explica el CEO. A més, per al 2024, estan explorant aplicacions que superen la simple detecció de frau en el transport públic, enfocant-se en solucions de seguretat que puguin ser útils tant en aquest sector com en altres, amb la intenció d'atraure clients del sector privat i accelerar el creixement.
Arrufat (Awaait): "Estem creixent progressivament als Estats Units, incorporant noves ciutats i projectes"
Amb una tecnologia disruptiva com la d’Awaait, Xavier preveu un creixement per a l’equip de 14 persones, amb l’aspiració d’arribar als dos milions d’euros en facturació per al 2025. "El 2025 serà un any clau per a la nostra empresa, amb una previsió d’augment significatiu en la facturació, especialment en el mercat d’exportació", argumenta el CEO. Afegeix també: "El nostre objectiu és continuar creixent a escala internacional, mentre que a escala nacional volem seguir col·laborant amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya", conclou.