• Empresa
  • B-Travel 2025: quan el turisme de proximitat no és una tendència, sinó una realitat

B-Travel 2025: quan el turisme de proximitat no és una tendència, sinó una realitat

El saló de turisme B-Travel inicia el seu viatge a Barcelona i aposta per un turisme de proximitat i sostenible

El saló de turisme B Travel ha obert portes aquest divendres | ACN
El saló de turisme B Travel ha obert portes aquest divendres | ACN
Barcelona
29 de Març de 2025

Amb l’arribada de la Setmana Santa i el bon temps, els viatgers ja planegen les seves escapades. Segons l'informe Changing Traveller Report de SiteMinder, França, Itàlia i Portugal es perfilen com els destins preferits pels espanyols aquest any. L’estudi revela que el 70% dels residents a l’Estat té previst viatjar a l’estranger el 2025, en comparació amb el 63% del 2024. A més, un 52% combinarà viatges internacionals i nacionals, un increment de 32 punts percentuals respecte al 20% de l'any anterior. En aquest context, el saló del turisme B-Travel de Fira de Barcelona obre les portes a més de 25.000 visitants i acull 120 expositors directes i 600 indirectes.

 

Una de les grans novetats és la  ferma aposta per un model turístic sostenible, responsable, inclusiu, accessible, diversificat, desestacionalitzat i de qualitat

Una de les grans novetats del B-Travel d’enguany, que se celebra del 28 al 30 de març al Palau 8 del recinte de Montjuïc, és la seva ferma aposta per un model turístic sostenible, responsable, inclusiu, accessible, diversificat, desestacionalitzat i de qualitat. “El turisme serà sostenible o no serà”, afirmava dilluns passat Martí Sarrate, president de B-Travel i vicepresident de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatge Especialitzades (ACAVe), durant la presentació de la nova edició. També va destacar la publicació d’un decàleg de consells per fomentar un turisme responsable, elaborat en col·laboració amb el segell Biosphere, així com la realització de tallers de sostenibilitat dirigits a les pimes.

El certamen se celebrarà fins diumenge al palau 8 del recinte de la Fira de Montjuïc
El certamen se celebrarà fins diumenge al palau 8 del recinte de la Fira de Montjuïc | VIA Empresa

I és que, la sostenibilitat ha guanyat més presència que mai al congrés del turisme. Durant la presentació de la taula rodona La sostenibilitat, element de competitivitat i reconeixement per part del mercat en la primera jornada del saló, Sarrate ha destacat que, “quan es parla de sostenibilitat, sovint es pensa només en l’àmbit mediambiental, però n’hi ha una altra igualment essencial: la sostenibilitat econòmica”. En aquest sentit, Sarrate ha subratllat que garantir que l’activitat turística contribueixi de manera positiva a la sostenibilitat econòmica, social, ambiental i patrimonial de ciutats i territoris és una prioritat per a l’administració pública, el sector privat i la societat civil.

 

En aquest context, els visitants poden descobrir destinacions que treballen activament per incorporar la sostenibilitat en les seves polítiques turístiques. Entre les destinacions nacionals, destaquen Ceuta i Melilla com a grans novetats d’enguany, juntament amb Aragó, Andalusia, Balears, Canàries, Castella-la Manxa, Catalunya, Extremadura i Madrid, entre d’altres. A més, el saló compta amb una àmplia representació internacional, amb països com Brasil, Cuba, Croàcia, França, Itàlia, Portugal i República Dominicana.

La mirada catalana del B-Travel

El saló compta amb totes les comunitats autònomes així com amb totes les demarcacions de Catalunya
El saló compta amb totes les comunitats autònomes així com amb totes les demarcacions de Catalunya | VIA Empresa

Pel que fa a Catalunya, la directora general de Turisme de la Generalitat, Cristina Lagé, va destacar-la com la millor opció per viatjar aquesta Setmana Santa durant la presentació del saló dilluns passat. "A una hora de cotxe hi ha paratges increïbles que no estan massificats. Us recomano que aquesta Setmana Santa Catalunya sigui, sens dubte, la vostra millor opció”, va afirmar.

En aquest sentit, la Diputació de Barcelona ha presentat, durant la primera jornada del B-Travel, la campanya Sense anar més lluny, una de les iniciatives més ambicioses fins ara, amb una inversió d’un milió d’euros. Aquesta campanya té un triple objectiu: posicionar les comarques de Barcelona com a destinació turística d’interès per al públic local i de proximitat; promocionar un turisme de qualitat, responsable i sostenible; i reforçar la marca turística Barcelona és molt més.

La Diputació de Barcelona ha presentat una de les iniciatives més ambicioses fins ara, amb una inversió d’1 milió d’euros

Amb un espot com a teló de fons, protagonitzat per una parella barcelonina sènior que surt de cap de setmana i recorre diferents espais de les comarques de Barcelona, la diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Ana Herrera, ha destacat durant la presentació de la campanya: “El turisme de proximitat no només és una tendència, sinó una realitat consolidada. Les últimes dades indiquen que el 28,4% de les persones que visiten la demarcació de Barcelona són catalans”. 

La Diputació de Barcelona ha presentat la campanya Sense anar més lluny
La Diputació de Barcelona ha presentat la campanya Sense anar més lluny | VIA Empresa

Herrera ha afegit que aquesta xifra confirma que cada cop més persones opten per fer turisme sense anar més lluny, redescobrint la riquesa i diversitat del territori. “Això no només contribueix a desestacionalitzar el turisme, sinó que també enforteix les economies locals i fomenta una connexió més autèntica entre visitants i residents”, ha conclòs.

A la província de Barcelona menys la comarca del Barcelonès, es va tornar a superar el 2024 la xifra rècord de cinc milions de viatgers, assolida per primer cop el 2023, segons els indicadors anuals de 2024 elaborats pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona. El mercat estranger va suposar el 53,4% dels visitants i el 62,3% de les pernoctacions, la qual cosa suposa un augment del 6% i el 10% respectivament del seu pes relatiu al conjunt.

A la província de Barcelona menys la comarca del Barcelonès, es va tornar a superar el 2024 la xifra rècord de 5 milions de viatgers

Finalment, el mercat domèstic continua tenint un pes molt rellevant per a la destinació. Per exemple, les reserves hoteleres de l’últim mes han estat liderades pel mercat domèstic, sobretot a Barcelona regió (província excepte Barcelona ciutat) on signifiquen el 56,6% segons l’informe de Perspectives d’activitat turística a la Destinació Barcelona corresponent al mes d’abril, publicat per l’Observatori del Turisme a Barcelona.