La normalitat comença a deixar de ser un somni per convertir-se en una realitat. Fa un temps ni ens plantejàvem recuperar la presencialitat o obrir la restauració i cada cop més, les maneres de fer d'abans (prepandèmia) han tornat a ressorgir. En aquest context, Fira de Barcelona presenta el B-Travel, un esdeveniment completament presencial després de la covid i que no només obrirà les seves portes a empresaris sinó que estarà obert al públic: "És el primer saló d'experiències pel consumidor del sud d'Europa", explica Martí Sarrate, president de B-Travel, en la roda de premsa de presentació del saló.
Aquest esdeveniment especialitzat en turisme d'experiències per al client final, reunirà més de 60 expositors directes i 300 indirectes en el reinici de l'activitat presencial de Fira de Barcelona. El saló tindrà lloc de l'11 al 13 de juny al palau 8 del recinte de Montjuïc i preveu contribuir a la reactivació del sector turístic després de més de catorze mesos sense pràcticament activitat. Per aquest motiu, l'esdeveniment oferirà descomptes de 100 euros per als primers 350 visitants que reservin les vacances en el saló. "No volem fer previsions, perquè encara queda una setmana, però creiem que anirà bé", descriu Marta Serra, directora del saló.
Així mateix, el sector ha fet una crida a les administracions perquè ajudin a "rescatar" el turisme, i és que la pandèmia ha provocat un impacte del 90% en la facturació de les agències de viatges i el tancament de fins a un 30% d'aquestes. Tal com destaca Constantí Serrallonga, director general de la Fira de Barcelona: "Amb aquesta iniciativa aconseguirem dinamitzar el turisme del nostre país, amb l'objectiu de fer costat a la recuperació dels sectors claus de l'economia". Així doncs, l'esdeveniment estarà ple d'activitats presentades i organitzades pels organismes del sector turístic, així com, empreses de transport de passatgers o els recentment retornats a la normalitat, creuers. "Comptem amb la participació de les Comunitats Autònomes, empreses líders com Renfe i Vueling i alguns organismes com l'Agència Catalana de Turisme", recalca Serra.
Serra: "Comptem amb la participació de les Comunitats Autònomes, empreses líders com Renfe i Vueling i alguns organismes com l'Agència Catalana de Turisme"
Pel que fa a les activitats que es podran realitzar dins del saló aquest any han ampliat la seva cartera. Així, l'esdeveniment comptarà amb l'espai Cinema Travel Fòrum, on sota la coordinació del periodista Jordi Llompart, es projectaran a la tarda documentals de viatges després dels quals hi haurà un debat amb els seus autors. A més també hi haurà un espai anomenat B-Industrial, on es donarà a conèixer el patrimoni industrial com a destinació turística i els visitants podran participar en un scape room d'espionatge industrial a través d'una aplicació. "Hem d'oblidar l'any passat i tornar a treballar per recuperar els volums d'abans de la pandèmia", descriu Sarrate, i en aquest sentit, el president del B-Travel reconeix la necessitat d'aquestes activitats com a aparador i atracció de visitants al saló.
A part de la gran posada en escena, el B-Travel també té planejades totes les mesures de seguretat adients pels seus assistents. "Amb l'ajuda de l'Hospital Clínic de Barcelona hem traçat un pla de mesures de seguretat per a tota la Fira de Barcelona", explica Serrallonga. Així doncs, el recinte comptarà amb un sistema automàtic de control d'aforament i de ventilació i climatització, es diferenciaran les vies d'entrada i sortida, i es prendrà la temperatura als assistents. Tal com descriu Sarrate: "Si els nous clients demanen confiança, aquest saló presencial ha de transmetre aquesta seguretat en el protocol sanitari".
Esdeveniments híbrids
Després de la pandèmia molts esdeveniments, salons i conferències han decidit reconstruir el seu model de presencialitat per tal d'adherir-hi les noves tecnologies i la digitalització. D'aquesta manera, molts salons s'han convertit en esdeveniments híbrids on la part digital té la mateixa importància que la part presencial. Des de Fira de Barcelona, el director general Serralonga declara que la seva aposta és "clarament presencial", ja que gran part de la reconstrucció de la que parlen dóna molt pes a la presencialitat.
Malgrat això, el director general també explica que és "conscient dels temps de canvi que vivim" i com a tal declara que plantejar un model híbrid és adaptar-se a aquesta nova manera de fer. Així doncs, remarca que "la presencialitat aporta valor als esdeveniments", però que en certa manera, "afegir-hi una capa virtual, sigui amb connexions visuals o altres interaccions, podria ser una bona idea".
Sigui com sigui, la normalitat ja està començant a reflorir i no falta gaire perquè les videoconferències, els esdeveniments en línia o les trobades virtuals acabin convertint-se en un complement de la ja desitjada presencialitat. I és que, el director general de la Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga recorda que "per acabar una Marató primer s'han de córrer moltes mitges".