Si bé un dels grans reptes que es presenta als pares de les generacions Z i Alpha és el de desenganxar els fills dels espaisdigitals, tenint en compte que, segons l’informe Nacer en la era digital: La generación de la IA de Qustodio, els menors d’edat a l’Estat dediquen més de quatre hores a les pantalles cada dia -l’equivalent a dos mesos sencers de l’any-, la solució sembla llunyana, ja que els adults no som precisament el millor exemple per als més petits: dediquem una mitjana de 5 hores i 45 minuts a ordinadors i dispositius mòbils, tal com assenyala el blog tecnològic ElectronicsHub. Així mateix, resulta difícil posar solució a un fenomen que ens atrapa a la totalitat de la població, en què “tots depenem del nostre telèfon intel·ligent. Hi ha qui ni tan sols podria trobar l'amor sense el seu”.
Tal com apuntava fa unes setmanes a VIA Empresa l’expert en robòtica RobertoMenéndez, “en l'actualitat, sense el mòbil estàs socialment marginat, i falta molt poc perquè no ens separem d'ell durant tot el dia”. En aquest context han sorgit conceptes com el de nomofòbia, l’acrònim de l’expressió anglesa no-mobile-phone phobia, que fa referència a la por de no estar en contacte amb el telèfon mòbil, però també han sorgit iniciatives que pretenen lluitar contra les estadístiques mencionades anteriorment, com a mínim, en etapes vitals més primerenques. És el cas de BalancePhone, “el mòbil que lluita contra l'addicció al mòbil”.
Així defineix CarlosFontclara el projecte que va impulsar fa un any juntament amb AlbertBeltran. “Passàvem massa temps amb el mòbil, i no volíem viure així”, apunta a VIA Empresa Fontclara, qui reconeix que alternatives com esborrar les aplicacions més addictives del mòbil “no funcionen, perquè al cap de poc temps les tornàvem a instal·lar”, i que les aplicacions pensades per limitar el temps tampoc suposen una solució eficaç, ja que “continuàvem fent servir el mòbil més de quatre i més de cinc hores”.
2 mesos, 4.000 descàrregues
La voluntat de Beltran i Fontclara de desintoxicar-se de les pantalles era tan gran que van decidir dissenyar una solució amb els seus propis mitjans. El resultat, Balance Phone, una aplicació que ofereix una interfície minimalista i que bloqueja els continguts més addictius, com ara les xarxes socials, els jocs, plataformes de streaming o pornografia. “Vam veure com amb aquesta alternativa passàvem de fer servir el mòbil d’entre quatre a cinc hores, a només una”, comenta Fontclara qui, en comprovar el seu èxit, va llançar-la a la Play Store el passat mes de març i ja compta amb més de 4.000 descàrregues.
Fontclara: “Vam veure com amb aquesta alternativa passàvem de fer servir el mòbil d’entre quatre a cinc hores, a només una”
Balance Phone llançarà el seu propi dispositiu
Segons comenta el cofundador, es tracta d’una aplicació especialment adreçada als joves que accedeixen al seu primer dispositiu mòbil. Però, les noves generacions creixen entrenades en l’esfera digital, i només eliminant l’aplicació anul·larien tot el potencial d’aquesta. Per aquest motiu, l’ambiciós projecte de Fontclara i Beltran es complementarà aquest setembre amb el llançament del seu propi dispositiu mòbil, el Balance Phone -no podia tenir un altre nom-, que sortirà al mercat amb un preu de 299 euros.
“Dissenyar el nostre sistema operatiu és un gran repte, per això primer vam voler comprovar que la idea era bona amb l’aplicació, que ja pot canviar la interfície i bloquejar certs continguts”, explica Fontclara, qui afegeix que, fins ara, “el feedback rebut està sent molt positiu”. Tant és així que, el passat gener, els dos cofundadors van tancar la seva primera ronda de finançament que, segons assegura Fontclara, els permetrà impulsar el projecte durant la resta de l’any, marcat pel llançament del dispositiu el setembre.
Més reptes per al 2024: aterrar a Apple, tancar una segona ronda i consolidar l'equip
Malgrat trobar-se davant un 2024 ple de reptes, els impulsors de Balance Phone planegen nous avenços, com ara el llançament de l’aplicació a dispositius d’Apple, que compten amb més restriccions que els dispositius amb el sistema d’Android, i tancar una segona ronda que permeti escalar el projecte i consolidar l’equip, compost actualment pels dos cofundadors i un programador. “Així i tot, el nostre focus està en el bon funcionament de la campanya de llançament del nostre dispositiu i en arribar al màxim de gent possible”, detalla Fontclara.
El jove emprenedor destaca “com de ràpid evoluciona un projecte”, malgrat els reptes sorgits quan l’emoció i la realitat xoquen: “Quan tens una idea estàs tan emocionat i tens tanta ambició que potser tendeixes a infravalorar les dificultats d’impulsar un projecte d’aquesta magnitud, donar-te a conèixer, etcètera”. “Es tracta d’un repte molt xulo, però és molt més complicat del que pot semblar en un inici. Però no impossible, és clar”.