Barcelona s'ha convertit en tot un referent mundial en l'organització d'esdeveniments i congressos de caràcter empresarial. Sense anar més lluny, l'Associació Internacional de Congressos i Convencions (ICCA) ha col·locat Barcelona en quarta posició entre totes les seus de congressos internacionals llistades i és que actualment, el 90% dels congressos que s'organitzen a la capital catalana són d'empreses europees o nord-americanes. "La internacionalització és un aspecte clau de les empreses actuals, sense aquesta característica una empresa no pot aconseguir la seva totalitat" explica Diana Filipescu, program manager del MSc International Business de l'escola de negocis TBS Education - Barcelona.
La internacionalització de les empreses és un aspecte que no ha deixat de créixer al territori espanyol. En els últims anys, la Comissió Europea exposa que Espanya ha augmentat la seva internacionalització un 3,6%. Dades com aquesta s'expliquen en bona part gràcies a l'augment de filials o delegacions exteriors que han obert les empreses espanyoles els últims anys. Es calcula que avui les empreses de l'Estat sumen un total 7.000 filials a territori internacional, una xifra que ha crescut un 65% des de 2009.
També estan creixent les exportacions i, a més, les empreses estatals tenen cada vegada més clients estrangers. Concretament, la meitat de les empreses espanyoles venen des d'1 a 5 països de manera regular.
El mercat internacional des d’una perspectiva nacional
Els factors claus de l'èxit de les empreses que s'internacionalitzen són nombrosos. En primer lloc, se situa la qualitat del servei o producte, ja que oferir un servei impecable provoca que hi hagi més demanda. La competitivitat via preu és el segon aspecte, i la segueix el reconeixement de marca. "Cada vegada, les empreses treballen més els factors per internacionalitzar la seva empresa, perquè milloren la posició de la companyia enfront de la resta" explica Filipescu.
La internacionalització comporta diversos avantatges per a les empreses. El primer d'ells, la inversió i és que aquesta augmenta quan una empresa adquireix àmbit internacional. També augmenta la productivitat. Necessari i és que a escala internacional el públic objectiu és major. Incrementa l'ocupació, i per últim, hi ha clares millores en matèria d'innovació, ja que internacionalitzar-se requereix actualitzacions i les eines més noves per optimitzar l'activitat. Barcelona va pel bon camí en la línia de convertir-se en un hub de la internacionalització.