Barcelona és molt més que una ciutat i tothom se l'estima a la seva manera. Si aquest dimarts era Jordi Graupera qui presentava la seva estratègia doctorada des d'un Teatre Victòria ple a vessar, aquest dimecres ha sigut Barcelona Global qui capitanejat per Gonzalo Rodés ha presentat una bateria de propostes estratègiques al Summit celebrat al CaixaForum per millorar la relació del turisme a la capital catalana. "No hi ha ciutat global que no sigui, també, ciutat turística", ha assegurat. L'objectiu comú és que Barcelona jugui a la Champions de les ciutats globals després d'un 2017 convuls per la turismofòbia, les vagues a l'aeroport del Prat, els atemptats o la situació política.
Del passat al futur, Rodés ha explicat que "Barcelona tanca una etapa de 30 anys que ha sigut gloriosa i en comença una altra per consolidar-se com a ciutat global". Global en indústria, tecnologia, ciència, art, música o turisme. Segons les dades de l'entitat, el turisme representa el 15% del PIB i el 10% de l'ocupació de Barcelona. Alhora, la capital catalana és la vuitena ciutat del món en inversió estrangera i la sisena marca del món.
El camí no és fàcil, les friccions del turisme amb la ciutadania pel que fa a convivència, massificació, pujada de preus de pisos o top manta hi són però, més enllà de la queixa, Barcelona Global ja ha presentat la seva candidatura a ulls del món. No s'ho han perdut primeres espases de CaixaBank, Único Hotels, Axel Hotels, PortAventura, Airbnb, Grupo Hotusa, Grupo Julià, B-Travel, Damm, Abertis, Iberia o Saba, entre d'altres.
El segon camí
"Teníem dos camins: el de la queixa i l'apel·lació a la nostàlgia o el camí escollit, el proactiu i de la construcció", ha assegurat Rodés. Des de la transversalitat, Barcelona Global camina cap endavant amb una bateria de cinc propostes. La primera de totes, tot un clàssic aclamat des de pràcticament tots els sectors: l'impuls a la col·laboració públic-privada. Concretament, agafant el model BID (Business Improvement Districts) de Nova York per tal de convertir el Paral·lel en una àrea d'interès com Times Square. O encara més: "El Districte Cultural de L'Hospitalet podria ser la Brooklyn barcelonesa".
Rodés: "El Districte Cultural de L'Hospitalet podria ser la Brooklyn barcelonesa"
La tecnologia també està a l'ordre del dia del turisme. Per millorar l'experiència del que hi ve i la convivència amb qui hi viu. Per això, Barcelona Global proposa crear una plataforma tecnològica que integri en una mateixa aplicació la informació sobre atractius turístics, com arribar-hi o quina és l'afluència. És a dir, Google Maps i Trip Advisor, junts. Amsterdam n'és un exemple.
Encara dins la tecnologia, s'ha fet referència a l'habitatge i gestió intel·ligent dels apartaments turístics. Des de tres àmbits: un model regulador per limitar el temps i l'ocupació, un sistema de gestió intel·ligent que aglutini tota la informació sobre apartaments turístics i apujar l'impost sobre béns immobles (IBI) dels edificis complets d'apartaments per finançar programes d'habitatge social.
"Barcelona és música"
Més enllà del Primavera Sound i el Sonar, Rodés també ha anunciat la creació de la plataforma Barcelona és música integrant diferents operadors musicals per potenciar el relat cultural, i particularment musical, de la capital catalana. Especialment, en temporada baixa, amb nous esdeveniments que afavoreixin la desestacionalització.
De fet, Barcelona Global també ha proposat un recàrrec a la taxa turística per impulsar un fons de suport a la cultura, dins el qual es trobaria la música. Es calcula que aquest fons estaria dotat amb 6 milions d'euros. Com a mínim.
La darrera proposta ha anat encaminada a abordar el gran cavall de batalla del turisme: la percepció del resident. Contra la turismofòbia, s'ha plantejat la creació del segell Projecte finançat amb taxa turística, així com una certificació dirigida a visibilitzar les bones pràctiques laborals dels establiments. Per exemple, la igualtat salarial entre dones i homes o la igualtat salarial entre el personal propi i externalitzat.
Sortir de l'embolic polític
Amb les propostes fetes, Rodés ha donat pas al professor de la London School of Economics i consultor del Banc Mundial, Greg Clark, amb una pregunta clara i concisa: "Com es treu Barcelona d'aquest embolic on ens ha portat la política?". El també soci de Barcelona Global no ha dubtat en respondre al més pur estil back to the basics: "Una crisi és un moment d'oportunitats per trobar l'ADN de la ciutat".
Clark: "Una crisi és un moment d'oportunitats per trobar l'ADN de la ciutat"
En aquest sentit, Clark ha explicat que la capital catalana té també l'oportunitat de liderar un debat global com és la massificació del turisme promovent activitats de valor com la música, amb nous públics i desestacionalització. Sense oblidar tampoc el turisme intel·ligent amb solucions de mobilitat o integració d'informació així com la construcció d'un nou relat.
"Barcelona ha assumit el lideratge de posicionar-se cap al futur i sortir de la crisi a través del lideratge empresarial", ha conclòs. La Champions turística ja té nova música barcelonina.