"Espanya té talent, i encara més Barcelona". La capital del país, segons observa el fundador i CEO de Colvin Sergi Bastardas, té "un esperit per treballar més i més en l'entorn startup". Barcelona és la ciutat espanyola amb més futurs unicorns – emergents valorades en més de 250 milions de dòlars, però que encara no ha arribat al llindar dels 1.000 – i la capacitat innovadora del seu ecosistemaproductiu té molt a veure. Bastardas ha compartit taula amb alguns dels principals emprenedors basats a la ciutat – Laura Urquizu, CEO de Red Points; EricAsunción, fundador de l'unicorn Wallbox; i JordiRomero, CEO de Factorial – per analitzar el potencial de la startup de l'Estat en un context "cada cop més global". Si Espanya ha trobat el seu cantó a l'spotlight de la inversió internacional, Barcelona n'és l'estrella.
Asunción: "Vindre a Barcelona és quelcom que la gent vol, i actualment el 40% del nostre nou staff és estranger"
El procés, però, ha estat costós. Romero va patir, en altres experiències emprenedores, el fet que operar des de Barcelona – i des de l'Estat en el seu conjunt – era un límit que molts inversors no estaven disposats a traspassar. En un anterior projecte, l'any 2010 – Redbooth, també dedicat al SaaS – el CEO recorda que establir-se a San Francisco era condició sine qua non per rebre finançament dels fons de la ciutat. Això, combinat amb la pràctica absència d'inversors disposats a entrar al mercat del software com a servei a Europa, feia impossible quedar-se a Catalunya. "Ara, amb Factorial, anem a San Francisco, Nova York, Berlín, i accepten invertir en una companyia espanyola radicada a Barcelona". Una dècada i moltes iniciatives empresarials després, la capital del país i l'entorn emergent de la ciutat s'han establert com destinacions viables – desitjables, fins i tot – per al capital estranger.
Així, com reconeix Urquizu, el mercat espanyol és cada cop més el focus de les mirades dels inversors internacionals. La gran projecció internacional amb què compta l'ecosistema de l'Estat, i en particular el català, fa que "no sigui complicat" establir un projecte a Barcelona i fer-se conèixer en entorns forans. La part complicada, per la manca de maduresa encara d'un ecosistema que en altres latituds està molt més establert, és consolidar el creixement un cop el talent i les inversions arriben. En l'experiència de Red Points, de fet, el punt d'inflexió, recorda Urquizu, va ser establir-se als Estats Units, el gener de 2018. "Vam obrir un gran mercat – celebra – i avui dia el 60% dels nostres ingressos venen dels EUA". En aquesta dificultat per créixer localment rau un dels principals obstacles per al desenvolupament de les emergents al país, i que comparteix Romero. "Encara no tenim grans històries d'èxit, i és amb els grans amb qui et vols emmirallar".
El talent, acorden els ponents, és un factor determinant per consolidar un canvi de tendència. En el cas de Wallbox, Asunción observa una conjunció entre tres esferes del desenvolupament d'un projecte emergent: bons professionals tecnològics locals, capacitat d'atracció d'expats especialitzats i una indústria activa i capaç de donar suport i integrar els procediments de les startups. "Vindre a Barcelona és quelcom que la gent vol – celebra el fundador de l'unicorn – actualment el 40% del nostre nou staff és estranger". Els professionals internacionals, disposats cada cop més a treballar en remot i atrets per l'ecosistema i l'ambient de la capital del país, s'afegeixen a una base de talent catalana que compta amb els "bons enginyers de software, de hardware, de firmware" necessaris per al desenvolupament d'iniciatives tecnològiques. També aporta un gran valor, per Asunción, el fort ecosistema industrial de la mà de les automobilístiques del país que permet integrar tota la cadena productiva. "Fem el programari, el hardware, i construïm els dispositius" a la ciutat, defensa el CEO, que considera Barcelona "un gran lloc per crear una companyia de software i hardware".
Propòsit comú
A l'hora d'ampliar la plantilla, de la mateixa manera que quan es busca finançament, establir una bona sinergia esdevé el trencaclosques a resoldre per part de les emergents. En un ecosistema cada cop més impulsat pels valors i el propòsit empresarial, l'experiència prèvia o el muntant de les inversions, tot i ser valors necessaris i reconeguts, no ho són tot a l'hora de trobar partnerships, sigui en treball o en capital. "Sovint t'enamores d'un CV, carreres llargues i interessants, i deixes passar la manca d'encaix amb l'empresa. En el meu cas, aquestes decisions han estat dolentes", reconeix Urquizu, que anima a les emergents a mirar més enllà de la vida laboral dels seus potencials empleats. "És un error contractar algú que no encaixa perquè ve de Silicon Valley; tindràs un gran equip si les persones tenen un bon fit".
Urquizu: "És un error contractar algú que no encaixa perquè ve de Silicon Valley; tindràs un gran equip si les persones tenen un bon fit"
Aquesta cura a l'hora de decidir amb qui col·laborar s'ha d'estendre també a l'hora de buscar inversors. Tot i que sovint les empreses simplement es queden amb la millor oferta quan amplien el seu capital, Asunción recomana associar-se amb fons i ventures coherents no només amb el propòsit sinó també amb la cadena de valor de l'empresa. L'ampliació que va fer de Wallbox el sisè unicorn català, recorda el CEO, es va tancar de la mà de Kensington Capital, que va incorporar al consell d'administració el seu directiu Anders Pettersson. El nou membre del consell va dirigir, com recorda Asunción, la companyia Thule, especialitzada en bike racks per vehicles particulars. "Quan vaig crear Wallbox, sempre mirava cap a Thule, que venia les seves peces abans que les dels manufacturers tradicionals. Jo volia ser el Thule dels carregadors". L'experiència industrial i els referents empresarials van atreure l'unicorn abans que una offer sheet més elevada.
Romero recorda una experiència similar, tot i que considera que un influx de capital suficient és essencial per a la supervivència de la companyia. En un context d'inestabilitat com l'actual, destaca, "les empreses que han aixecat una mica més del que necessiten estan tranquil·les, però les que tenen una mica menys estan tremolant". Així, l'estratègia de Factorial va ser buscar que els seus inversors preferits – per encaix estratègic amb el projecte – igualessin l'oferta més alta que havien rebut, per part d'un altre fons. "Els bons inversors, si veuen que vols estar amb ells, sempre han igualat".
Llei de Startups
La millora de l'ecosistema emergent espanyol, amb Barcelona al capdavanat, té com a principal motor normatiu la nova Llei de Startups del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital del govern de l'Estat. La norma presentada per la titular del ram Nadia Calviño, però, no acaba de convèncer els principals emprenedors del país. La primera limitació, per Romero, es troba en la mateixa definició d'empresa emergent. "Nosaltres ja tenim més de cinc anys, ja no som una startup segons la llei, pel que ja no ens aporta". Els problemes que podria resoldre la nova norma – en termes fiscals, per exemple – no afecten, segons el CEO, a les emergents joves, sinó a aquelles que ja estan establertes. "Quan comencen, les empreses no tenen problemes d'impostos, només de trobar un mercat", afirma. "Ens cal continuar treballant".
Bastardas: "Si no som competitius globalment, serà un problema per tothom"
En aquest sentit, Asunción celebra la llei com un primer intent de "donar suport a les startups per atreure talent de fora". Tot i això, d'acord amb Romero, el CEO de Wallbox considera que "no és suficient, ens cal millorar". Un dels factors principals serien les exempcions fiscals per als treballadors que rebin stock options – que, com recorden els empresaris, segons la nova llei serien més elevades, però encara estarien considerades rendes del treball, i no del capital, amb l'augment impositiu que això comporta. Segons comparteixen els quatre ponents, això resta competitivitat a les empreses establertes a l'Estat a l'hora de contractar en mercats internacionals. "Som un 50% menys competitius que les emergents d'altres països", lamenta Asunción.
Tots quatre empresaris, però, reconeixen aquesta llei com un bon primer pas en la direcció correcta. El segon esborrany de la norma, com apunta Urquizu, "és molt millor que el primer", i sector i administració continuen treballant en un sentit compartit. Bastardas afanya els reguladors a arribar a un text final que adreci les preocupacions de l'ecosistema, en tant que, en l'entorn global que queda després de la pandèmia, la competència ja no és local ni regional, sinó mundial. "Si no som competitius globalment, serà un problema per tothom", conclou el CEO de Colvin.