• Empresa
  • BTS, el màster intel·ligent (i feliç)

BTS, el màster intel·ligent (i feliç)

Barcelona Technology School és un projecte acadèmic amb diversitat internacional i de gènere que prepara el talent del futur digital

Josep Clotet és el director general de BTS | Cedida
Josep Clotet és el director general de BTS | Cedida
Barcelona
05 de Març de 2018

Barcelona Technology School (BTS) és molt més que una universitat o una escola de negocis. El seu director general, Josep Clotet, ho defineix com "un projecte que prepara el talent del futur digital". Apadrinats des de Silicon Valley, Wall Street o La City de Londres, BTS imparteix tot tipus de màsters en business development, Big Data o fintech. El seu secret? El trident de la diversitat: internacional (30 països diferents), de gènere (45% noies i 55% nois) i de background acadèmic (50% de contingut tècnic i 50% de negoci). Fins i tot hi ha una assignatura a la recerca de la felicitat

El món està canviant. Cap a bé o cap a malament? Cap a digital. Entrem a l'històric edifici de la Barcelona Technology School situat al 22@ i Clotet ens recorda des de bon començament que la botiga més important de Zara arreu del món és el seu ecommerce i que el CEO de BBVA es diu Carlos Torres Vila i abans era director de banca digital. "Tot s'està digitalitzant", insisteix. I si qualsevol indústria és ara digital, els perfils professionals també ho han de ser. Pura llei d'oferta i demanda. 

Barcelona Technology School

La BTS es troba a l'antiga seu de la Unió Metal·lúrgica | VC

La BTS va néixer el maig de 2015 amb tres socis (Josep Clotet i els germans Bernat i Aleix Palau), un capital de 50.000 euros i la idea inicial d'organitzar programes intensius d'estiu a Barcelona aprofitant el pol d'atracció inversora i turística. Però, de programes d'estiu es va "mutar" a màsters i de tres a nou mesos. Tot en anglès, grups reduïts i totalment presencial. Del primer màster en Digital Solutions Developmenten col·laboració amb la UB van començar a aflorar tota la resta: Big Data, fintech, transformació digital i experiència d'usuari. "Ens dediquem a la tecnologia i ho aprofitem per construir el nostre projecte", assegura.

Actualment, la BTS té quatre treballadors (més 40 professors que alhora són professionals en actiu), factura 400.000 euros i preveu arribar al milió d'euros aquest 2018. El seu consell estratègic liderat per Sudha Jamthe, business leader d'Ebay, CEO d'IoTDisruptions i professora de Stanford, és capaç d'enlluernar el món. L'acompanya una alineació de luxe formada per primeres espases com el CEO de Liquid, Aleix Valls; el chief technologist de Konica Minolta, Christian Mastrodonato, l'exvicepresident de Yahoo Research a Llatinoamèrica i Europa, Ricardo Baeza; l'exdirector de l'escola de talent de Twitter, Marko Gargenta, i el fundador de StartupBootCamp, Angel García. "Tenim un equip molt potent, aporten molt més que una fotografia i un nom", explica Clotet.

La diversitat no és un caprici

Fetes les presentacions, Clotet exposa la seva estratègia de negoci: "La diversitat no és un caprici sinó que ve donada per la naturalesa d'un projecte digital escalable i amb impacte a tot el món". De fet, les seves aules ja insinuen quin és el seu mercat: els Estats Units, Xile, Canadà, Mèxic, Veneçuela, la Xina o Turquia, entre d'altres. També la seva filosofia: "S'han d'atraure moltes més dones a la indústria tecnològica". A tall de recordatori, Apple o Facebook han comès "errors greus per no tenir enginyeres" dins els seus projectes. 

Clotet: "La diversitat no és un caprici sinó que ve donada per la naturalesa d'un projecte digital escalable"

Tot i que "l'economia d'avui s'escriu amb codi", l'objectiu del projecte és precisament apropar els estudiants a un model cada vegada més híbrid, entre la programació i el negoci. "Per fer aterrar una idea de negoci amb codi necessites una persona que sigui capaç de parlar amb el mateix llenguatge que els programadors", assegura Clotet. Perfils híbrids com els product manager cotitzen a l'alça i lluny dels tòpics, "treballadors tècnics i de negoci són igualment importants". 

Encara més: BTS també ofereix una assignatura a tots els alumnes que es diu My digital impact per descobrir el propòsit personal i professional que fa feliç a cadascú. Al més pur estil japonès Ikigai. El professor encarregat d'impartir-ho és Sal Tessler, un exdirectiu de Wall Street en transformació digital que va decidir canviar les grans cotitzades per les aules. Ara ensenya els seus alumnes a descobrir una passió d'acord amb les habilitats que permeti guanyar-se la vida i que ajudi a construir un món millor. Fàcil de dir i segurament gens de fer. 

El lloc ideal

Per a tot plegat, la capital catalana és el lloc ideal. "Barcelona és un hub internacional en tecnologia amb gran qualitat de vida que atrau molta gent de fora", admet. La BTS no dubta en aprofitar-ho amb una formació que va molt més enllà de les seves aules i que passa també per visites a grans multinacionals com Accenture, Everis i HP o a grans esdeveniments mundials com l'IoT World Congress, l'Smart City World Congress o el mateix Mobile World Congress. Amb tour inclòs per Silicon Valley i els racons de Google, Facebook o Twitter. Estar connectat amb la indústria és clau per aconseguir una educació que toqui de peus a terra.

Clotet: "No ens volem convertir en una fàbrica d'estudiants per fer diners sinó que volem preparar el talent que la indústria necessita"

La qualitat sempre per davant de la quantitat: "No ens volem convertir en una fàbrica d'estudiants per fer diners sinó que volem preparar el talent que la indústria necessita". La competència hi és, però no a les facultats tradicionals: "Malgrat que hi ha universitats que ens consideren competidors, no ho som perquè no oferim el mateix". Així ho avalen: una metodologia, uns preus (17.000 euros, "més o menys competitiu en funció del país") o un enfocament laboral diferent. Ara bé, si el mercat és internacional la competència en certa manera també. Els alumnes poden acabar escollint Barcelona però altres ciutats com Londres, Berlín o París segur que no ho posen precisament fàcil. 

De cara al futur més immediat, només queda aprofitar la tirada del MWC. "Ens aporta prestigi, reforça el nostre posicionament internacional i ens apropa tant a potencials alumnes com a tot l'ecosistema que és un públic en si mateix que s'ha de cuidar i treballar", afirma. Un cop passat el congrés de mòbils més gran del món, BTS també es planteja obrir nous programes per a executius i corporacions. "Tenim la responsabilitat d'explicar el discurs real de la digitalització actual: ja no estem parlant d'informàtics a l'ús sinó de persones capaces de redibuixar el futur de l'economia amb nous negocis digitals", conclou.