• Empresa
  • Barna Brew i l’expansió de la cervesa belga a Catalunya

Barna Brew i l’expansió de la cervesa belga a Catalunya

La iniciativa dona lloc a un ‘brewpub’, un innovador model de negoci que ofereix un local dedicat a la fabricació i a la degustació de la cervesa

Dimitris Tsaousis i Alex Lazarowicz, cofundadors de Barna Brew | Cedida
Dimitris Tsaousis i Alex Lazarowicz, cofundadors de Barna Brew | Cedida
Barcelona
01 de Juny de 2023

Beguda fermentada preparada a partir de cereals germinats, especialment ordi, i aromatitzada amb llúpol”. Aquesta és la definició que el Diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans dona a una beguda que, a banda de provocar nombroses borratxeres i ressaques, també ha donat lloc a conversacions interessants, algunes de les quals s’han traduït en grans idees, nous projectes o, fins i tot, l’inici d’una nova etapa vital. Parlem, doncs, d’un element que té un gran pes (de vegades potser massa) a la nostra societat: la cervesa.

Arran del seu consolidat èxit i del seu component social, al llarg dels darrers anys ha aparegut un nou fenomen que suposa tot un culte a la cervesa: els brewpub. Una opció per conèixer amb més profunditat aquest concepte és acudir a Barna Brew, un petit local que es va estrenar el 2017 al barri de Sant Antoni. “El brewpub és un concepte que dona lloc a dos negocis en un, la fabricació de la cervesa i la degustació al local. Tota l’activitat es duu a terme en un mateix espai”, ha explicat a VIA EmpresaAlex Lazarowicz, fundador de Barna Brew.

Lazarowicz: “El brewpub és un concepte que dona lloc a dos negocis en un, la fabricació de la cervesa i la degustació local”

Brussel·les, dos amics i una passió

Aquest projecte sorgeix de la passió per la cervesa de Lazarowicz i el seu soci fundador, Dimitris Tsaousis, dos joves que fa una dècada van quedar atrapats a Brussel·les per la cervesa belga. Va ser allà on van descobrir els seus mètodes tradicionals d’elaboració i on van decidir desenvolupar les seves pròpies receptes, posteriorment guardonades amb els premis d’or al Brussels Beer Challenge: “Això ens va donar una gran empenta per començar el projecte, buscar un local, i trobar el nostre lloc al mercat a Barcelona” explica Lazarowicz qui detalla que “la rebuda va ser molt bona”.

Sense cap mena de dubte, es tracta d’una aposta valenta: al centre de Barcelona només hi ha vuit brewpubs, i només l’espai inaugurat per Lazarowicz ofereix cervesa belga: “És un gran punt diferencial, ja que la majoria de brewpubs ofereixen cerveses d’estil nord-americà”, detalla el fundador. A més, l’espai ubicat al barri de Sant Antoni compta amb una bona proposta de cuina i música en viu per “animar els diumenges i animar la penya”. 

Local y terraza del Barna Brew | Cedida
Local i terrassa del Barna Brew | Cedida

La covid-19 i la guerra d’Ucraïna: dos grans obstacles

Els dos fundadors, que en l’actualitat formen part d’un equip constituït per una cuinera, un cerveser i tres cambrers, van decidir des de l’inici del projecte acudir a Barcelona Activa, on van comptar amb l’assessorament d’un programa de mentoratge que, entre d’altres, els va ajudar a trobar el primer lísing amb el banc per poder comprar la màquina de cervesa, l’espina dorsal de Barna Brew.

“Després de la crisi de la covid-19 va costar tornar a la situació com era abans, ja que la pandèmia ha canviat molt els hàbits de la gent i la seva manera de sortir”, explica Lazarowicz, qui detalla que el perfil de client que més s’ha perdut és “el que anava al teatre o al cinema i després venia a sopar tard amb nosaltres”. A més, a banda de la pandèmia, la guerra d’Ucraïna també va suposar un gran obstacle, en encarir el preu de les matèries primeres, especialment el preu de la malta. 

Barna Brew va tancar el 2022 amb una xifra de negocis de 220.000 euros i va assolir una facturació rècord al passat abril

Malgrat que Lazarowicz assegura que “va ser una situació molt dura”, el projecte va ser capaç de travessar aquestes turbulències i en l’actualitat es troba en un moment molt dolç: el novembre passat van entrar en una bona dinàmica que els va permetre tancar el 2022 amb una xifra de negocis de 220.000 euros i assolir una facturació rècord a l’abril: “La nostra millor època acostuma a trobar-se entre la tardor i l’estiu, per les característiques del nostre petit i càlid local”

El crowdfunding: una oportunitat d’expansió

L’equip de Barna Brew, en els seus inicis, contemplaven la possibilitat de distribuir el seu producte com a possibilitat de creixement. Però, Lazarowicz es va adonar de la dificultat que suposava. “Va ser un error pensar que seria possible perquè era bastant complicat des del punt de vista logístic, ens caldria molt més espai”. 

 

Així i tot, l’equip ha optat per una altra estratègia: expandir-se amb l’ajut d’un micromecenatge. “Amb el temps vam veure que la millor manera de créixer era obrint més bars, i el primer projecte del crowdfunding serà obrir un segon bar”. I les perspectives són optimistes. Si assoleixen els objectius mínims establerts, podran dur-ho a terme. “Si, a més, es dona el cas que superem de lluny aquests objectius, podrem valorar fer més producció, centrar-nos en la distribució o, fins i tot, obrir encara més locals”.

Tot i que per a Lazarowicz encara és d’hora per predir amb certesa el futur de Barna Brew, no ho és per extreure alguns aprenentatges. “És imprescindible estudiar molt bé el mercat, jo ho vaig fer, però si hagués parlat amb més gent amb projectes més avançats, em podria haver estalviat alguns errors inicials”. D’altra banda, el fundador fa un brindis pel seu equip: “és la clau del nostre èxit”.