La delegació del grup BASF a Espanya afronta el 2019 amb optimisme després de tancar un 2018 de rècord. L'empresa tanca l'any amb unes vendes de 1.358 milions d'euros, el que suposa el seu sostre històric i un creixement del 4% respecte als resultats de 2017, un any en què la companya ja va experimentar un increment del 12% en les vendes. Un creixement que s'atribueix en un 2% a l'increment en el volum net de vendes i un 2% a les pujades de preu. "Creiem que el 2019 serà positiu també, especialment a partir de la segona meitat de l'any", pronostica el director general de BASF España, Carles Navarro, qui ha avançat inversions milionàries a la planta de Tarragona.
Si les millors perspectives estan posades en el segon semestre del 2019, és perquè el mercat encara es troba en recuperació d'una última part del 2018 complicada. "L'any passat va començar amb una dinàmica molt forta que es va anar difuminant, amb una caiguda de la demanda en sectors claus per a BASF com és l'automòbil i amb problemes intrínsecs, com el baix nivell d'aigua de Rin, que va dificultar el subministrament de la nostra matèria primera, o externs com la guerra comercial entre els Estats Units i la Xina", indica Navarro. Un panorama que va reduir els beneficis globals del grup en un 17%, malgrat mantenir-se en xifres positives i continuar en creixement en la facturació.
Basf aposta per la digitalització per seguir incrementant el seu volum de negoci en aquest 2019
De fet, el director nacional de BASF recorda que Espanya segueix en ratis de creixement més alts que la mitjana europea, el que porta a la companyia a pensar que el 2019 pot ser un altre any rècord en vendes, gràcies especialment en els sectors que estan mostrant-se més dinàmics, com els segments d'insecticides, construcció, catalitzadors i productes petroquímics.
El creixement en el negoci de l'empresa també s'explica per la compra de Nunhems, l'empresa de llavors hortícoles de Bayern, en una operació xifrada en 7.600 milions d'euros.
Aposta per la digitalització
Les bones perspectives econòmiques pel 2019 fan que Navarro sigui optimista també respecte a les inversions que el grup farà als seus 16 centres de treball, amb la planta de Tarragona com a infraestructura estratègica i que s'endurà la meitat del pressupost, en ser el centre més gran de producció del grup al Mediterrani. "Aquest any, BASF invertirà 62 milions d'euros (+25%) a l'Estat, el que suposa la inversió més grossa del grup en una dècada i demostra el seu compromís en el territori", avança Navarro.
En aquest 2019, la inversió del grup anirà enfocada a l'actualització de les plantes de producció, avançar en millores mediambientals i incrementar la seguretat dels processos. Tres objectius que aniran lligats a la digitalització de la companyia i on jugarà un paper clau el nou hub digital que el grup instal·larà a Madrid, que va guanyar la cursa per acollir aquest nou centre a altres ciutats europees com la mateixa Barcelona.
"Aquest any, BASF invertirà 62 milions d'euros (+25%) a l'Estat, el que suposa la inversió més grossa del grup en una dècada i demostra el seu compromís en el territori"
El centre d'innovació arrencarà amb unes 25 persones i es convertirà en "l'epicentre global de la transformació digital de BASF", en paraules de Navarro. Aquesta nova infraestructura funcionarà com a desenvolupadora de solucions digitals i proveïdora de serveis per a totes les divisions de negoci del grup al món. "Confiem que la demanda dels seus serveis creixi amb rapidesa i, en un parell d'anys, hi tinguem treballant més de 300 persones".
L'objectiu del grup és que les innovacions que surtin d'aquest hub digital permetin controlar tots els processos de les plantes. "Avancem cap a un model en el qual tindrem centres en què deixarem d'estar lligats a les sales de control i podrem anar per les plantes amb un iPad i ulleres de realitat virtual per fer una lectura de l'estat dels processos i actuar en el moment", indica Navarro.
Un futur que no hauria de ser gaire llunyà per a centres com el de Tarragona, on Navarro indica que es destinarà el 50% de la inversió anual de l'empresa a l'estat. "La planta tarragonina té l'oportunitat de ser pionera en iniciatives digitals; aquest any ja tindrà la instal·lació de xarxes wifi i es distribuiran els iPads, mentre que esperem que els sistemes de realitat virtual arribin el 2020", indica el directiu de BASF.
Química sostenible
Juntament amb la digitalització, el grup es marca com a objectiu estratègic pel 2019 avançar en la sostenibilitat. El CEO del grup, Martin Brudermüller, va indicar fa uns mesos que des d'ara i fins al 2030 el creixement industrial de l'empresa seria neutral en emissions de CO2. Un anunci que Navarro considera ambiciós, però creïble donats els antecedents. "Des del 1990 i fins al 2018 hem duplicat el volum de producció i hem reduït les emissions a la meitat".
Una de les primeres mesures de l'empresa per complir amb els seus objectius de sostenibilitat és aplicar estratègies d'economia circular pensades, principalment, en la recuperació del plàstic. "És un material que molts cops no s'adequa al reciclatge i nosaltres proposem un reciclatge químic; anem a les empreses que descomponen els residus i els converteixen en matèria primera per utilitzar-la en els nostres processos, fabricar els nostres productes químics i així reintroduir la matèria al mercat".
L'altre pilar en la política de sostenibilitat de BASF España és la promoció dels productes acceleradors, que són aquells que contribueixen a la sostenibilitat de l'oferta del client final. L'empresa es marca com a objectiu arribar als 22.000 milions d'euros en vendes d'aquest segment de negoci el 2025, i ja ha iniciat la seva acció amb la marca Ecovio, que comercialitza un plàstic 100% biodegradable i compostable i que està donant els seus primers resultats. "A La Seu d'Urgell s'han substituït totes les bosses de plàstic pel nostre material, de manera que els veïns poden utilitzar la bossa de la compra per dipositar els seus residus orgànics. Així aconseguim que el residu arribi a la planta de compostatge de manera òptima", conclou Navarro.