• Empresa
  • La moda de Núria Basi més enllà de Da Vinci

La moda de Núria Basi més enllà de Da Vinci

La presidenta de Basi defensa el paper de les dones i el retorn social en el món empresarial durant el Dinar Emprenedors de l'AIJEC

Núria Basi és la presidenta d'una multinacional que factura 70,5 milions. / Cedida
Núria Basi és la presidenta d'una multinacional que factura 70,5 milions. / Cedida
Barcelona
25 d'Octubre de 2017
Act. 19 d'Abril de 2018

Núria Basi és presidenta del Grup Basi, una multinacional de moda amb llarga tradició familiar que factura 70,5 milions d’euros i ha arribat a vendre 300.000 polos de Lacoste per any. L'hem trobat aquest dimarts al dinar mensual de l’Aijec a l'hotel Grand Marina, on ha explicat als joves empresaris la seva filosofia de vida i els ha aconsellat sobre la llavor de l’èxit per tirar endavant un negoci. Ferma defensora de les dones i del retorn social de les empreses, augura que "l'època de Da Vinci ha desaparegut" i “el millor encara està per venir".

“Parlar de mi potser és el més difícil”, confessa. Basi és la tercera generació “d’una família amb fàbrica” dedicada al tèxtil. Ho porta a la sang i reivindica haver nascut amb la cultura de l’esforç, l’honestedat i l’ètica sota la mà. Del seu pare, va aprendre la il·lusió i la passió per la feina així com a “carregar-se de raons.”

Sense pla però amb metodologia

Va estudiar Biologia perquè un professor la va “enlluernar”, es va dedicar a la investigació i, fins i tot, va crear una empresa de serveis en la indústria farmacèutica. “No vaig fer mai cap pla de carrera, sempre he tingut un esperit de voler aprendre i fer coses”, reconeix. L’any 1998 va fer un tomb a la seva vida per incorporar-se al negoci familiar.

AIJEC coloqui

El col·loqui posterior al dinar d'Aijec ha tingut diferents intervencions sobre l'estratègia de Basi. / Cedida

De la primera etapa de vida, en guarda encara la metodologia de treball: “Ordre, observació, rigorositat, treball de camp, en equip, anàlisi de dades, conclusió de resultats i presentació allà on faci falta”. Insisteix que la clau és sentir-se còmode amb un mateix. Tant pel que es diu com pel que es fa. “És important aplicar una gran dosi de lògica, sentit comú i sentit de l’humor. Molt PowerPoint però al final, això què significa?”, es pregunta.

Procura infondre preparació i calma dins una plantilla formada per més de 450 persones: “El foc està controlat”. Tampoc s’identifica com a geni sinó com a empresària que té “les armes preparades” per tenir “més possibilitats de guanyar”. Reconeix també tenir sempre “el radar posat” perquè no vol deixar mai d’aprendre.

El retorn social

Abans de dedicar-se a la moda va estar treballant un any als Estats Units. Concretament, a Kansas City. Allà va aprendre dues lliçons de vida: el significant de la propietat intel·lectual i el retorn social. “Tothom del laboratori dedicava hores a fer alguna cosa per la societat”, recorda.

És la primera dona a haver entrat a la junta de Foment del Treball i en formar part del consell d'administració de Fira Barcelona

Més enllà d’exercir una professió “de manera honesta” o crear llocs de treball, emplaça els empresaris a transferir coneixement a través de patronals, oenegés, mentoring o fins i tot comunitats de veïns. Defensa que “no som conscients que podem ajudar però sempre ho podem fer”. Basi assegura que la responsabilitat social existeix molt abans que li posessin nom.

La lluita de les dones

Una de les seves principals causes de lluita és la consolidació de les dones en el món empresarial. Tot i que admet que li fa ràbia, és la primera en moltes coses. Per exemple, en haver entrat a la junta de Foment del Treball o l'única en formar part del consell d'administració de la Fira de Barcelona. Potser per això té una llista de dones preparada al seu despatx.

Confessa que quan la truquen per participar en un acte, sempre té un nom a punt i si veu una fotografia d'empresaris al diari on no hi surt cap dona, no dubta en escriure una carta per queixar-se.  “Perquè se’ns conegui, hem de ser visibles”, explica.

Ni estiu ni hivern

Ara mateix, no pensa en el relleu generacional i això que en el seu cas “empresa i família van molt unides” perquè “conèixer la filosofia és un avantatge”. La crisi ha canviat la mentalitat dels clients de la moda, ja que ara estan acostumats a “comprar amb descompte continu". Una cultura, a parer seu, difícil de canviar i on simplement queda adaptar-s’hi. “El Black Friday ha arribat per quedar-se”, explica.   

La moda no s’atura i “tot es fa obsolet ràpid”. Les temporades per estacions en són un bon exemple. Segons Basi, “amb el canvi climàtic i les climatitzacions, podem anar vestits pràcticament igual tot l’any. Seguim venent polos de màniga curta a l’hivern”.

"L''ecommerce' només funciona si inverteixes en generar tràfic per conèixer la marca" 

Això dels canvis també s’aplica a l’ecommerce sobre el que concreta que “només funciona si inverteixes en generar tràfic per conèixer la marca”. De no ser així, aconsella quedar-se amb la botiga de tota la vida. De fet, defensa que l’èxit es basa en la diferenciació: “En qualsevol sector, hi ha sobreoferta de productes. Has de buscar alguna cosa diferent i millor.”

“L'època de Leonardo Da Vinci ha desaparegut”, reitera. Núria Basi, dona i empresària, en té prou amb seguir la seva filosofia de vida, conèixer el seu core businesss i confiar en el seu equip.