El comerç electrònic a l'Estat espanyol es va incrementar un 26% durant el 2017 i va superar per primera vegada la barrera dels 30.000 milions d'euros, segons un estudi de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. Això ha suposat un cop important pel comerç de proximitat, que configura un dels principals sectors econòmics del país, ocupant a 328.400 catalanes i catalans, amb dades de l'Observatori del Treball i Model Productiu. Després de sobreviure a grans superfícies i a la crisi econòmica, ara el repte del comerç al detall és plantar cara a les grans plataformes de comerç digital.
I un dels principals responsables de l'explosió del comerç electrònic en el darrer any té noms i cognoms, tal com explica la professora col·laboradora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC i experta en màrqueting digital Neus Soler: "El creixement tan espectacular es deu al fet que va aterrar Amazon i és el que ha potenciat tot el comerç electrònic, ha arrasat". El motiu és la seva "innovació constant" per facilitar la vida al client: "El consumidor buscar comoditat, estalviar temps i tenir les coses de la manera més immediata possible". Fins i tot està estudiant l'enviament de petits paquets amb drones per tal de facilitar el lliurament dels productes: "Només hauràs de deixar la finestra de casa oberta i t'arribarà el que has comprat".
I tot i que pot semblar que és la gent jove és la majoria dels usuaris del comerç electrònic, Neus Soler avisa que ja s'estan trencant les barreres generacionals i posa com a exemple la seva mare: "La meva mare anava cada dia a la peixateria, carnisseria, fruiteria... Ara des de casa ho demana tot per internet i li porten El peix el compra directament a la llotja i li porten fresquíssim, baratíssim i a casa". "Quina botiga pot competir contra això?", reflexiona.
Pujar al vaixell
Xavi Olivé, president de l'associació de comerciants Cerdanyola Comerç i Serveis i president de PIMEComerç al Vallès, coincideix que actualment la "principal amenaça" pel comerç de proximitat és el competidor digital, "un competidor nat". "El comerç ha de posar-se les piles, tot i que molts ho han fet. Posar-se al dia en eines de venda en línia, xarxes socials... el petit comerç ha de pujar en aquest vaixell i no deixar-lo anar", afegeix Olivé.
Xavi Olivé, PIMEComerç: "El comerç ha de posar-se les piles en eines de venda en línia, xarxes socials... Ha de pujar en aquest vaixell i no deixar-lo anar"
Tot i això, la professora de la UOC té clar que "una botiga de barri mai podrà competir" de tu a tu amb Amazon i altres grans plataformes digitals. "El problema és que inicialment van voler competir-hi, però no es pot amb aquesta desigualtat, igual que tampoc es pot competir amb preu amb les franquícies. Mai ho podran fer". El problema, com passa sovint, la capacitat econòmica: "Els recursos que pot tenir una botiga de barri per fer-se visible a internet són limitats. Pot crear una pàgina d'e-commerce, però si no la posiciona bé, no servirà de res".
Una anàlisi que comparteix Xavi Olivé: "Hi ha un problema de recursos i que falta facilitar les coses al petit comerç". A més, sovint hi ha una escletxa generacional i moltes botigues de barri són portades per gent gran que té "recança" amb el món digital.
I com pot competir?
I si el petit comerç no pot competir amb preus amb les franquícies ni amb posicionament amb les grans plataformes en línia, què li queda? "Ha de buscar alternatives diferents i ho estan començant a fer", explica Neus Soler.
"Podem oferir un tracte més personal amb el client, fins i tot fem de psicòlegs amb la gent", explica el president de l'entitat que aplega quatre associacions comercials de Cerdanyola, que assegura també que en el comerç de proximitat hi ha una atenció més professionalitzada. Una opinió que comparteix amb la professora de la UOC: "El comerç ha pensat en què fallen les grans cadenes i plataformes, que és en l'atenció personal i l'especialització".
"Sempre miren en què fallen les grans empreses i el forat que poden trobar", afegeix Soler. Un exemple el trobem en els productes frescos: "Van fer entendre al consumidor que valia la pena pagar una mica més per un producte de més qualitat i millor servei". "És l'acció i reacció. Has de mirar què pots oferir millor que la teva competència".
Si no pots amb el teu enemic, uneix-te a ell.
Tot i això, comerç de barri no pot girar l'esquena a aquest nou món digital. Hi ha iniciatives encaminades a enfortir el vessant digital de les botigues al detall i, sovint, són projectes d'associacions comercials que sumen esforços. Per exemple, a Terrassa, on fa temps que el Mercat de la Independència utilitzainternet per portar les comandes a domicili. "Quan parlem de comerç també parlem d'aquest valor afegit de proximitat i que pot equilibrar un comerç electrònic fred i un calent, escalfat per la proximitat que ofereix una botiga", afirma el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Terrassa, Amadeu Aguado, responsable de les àrees d'innovació, comerç i turisme.
"A partir que el mateix Amazon i altres plataformes estan possibilitant donar visibilitat i vendre a través seu, a la botiga de barri no li queda altra que sumar-se a aquestes plataformes", assevera l'experta en màrqueting digital. "És una possibilitat per augmentar les vendes més enllà del client que va a les botigues i una manera d'estendre's", afegeix.
El retorn a la societat
L'arribada d'Amazon a Catalunya ha suposat també una forta inversió i la creació de centenars de llocs de treball, amb noves plantes logístiques i oficines de recerca i desenvolupament i serveis empresarials. El comerç digital és un sector que està creixent i també està contribuint a la riquesa econòmica del país.
Tot i això, no tot és perfecte. "El petit comerç és més col·laboratiu amb la societat a tots els nivells", sentencia Aguado. Posa d'exemple els impostos que paguen les botigues als municipis: "Els comerciants paguen els impostos de residus, per exemple. En canvi, ens trobem que omplim els contenidors de les ciutats amb paquets que venen de fora i no tenen base impositiva ni retorn a la ciutat". Un altre aspecte a tenir en compte també és el de la mobilitat a les ciutats, amb el creixement dels enviaments a domicilis.
Amb tot, l'arribada d'Amazon ha fet créixer de manera molt important el comerç digital i és una tendència que anirà a l'alça. El petit comerç no li queda altra que aprofita les escletxes que deixin els grans gegants comercials i sumar-se a ells per poder sobreviure en aquest nou paradigma.