Enric Batlle va fundar Batllegroup el 1992, una agència especialitzada en brànding i pionera en explotar les característiques del packaging per transmetre els valors i filosofia de les empreses. En els seus 30 anys de vida ha col·laborat amb unes 400 marques i s'ha implicat en el naixement d'Open Arms, el redisseny de ColaCao o el llançament del primer iogurt grec de Danone. El ja mític 'joroña que joroña' va sorgir del seu estudi.
"Neix el 1992 amb l'eclosió dels Jocs Olímpics per la meva inquietud de crear una companyia especialitzada en disseny, sobretot en packaging i brànding", explica Enric Batlle. Havia treballat amb dissenyadors reconeguts que havien fet carrerals Estats Units, on aquesta disciplina estava molt més estesa. A Espanya, poc es parlava de l'embalatge del producte com un element comunicatiu i de màrqueting.
Enric Batlle: "Barcelona estava al focus, era un referent de disseny gràfic a Europa"
Després d'haver treballat amb dissenyadors amb experiència als Estats Units i haver col·laborat amb marques com Ducados o Smoking, fa el pas i crea la seva pròpia agència: "Barcelona estava al focus, era un referent de disseny gràfic a Europa". I Batllegroup va ser un dels principals responsables en portar la reflexió sobre el packaging.
Dos anys després d'iniciar el projecte, fa un màster de brànding i packaging a Nova York que el marcarà. Com també ho faran els viatges a Londres: "Soc molt curios, els dissenyadors ens alimentem per la vista, ho emmagatzemo tot al nostre disc dur".
El que va començar com una aventura personal, és avui una empresa amb seus a Barcelona, Madrid i la Xina que dona feina a 25 treballadors i factura uns 2,5 milions d'euros anuals. Zara, Gallina Blanca, Heineken, Coca-Cola, ColaCao, Nesté, Font Vella, Intermón Oxfam o Danone són algunes de les grans marques per les quals ha treballat.
El reconeixement de Batllegroup
A mesura que es van anar donant a conèixer, marques reconegudes van començar a confiar en Batllegroup. Danone va ser el primer gran client i l'agència va ser l'encarregat de llançar la campanya de brànding i packaging del seu primer iogurt grec.
"Anava molt a Grècia de vacances amb la meva família i el 94, quan torno d'un dels viatges, em passen un projecte de Danone, que volen fer un iogurt grec. Volien una icona reconeixible i potent. Visualitzo el temple del costat d'Atenes i m'imagino l'envàs. Va ser tot un referent del iogur i un abans i un després per nosaltres", explica Batlle.
Pioners en packaging
Enric Batlle ha estat un dels pioners de donar un valor comunicatiu i de marca als embalatges dels productes a Espanya. De fet, va ser un dels fundadors del Centre Universitari d'Art i Disseny de Barcelona el 1992 i, més tard, van impulsar el primer màster de la disciplina. Per les seves aules han passat alguns dels dissenyadors més destacats del país.
"El packaging és un dels pocs elements de comunicació que interactues amb ells a casa. T'acompanya al dinar, a l'esmorzar... Ha de ser empàtic, educatiu, afable, que encaixi a la vida de les persones. S'ha de diferenciar de la competència, posar en valor la marca i el producte", resumeix el fundador de Batllegroup.
L'expansió a la Xina
Un salt endavant per Batllegroup va ser l'arribada a la Xina, amb l'obertura d'una oficina a Guangzhou. L'agència tenia col·laboradors especialitzats en disseny industrial molt potents i van decidir anar al país asiàtic per trobar nous clients i projectes. "És un país molt productor i moltes marques hi van. Era un pont per arribar a les marques internacionals", detalla Batlle.
Enric Batlle: "Ens diferencia el servei, som una agència mitjana. Donem un servei més bo, ràpid i menys burocràtic"
Actualment, treballen per marques a Itàlia, Portugal, Anglaterra, Rússia o Japó. El 20% dels seus projectes són internacionals. A més, també disposen d'una oficina a Madrid. "Ens diferencia el servei, som una agència mitjana. Donem un servei més bo, ràpid i menys burocràtic. Batlle Group està liderat per dissenyadors, no per gent de negoci, com ho estan altres. Posem el focus en el disseny, en les coses ben fetes", emfatitza. L'objectiu és consolidar-se com a referent nacional i internacional.
D'Open Arms al Pol Nord
Al llarg d'aquests 30 anys, Batllegroup ha col·laborat amb centenars de marques i projectes. Tot i que és difícil de triar, n'hi ha dos que destaquen per la seva originalitat. Un d'ells és la col·laboració amb Nil Bohigues en el seu viatge al pol nord en solitari. Es van encarregar de la difusió i estratègia del projecte, que va tenir una gran repercussió mediàtica.
Un altre és el d'Open Arms, a qui Batllegroup ha dissenyat la seva imatge corporativa, a més de l'estratègia de marca. "Coneixia l'Òscar Camps i em va trucar un dia des de Lesbos. Em va dir que volia un símbol per posar a les armilles quan rescataven a gent i buscar una marca per ser reconeixibles i poder captar fons". Així, ràpidament va fer la proposta, que ara és tot un símbol de suport als refugiats.
Són només dos exemples de 30 anys liderant estratègies de marca per empreses, entitats i organitzacions solidàries. 30 anys convertits en un referent i havent col·laborat amb algunes de les marques més destacades a nivell estatal i mundial.