• Empresa
  • Beabloo, l'escàner del client del 'retail'

Beabloo, l'escàner del client del 'retail'

La multinacional catalana apropa a tot tipus de botiga o comerç eines per a l'anàlisi dels seus consumidors

El COO de Baebloo, Àlex de Dios
El COO de Baebloo, Àlex de Dios
Aiats Agustí
19 de Desembre de 2016
La informació sobre els clients d'un ecommerce, gràcies a les cookies, sembla fàcil de rastrejar. Però com obtenir informació del client d'una botiga física? Hi ha mètodes. I precisament a això es dedica l'empresa catalana Beabloo, una companyia que rastreja els moviments dels clients a través de la connexió Wi-Fi dels seus mòbils o amb punts de vídeo per emetre missatges personalitzats a cada visitant.

Beabloo és "una empresa de serveis de màrqueting digital omnicanal amb analítiques de Big Data en el punt de venda", segons paraules del COO de la companyia, Àlex de Dios. L'empresa dóna uns canals de comunicació als seus clients -principalment marques, cadenes de distribució i retailers en general-, un gestor de continguts (CMS) que permet generar contingut digital i enviar-lo a les finestres digitals del client. Com? "Amb punts de vídeo mesurem i analitzem com es mou el client a la botiga, on s'atura, quin senyal mira i a través de càmeres que analitzen punts de la cara podem saber el sexe i l'edat", afirma de Dios.

"L'enregistrament de les cares és una informació que no guardem, per la llei de protecció de dades, i la resta és anonimitzat. Però si el client ens dóna el seu nom i permís perquè s'ha registrat al Wi-Fi amb nom i telèfon, podem fer publicitat personalitzada que reconegui a l'individu i ajusti l'oferta", assenyala. Aquestes analítiques de vídeo donen una informació sobre quin contingut s'ha projectat, quants cops, qui ha mirat aquest contingut i quant de temps. D'aquesta manera Beabloo pot saber quin perfil té el client i la botiga pot enviar ofertes personalitzades a través del web, aplicacions, xarxes socials, cartellera digital i beacons.

A més de vídeo, la companyia també instal·la punts Wi-Fi -o s'adapta als existents- que detecten els dispositius mòbils que porten la connexió sense fils oberta i n'analitzen el comportament. "Normalment portem el Wi-Fi obert i el mòbil va emetent senyals per buscar on es pot connectar", comenta De Dios. Després d'encriptar el senyal, poden saber quanta estona ha romàs un dispositiu a la botiga, com es mou, quines zones visita, etc.

Finalment, amb els beacons, que es poden comunicar amb les apps del retailer client de Beabloo si el visitant de la botiga dóna el permís, l'empresa pot saber qui és i enviar-li ofertes molt més personalitzades.

Grans cadenes i petit comerç
Beabloo compta amb dues línies de negoci: una per a grans empreses i fa poc han llançat un producte específic per a petit comerç, pimes i autònoms anomenat Mybloo. Aquest és un servei dissenyat per acompanyar els petits negocis en el procés de transformació digital "per només 50 euros al mes", apunta el directiu. La companyia ofereix un lloc web, una app, connexió dels perfils de les xarxes socials al CMS, cartellera digital al punt de venda i un beacon. "D'una manera molt fàcil" el comerciant pot fer missatges publicitaris o explicar el seu negoci i publicar-ho a les diverses plataformes. A més de proporcionar les analítiques corresponents.

Del Bluetooth a la Xina
La companyia la funda Jaume Portell després d'haver estat CTO d'eDreams, on va desenvolupar la plataforma tecnològica. L'empresa neix l'any 2008 com una companyia de cartelleria digital amb Bluetooth -d'aquí el nom-. "Vàrem desplegar cartells digitals amb èxit pel Born i Gràcia i es donava la possibilitat que els comerços es comuniquessin amb els clients via Bluetooth", relata de Dios. L'empresa es va veure afectada per la virulència de la crisi sobre el comerç i s'ha vist obligada a reinventar-se i reorientar-se. "El repte ha estat apropar als petits comerços i autònoms la tecnologia punta per a grans empreses", afirma De Dios.

L'any 2013 Beabloo obre una oficina a la Xina, on "vam conèixer un vicepresident global de Softbank", un inversor tecnològic japonès que és propietari del 32,59% del gegant del comerç electrònic AliExpress, així com d'Sprint Corporation, Softbank Telecom i fins fa poc Supercell, creadors del videojoc Clash of Clans.

La firma japonesa cercava una empresa de màrqueting digital on invertir i "després de descartar empreses nord-americanes van apostar per nosaltres", diu De Dios. La companyia va realitzar llavors una ampliació de capital d'11 milions d'euros i Softbank va entrar a l'accionariat de l'empresa catalana, de la qual en controla el 43,5% actualment. "Per Barcelona és molt rellevant que un inversor de primera divisió mundial hagi invertit per primer cop en una empresa del Sud d'Europa", afirma el directiu, "sobretot havent sortit de Barcelona Activa".

Després d'estar no arriba a un mes incubats a l'acceleradora, es van traslladar al carrer de la Llacuna i actualment, després del creixement de la companyia, són al carrer de Pujades. Beabloo a més té delegacions a Xangai, Guangzhou, Pequin, a la ciutat alemanya de Frankfurt i distribuïdors a Anglaterra, l'Orient Mitjà, Turquia, Xile entre d'altres.

Àgils pel futur
Beabloo va tancar el darrer exercici amb una facturació de 3,3 milions d'euros i dóna feina a 105 persones, després d'adquirir aquest mes de juny l'empresa d'analítica web Metriplica per dos milions d'euros.

De cara al futur a l'empresa esperen seguir la col·laboració amb el seu soci tecnològic: "Softbank té grans empreses de telecomunicacions que vénen connexió d'Internet a empreses i retailers, potser podríem incloure els serveis de Beabloo en els seus paquets de serveis", conclou De Dios.

Així mateix, Beabloo espera desembarcar als Estats Units amb Mybloo, "perquè és una eina plug and play i ens permet ser molt més àgils", diu el directiu, però avisa: "No renunciem pas a anar als Estats Units amb Beabloo".