El Patio de mi Casa era una botiga de roba infantil ubicada a Sant Cugat del Vallès. La portaven dues sòcies, l'experta en negoci digital Elena Gómez del Pozuelo i la seva sòcia, Sara Fernández de la Aldea. Quan la segona es va mudar a Madrid, ambdues van decidir transformar el comerç en un negoci online dirigit del sector familiar però amb més ambició. És el naixement de BebedeParis, una ecommerce per comprar i enviar cistelles de bebès que lideren dues dones, exemple de la suma d'empoderament femení i 'èxit empresarial.
"Eren els anys de la crisi a Espanya i el 2013 vam decidir internacionalitzar-nos. Vam posar punt final a aquella botiga, en què també oferíem regals a domicili a través de TeleCigüeña, i vam començar una nova aventura", explica Gómez del Pozuelo, empresària, experta en negoci digital i cofundadora de Womenalia, la xarxa social de dones professionals on mensualment dóna consells en el seu blog.
Competència a les floristeries
Gómez del Pozuelo coneix el món online, raó per la qual la primera acció de la nova firma va ser registrar "uns 80 dominis en el món, com bebedeparis.fr de França, o bebedeparis.de d'Alemanya". Ha estat la base del seu negoci, un servei que qualifica de luxe i que permet al comprador enviar en menys de 24 hores un detall personalitzat a aquella amiga que acaba de ser mare però que viu lluny nostre. "La nostra competència en realitat són les flors perquè tu tens una cosina a la Corunya que té un fill i li vols enviar un regal, però ho vols just després que neixi el bebè, no una setmana més tard. I és possible enviar des d'aquí a tothom, però es pot trigar una setmana perquè són regals voluminosos i llavors havíem de tenir una espècie de magatzem petit a cada país", explica Gómez del Pozuelo.
Gómez del Pozuelo: "No hi ha recepta màgica. El que fa falta és una bona idea, una bona idea contrastada"
És així com van crear la seva primera franquícia a Mèxic, després a Aràbia Saudí, França i Alemanya. "Amb aquests quatre països amb franquícia ara el que hem decidit és obrir les nostres pròpies subsidiàries en mercats on ens interessa molt estar. Per exemple, volem obrir una filial nostra a Itàlia, perquè allí no existeix competència i és un mercat molt bo, i també al Regne Unit. I més endavant, en el futur i somiant, als Estats Units", explica l'emprenedora.
El farmacèutic, el sector més generós
Contractar els serveis de BebedeParis està a l'abast del consumidor, que compra online, o de les empreses que volen felicitar als seus treballadors per la seva recent paternitat i que directament contacten amb l'empresa perquè gestioni el detall i l'enviament al domicili del treballador. De fet, el 70% dels seus clients són grans corporacions que deleguen aquesta feina en BebedeParis, com és el cas de l'automobilística Seat. VIA Empresa ho comprova a les seves oficines de Sant Cugat del Vallès durant l'entrevista, on desenes de cistelles amb robeta de nadó i una carta de Seat destinada al treballador omplen el petit magatzem d'aquesta empresa.
"La internacionalització va començar una mica perquè empreses molt grans ens estaven demanant tenir el mateix regal en la seva filial espanyola que en la francesa, perquè tots els temes de compensació i beneficis dels empleats els volen tenir més o menys homologats", reconeix l'empresària. Quant gasta l'empresa depèn d'ella mateixa. "Hi ha des de cistelles de 25 euros fins a 300 euros, i tot depèn del pressupost que cada empresa assigna. Hi ha sectors molt generosos amb els seus empleats, per exemple el farmacèutic és el que més es gasta, i hi ha sectors que menys, però potser perquè tenen un marge menor. Amb tot, la cistella empresarial sol rondar els 90-100 euros", comenta.
10.000 cistelles cada any
Amb 16 treballadors i dues oficines en actiu –la segona és la de Madrid, des d'on treballa la seva sòcia-, BebedeParis ja factura un milió d'euros. Distribueixen 10.000 cistelles a l'any en un país amb vora 11.000 naixements anuals, segons les últimes xifres de l'INE referents a 2016. Amb una natalitat a la baixa, Elena Gómez del Pozuelo troba el nínxol perfecte per créixer: "A Espanya, on la natalitat és tan baixa, amb 1,2 fills per dona, el moment del naixement es fa com molt especial, no és com abans que hi havia molts fills en la família. És un moment únic". Un moment especial exigeix una dedicació única, i aquí és on entra el seu servei/producte.
Tanmateix, rellegint les seves idees, un podria pensar que Elena Gómez del Pozuelo té la clau per emprendre amb èxit. D'això precisament parlarà aquesta tarda de dimarts a l'Auditori de Sant Cugat del Vallès, dins de la primera edició del Women in Progress. Però no, desmenteix, "no hi ha recepta màgica. El que fa falta és una bona idea, una bona idea contrastada -perquè hi ha gent que creu que té bones idees però cal contrastar-la amb experts del sector-, ben executada, molta persistència perquè molts negocis de l'àrea digital fracassen perquè l'emprenedor es cansa perquè és molt dur, la capacitat de persistència de l'emprenedor és molt important. I després, un equip molt bo de gent que t'acompanyi, perquè el millor és tenir un equip millor que tu, en totes les àrees. És el que passa en les empreses que tenen èxit", resumeix.