• Empresa
  • Explorant els límits de la tecnologia

Explorant els límits de la tecnologia

Després d’anys d’experiència com a directiu d’empreses com Google o Flickr, Bernardo Hernández analitza quina és la clau de l’èxit de les empreses en el context de la revolució digital

Bernardo Hernández, exdirectiu d’empreses com Google, Yahoo i Flickr
Bernardo Hernández, exdirectiu d’empreses com Google, Yahoo i Flickr
Barcelona
29 de Juny de 2017

El 2005, Nokia i Blackberry copaven el 80% del negoci de la telefonia mòbil. Els usuaris competien per veure qui sumava més punts jugant a la serp i presumien de poder escriure els seus missatges a través d’un teclat com el dels seus ordinadors. Què ha passat en només 12 anys perquè allò pel que estàvem disposats a trencar la nostra guardiola avui no tingui cap valor? Aquesta és la pregunta a la qual ha tractat de donar resposta l’emprenedor i àngel inversor i exdirectiu d’empreses com Google, Yahoo i Flickr, Bernardo Hernández (@BernieHernie) durant la Jornada Anual de l’Emprenedor d’Esade. “Empreses com Apple i Google van entendre què era tecnològicament possible per aplicar-ho als smartphones i aquesta va ser la clau per crear valor afegit i dominar el seu mercat”.

Per Hernández, aquesta és precisament la clau de l’èxit en l’actual moment d’acceleració tècnica i innovadora: treballar en la frontera del que és tecnològicament possible. “La tecnologia està multiplicant la capacitat productiva i ho fa a un preu cada cop menor; és just aquesta combinació la que fa que cada cop sigui més fàcil crear negocis disruptius”.

“La tecnologia està multiplicant la capacitat productiva i ho fa a un preu cada cop menor"

L’emprenedor es refereix a exemples com el d'Idealista, des d’on va viure en primera persona la mort dels anuncis classificats als mitjans de comunicació tradicionals per la seva incapacitat de competir amb un nou model on les publicacions estaven indexades, ordenades per preu, per situació geogràfica,...

Un altre cas és el conflicte entre els taxis i serveis com Uber o Cabify. “És una mostra clara d’una proposta antiga, que moltes vegades no ofereix serveis bàsics com el pagament amb targeta, que inicia una lluita perduda contra un nou model que explora els límits de la tecnologia”.

Saber utilitzar la tecnologia

Els canvis tecnològics han transformat els models de negoci de manera radical i Hernández adverteix sobre la incapacitat que tenim per entendre tot el que es mou. “La revolució digital actual ens obliga a investigar molt per actualitzar els nostres models i la nostra proposta de serveis, que poden quedar obsolets en sis mesos. Mai hem hagut d’estar tant al dia en novetats tecnològiques i no estem preparats, perquè encara existeix una gran escletxa entre els que prenen decisions i els que desenvolupen les innovacions”.

"L’èxit no està en la creació de noves tecnologies, sinó en saber utilitzar-les"

Tot i això, l’emprenedor no creu que l’èxit estigui en la creació de noves tecnologies, sinó en saber utilitzar-les. “Els guanyadors de la revolució digital són els que apliquen les últimes innovacions per crear propostes de valor adaptades a les necessitats dels consumidors. Ni Facebook va ser la primera xarxa social, ni Google el primer buscador, però ara són els actors que més clients usuaris tenen”.

Intel·ligència artificial: la propera revolució

En una conferència que parteix del principi que l’èxit està en l’actualització tecnològica, la gran qüestió a resoldre és quin és el gran canvi que ve. Hernández no dubta a apostar per la intel·ligència artificial. “Fins ara, les màquines solucionaven els problemes a través d’algoritmes possibilistes, provant tot el que podia passar per trobar les millors solucions. Amb la intel·ligència artificial, ja tenen capacitat per prendre decisions per probabilitats. Els ordinadors aprenen i arriben a conclusions de forma similar a la que ho fan els humans”.

La conseqüència és que les màquines del futur podran fer feines fins ara reservades als éssers humans, com diagnòstics mèdics o redactar contractes. “Aquest és un canvi que afectarà a tots els sectors, sense excepcions”, aventura l’empresari, que adverteix que “la incapacitat d’entendre com aquesta tecnologia pot canviar el nostre negoci és la gran amenaça a la qual ens enfrontem”.

"Ni Facebook va ser la primera xarxa social, ni Google el primer buscador, però ara són els actors que més clients usuaris tenen”

El màrqueting, el sector més afectat

Com en tota època de canvis, la revolució digital està canviant en profunditat diversos sectors. Per Hernández, el més afectat és el màrqueting. L’empresari John Wanamaker deia que la meitat de cada dòlar que gastava en publicitat es perdia. 150 anys després, aquest axioma ja no aplica. “El màrqueting ha deixat de ser creatiu i secundari per ser analític, crític i amb un gran retorn econòmic. De nou, la clau en aquest canvi ha estat que el sector ha sabut situar-se en la frontera del que és tecnològicament possible en l’anàlisi de dades”.