• Empresa
  • Bestiario, fer negoci amb la metàfora visual del llenguatge

Bestiario, fer negoci amb la metàfora visual del llenguatge

El CEO i fundador José Aguirre explica el seu model d'èxit de dades i amb clients com Banc Sabadell o Seat

Bestiario
Bestiario
Barcelona
02 de Novembre de 2020

Les dades lideren el món digital d’avui. Segons sembla, tota gran empresa d’èxit analitza, gestiona i ordena les dades dels seus clients i treballadors per tal d’obtenir un benefici major a l’hora de vendre o presentar els seus productes. No és cap secret que la gestió de dades s’ha convertit en el pa de cada dia de moltes multinacionals. Tot i això, vivim en un món en constant canvi i com a tal es necessiten empreses capaces de domesticar aquestes dades i ensenyar a les grans empreses com treure’n el màxim profit. Parlem amb el José Aguirre, CEO i fundador de l’empresa de gestió i visualització de dades Bestiario.

Aquesta empresa porta 15 anys dins del mercat de visualització de dades i va ser una de les pioneres en convertir la informació que li proporcionaven les empreses en programes útils per a millorar les prestacions d’aquestes multinacionals. “M’agrada pensar que creem metàfores del llenguatge. No deixem d’interpretar allò que les persones no saben interpretar per si soles”, explica José Aguirre.

Ell treballava en una multinacional en el moment que li van presenta el projecte, “en aquell moment es representava com una forma més de l’art”, diu el CEO de Bestiario. No és d’estranyar que alguns dels primers models de visualització de dades que van fer, en aquest cas, una representació del genoma humà estigues exposat al Pompidou, el Centre Nacional d’Art i Cultura de París.

José Aguirre: "M’agrada pensar que creem metàfores del llenguatge. No deixem d’interpretar allò que les persones no saben interpretar per si soles"

Bestiario intenta crear aquells ponts entre els clients i la pròpia empresa. “Intentem, amb l’ajuda de les dades, aconsellar a les empreses perquè millorin el seu rendiment de cara al seu funcionament intern i a la seva relació amb els clients”, descriu Aguirre. Per posar un exemple, en l’última crisi mundial que hem viscut com és la COVID-19, la transformació de dades i la seva gestió ha estat clau per a aconseguir un major rendiment davant la qualitat de test que s’han hagut de fer a diferents poblacions en un termini curt de temps.

“Aquí és on empreses com la nostra poden arribar a provar tota la seva utilitat”, explica José Aguirre.

Mètode de treball

Però, qui hi ha darrere de Bestiario? “Ara mateix tinc en plantilla un total de 25 persones que treballen des de diferents llocs, menys de 40 hores a la setmana”, explica orgullós el fundador de Bestiario. Ell mateix deixa clar que la productivitat per a la seva plantilla no és directament proporcional a les hores que passen davant d’una pantalla treballant.

“No buscava l’estereotip d’informàtic. Jo volia gent real, amb curiositat pel món i que tinguessin talent; d’aquí neix el meu primer bestiari, un de persones diferents amb talent”, descriu Aguirre.

Aguirre: “No buscava l’estereotip d’informàtic. Volia gent real, amb curiositat pel món i que tinguessin talent; d’aquí neix el meu primer bestiari, un de persones diferents amb talent”

L’objectiu que tenia en crear l’empresa era trobar aquestes persones amb talent, aquestes “rareses” que podríem trobar en qualsevol bestiari i posar-los a treballar conjuntament per aconseguir millorar les empreses. D’aquesta missió sorgeix el mateix nom de l’empresa, “el bestiari de Bestiario, va ser una ironia que em va semblar molt potent en el moment de crear l’empresa”, diu Aguirre.

Un mercat consolidat

Sembla impossible pensar que fa 15 anys una empresa de visualització de dades pogués tenir alguna mena de cabuda en el món empresarial. Tot i això, Bestiario va aconseguir un model innovador, una manera de gestionar quelcom que encara no estava del tot clar. Les dades en aquell moment semblaven una cosa molt “moderna” i no se sabia molt bé cap on aniria el seu funcionament o la seva aplicació en les empreses.

“Fa 15 anys no teníem competència, avui dia tothom és competència”, explica José Aguirre. Fins fa poc més de quatre anys el mercat de visualització, anàlisis i gestió de dades no estava consolidat. “El nostre avantatge davant del sector és l’experiència que tenim en el terreny després de 15 anys treballant”, explica el CEO de Bestiario.

També cal destacar que el seu model de treball dona molt joc als seus treballadors. “Tinc treballadors repartits per diferents llocs, ja que no crec en aquest costum d’haver-nos de reunir constantment per discutir les idees”.

Segons Aguirre, aquesta falsa sensació de seguretat que proporciona tenir a tots els empleats treballant des d’un mateix lloc serveix per “equivocar-se junts” i per tant, prefereix repartir-se per a arribar a molts més llocs al mateix temps, diferenciant-se així d’altres empreses més focalitzades.

La cartera de clients

Els clients d’aquests últims 15 anys són molt variats, però a la vegada similars: tots són grans empreses. Entre elles podem destacar el seu treball més actual amb el Banc Sabadell. Bestiario va construir una aplicació mòbil anomenada Pulso que permetia als clients del Banc Sabadell saber en quin punt estava l’economia espanyola durant la crisi econòmica de la pandèmia. “Era una app que mesurava com l’economia espanyola s’anava recuperant”, explica Aguirre.

Un altre dels clients de Bestiario és la marca de cotxes Seat. Durant el 2017 la marca va decidir que volia crear la cadena de muntatge i transport més ràpida del mercat. Per aquest motiu Bestiario va ajudar la marca a processar i visualitzar totes les dades corresponents per tal d’aconseguir l’objectiu. En concret, des que es demanava el cotxe i el client l’aconseguia passaven només 21 dies.

Aguirre: "Guanyar un WebbyAwards en el món d’Internet és com guanyar un Oscar”

Molts dels grans projectes que ha tingut Bestiario, semblants als dos mencionats anteriorment, han fet que l’empresa guanyi alguns premis importants al llarg de la seva trajectòria. Els últims han estat El Premi Ciutat de Barcelona a la Innovació i el premi WebbyAwards el 2016. “Perquè ens entenguem, guanyar un WebbyAwards en el món d’Internet és com guanyar un Oscar”, conclou José Aguirre. 

El món d’internet canvia les regles del joc constantment i des de Bestiario han intentat adaptar-se amb èxit a aquests canvis sense perdre de vista el seu objectiu. Des dels inicis quan eren una empresa totalment innovadora fins 15 anys després quan són ja una de les empreses més antigues i consolidades del mercat de la visualització de dades. Sense cap mena de dubte, Bestiario ha convertit la seva empresa en un model d’èxit català.