• Empresa
  • Beulas, la història gironina (i familiar) d'una de les millors carrosseries de l’Estat

Beulas, la història gironina (i familiar) d'una de les millors carrosseries de l’Estat

La selvatana rep el premi al 'Millor midibús de l'any' en els 'Premis Nacionals del Transport'

L'equip de Beulas | Cedida
L'equip de Beulas | Cedida
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
05 de Febrer de 2025

Idear un espai capaç de convertir-se en un hospital mòbil, un banc de sang, una biblioteca i, alhora, un estudi de ràdio, tot sobre una base de quatre rodes, sembla una tasca impossible. Però no ho és. És l’abecé de Beulas, el cas d’una empresa familiar dedicada a la construcció de carrosseries 100% personalitzables. La firma, nascuda a Arbúcies (Girona), es troba en la quarta generació amb unes xifres consolidades en la indústria automotriu: 91 anys en el sector, més de 10.000 carrosseries fabricades i presència a més de 25 països d’arreu del món; tot, en un mercat que viu una gran oportunitat: “Ara mateix, la situació és millor que mai quant a la demanda de vehicles”, assegura a VIA EmpresaMarc Ridorsa, responsable del departament de vendes de la companyia.

 

Ridorsa: “Ara mateix, la situació és millor que mai quant a la demanda de vehicles”

La metamorfosi dels xassissos de camions

Un dels primers vehicles de Beulas | Beulas
Un dels primers vehicles de Beulas | Beulas

El 1934, un parell d’anys abans de l’esclat de la Guerra Civil, Ramon Beulas va impulsar l’empresa, juntament amb Narcís Pujol, i va decidir fer servir el seu cognom per donar-li nom. Aleshores, comptava amb una plantilla de 12 persones que feien servir la fusta com a matèria primera per transformar xassissos de camions en autocars, fins a ser sorpreses per l’esclat de la Guerra Civil, situació que van aprofitar per produir ambulàncies per a l’exèrcit. Passat el conflicte, i amb l’experiència adquirida, Beulas va començar a produir solucions a mida, fins a assolir les sis unitats per any, xifra que va incrementar progressivament, així com l’equip en plantilla, una fita atribuïda, en gran mesura, per la segona generació de l'empresa, formada per Joaquim Beulas i la seva dona, Maria Teresa Pascual, que van aconseguir portar l'empresa a la dimensió actual.

“Actualment, som 220 treballadors”, detalla Ridorsa, qui afegeix que “al cap i a la fi, som una empresa familiar i, en comparació amb la competència, som una empresa petita; ara bé, això ens facilita ser molt flexibles i adaptar-nos a cada situació”. Aquest és sens dubte un dels secrets de la companyia, i que li permet personalitzar “al màxim” cada autocar. En aquest sentit, i fins a assolir les xifres mencionades anteriorment, la companyia ha viscut tot una metamorfosi, des de la incorporació de solucions metàl·liques i mixtes durant la segona meitat del segle XX, passant per la seva expansió a Alemanya i Regne Unit a finals de segle, i fins a produir el seu primer autocar 100% elèctric, el Jewel E

 

Quant a la producció internacional, Ridorsa detalla que Beulas produeix, aproximadament, la meitat d'autocars a l'Estat i l'altra meitat a altres països europeus. "És un cinquanta-cinquanta, malgrat que depèn de cada any, dels nous clients i dels concursos assolits. És una aproximació que cada any pot oscil·lar cap a un seixanta-quaranta a favor del mercat espanyol, o al revés, i produir més a escalar internacional", recalca, i detalla Regne Unit, França i Itàlia com a principals mercats estrangers. Tanmateix, també han aterrat, en menor escala, a països com Suïssa, Suècia, República Txeca o Portugal. 

Lavabos, minicuines i lliteres: l'última innovació en autocars, de Girona al món

Beulas ha dissenyat autocars per a equips de futbol de primera divisió espanyola | Cedida
Beulas ha dissenyat autocars per a equips de futbol de primera divisió espanyola | Cedida

Ridorsa posa especial èmfasi a l’hora de dur a terme una diferenciació entre dos conceptes que no tothom fa: “A Beulas produïm autocars, que no autobusos; aquests darrers estan destinats als transports urbans, mentre que els primers estan pensats més aviat dur a terme trajectes de major distància i per a l’àmbit del turisme”, comenta. En aquest sentit, la pandèmia de la covid-19 va ser un cop dur per a la companyia, però la tornada a la normalitat i la posterior recuperació del sector turístic han generat “un coll d’ampolla”: “Ara hi ha moltíssima demanda d’autocars i falten fabricants en el sector”, afegeix el responsable del departament de vendes de Beulas.

Jewel, Aura, Cygnus, Glory, Mythos i Kala són els sis models a partir dels quals Beulas personalitza cada vehicle. “Cada autocar és un projecte, mai surten dos iguals”, comenta Ridorsa, qui ho justifica amb l’ampli ventall de possibilitats que ofereix cadascun: cada model té entre quatre i sis longituds, per oferir més o menys places, de les 16 a les 98 que abasten els autocars de la companyia, a més dels extres que es poden incloure, des de minicuines fins a lavabos, passant per lliteres i sostres panoràmics; tot un conjunt de possibilitats que han captat clients com equips de futbol de la primera divisió espanyola, entre els quals destaquen el València, Las Palmas o el Celta de Vigo, així com equips de la lliga de rugbi francesa.

Ridorsa: “Cada autocar és un projecte, mai surten dos iguals”

Ridorsa revela que la companyia està tornant a implementar en molts casos el doble pis en els seus autocars, una solució que està reprenent força a l’estat espanyol arran de l’actual falta de conductors. “Aquest tipus d’autocar comporta el doble de feina que un normal, i per aquest motiu la nostra xifra de producció anual oscil·la entre els 150 i els 200 autocars”, detalla, tot recordant les complexitats d’elaborar un vehicle a mesura, el tret diferencial de la companyia, que entre altres projectes ha dut a terme caixers mòbils i col·laborat amb la Guàrdia Civil per transportar presos.

Premi Nacional del Transport i l'orgull de defensar el català

Marc Ridorsa rep el premi de 'Midibús de l'any', a Fitur | Cedida
El responsable del departament de Vendes de Beulas, Marc Ridorsa, i la CEO i directora administrativa de la companyia, Dolors Beulas, reben el premi de 'Midibús de l'any', a Fitur | Cedida

Els 91 anys de Beulas de constant innovació en el sector de l’automoció, no només han comportat unes xifres exitoses a l’empresa familiar gironina, sinó també guardons de prestigi, com el Premi Nacional al Transport amb què recentment ha estat guardonada durant la recent edició de Fitur, la Fira Internacional del Turisme, celebrada a Madrid. Beulas ha estat reconeguda amb el Beulas Cignus 9.80, que ha estat triat Midibús de l’any.

Beulas ha estat guardonada en els 'Premis Nacionals del Transport'

“El midibús és un vehicle d’entre 28 i 40 places, que no s’ha de confondre amb el minibús. Aquest darrer no supera les 22 places i estèticament s’assembla més a una furgoneta, a diferència del midibús, que és la versió reduïda d’un autocar”, assenyala Ridorsa. Així mateix, la revista Viajeros, del grup Editec, ha reconegut la gironina amb el Premi Nacional del Transport pel seu nou vehicle de 39 places. "Estem molt orgullosos d'aquest reconeixement perquè posa en valor tot l'esforç dels més de 200 professionals que componen l'equip de Beulas", declara Ridorsa.