• Empresa
  • Biospirit, 24 anys educant pel benestar

Biospirit, 24 anys educant pel benestar

L'empresa familiar de productes ecològics fa front a un relleu generacional sobtat, mantenint la filosofia i adaptant-se a un mercat en ple creixement

In 1995 they began selling products under their own brand . Ceded
In 1995 they began selling products under their own brand . Ceded
Aida Corón
02 de Maig de 2017
Act. 02 de Maig de 2017

La Cecile Kraetzer i en Camilo Sturm van marxar d'Holanda el 1987 per establir-se a Catalunya amb l'objectiu de crear un centre on ensenyar la gent a viure d'una manera més natural i saludable. Venien d'un país amb una imatge molt diferent del que en aquell moment era el mercat ecològic a Espanya, pel que trobar el lloc i iniciar l'activitat no va ser fàcil. "Van haver d'aparcar el somni", explica un dels seus cinc fills, la Twei Sturm, "així que en Camilo va entrar a treballar a Natursoy per poder començar a fer carrera en aquest món".

El 1993 Camilo Sturm va deixar la seva feina i va obrir amb Kraetzer l'empresa de productes ecològics coneguda avui amb el nom de Biospirit, integrada juntament amb la casa rural Can Sala i la botiga Bio's Ecomercat de Girona dins del grup Luz de Vida, el nom amb què inicialment van començar a operar al mercat amb una nau a Moià.

Actualment, la companyia està situada en una planta de 23.000 metres quadrats a Celrà (Gironès). Si el 1993 van començar sent tres treballadors, ara freguen el centenar d'empleats entre els tres pilars del grup. Els prop de 13 milions de facturació provenen gairebé en la seva totalitat de Biospirit, uns ingressos que han anat creixent de manera progressiva en els últims cinc anys. Un tret que demostra que empreses com les que aquesta setmana participaran al Biocultura guanyaran pes al mercat.

Un relleu "no preparat"
El trasllat de la comarca del Moianès es justifica per la falta d'espai i per les connexions. "Vam fer el canvi el 1998 perquè la nau s'estava quedant petita i perquè a Girona estem més a prop de les vies que vénen del nord. Portem moltes coses d'Holanda, Alemanya, Bèlgica i Anglatera, ens era molt més pràctic", explica Twei Sturm, que actualment porta tasques de màrqueting i vendes. Allà també hi van trobar la casa perfecta per engegar al projecte de Can Sala, el centre on fer realitat l'objectiu de difondre un altre estil de vida.

La companyia ara viu un moment de traspàs. La mort de Kraetzer el passat mes de febrer –va dirigir la companyia com a directora general durant 10 anys després de divorciar-se de Sturm- ha fet que els cinc fills de la parella afrontin un relleu generacional imprevist. "Ella estava al capdavant de tot, de Biospirit, de la casa i de la botiga. Ha estat un relleu sobtant i sense estar preparats. Estem descobrint coses i donant prioritat a certs temes, però és un moment de temptejar i provar", reconeix Sturm. I és que no és el mateix incloure la nova generació a l'empresa que formar-la i preparar-la per al seu ascens a la direcció. "Ens falta la persona que ens hauria donat molta informació i ens hauria ajudat a tirar-ho tot endavant amb més facilitat. És un relleu no preparat", afegeix sobre el repte que tenen entre mans.


La família en una de les naus que ha ocupat el grup Luz de Vida. Cedida

Ara els cinc germans lideren el grup des de diverses àrees. En la direcció general hi ha la Roos Sturm, que va ser directora comercial durant quatre anys. Volen mantenir la filosofia que va defensar la seva mare al llarg de 24 anys de molta feina, però afegint-hi el que Twei Sturm descriu com "un punt de vista nou i més frescor".

Modelar el negoci segons el client
Si hi ha un canvi que Sturm ha notat en els últims anys, aquest és que "el mercat ha crescut". "Abans els consumidors eren les persones macrobiòtiques o veganes, ara cada cop més tenim clients que simplement s'interessen per una alimentació més saludable", detalla. És un increment que s'ha produït, especialment, per la inclusió de la generació que ara mateix ronda els 25-35 anys i que "volen que els seus fills mengin net". Això ha fet que en el seu catàleg de productes hagi passat de tenir molts ingredients a tenir cada cop més plats preparats o que necessiten afegir-m'hi els mínims.

Ho han notat tant amb l'ampliació de marques que distribueixen com en el nombre de productes que importen i envasen a les seves instal·lacions de Celrà. "Vam començar a envasar els nostres propis productes amb la marca Biospirit el 1995; i ara ja en tenim uns 700 de marca pròpia", constata. Els cereals, les farines i les llavors són els que tenen més sortida, com també la gamma de productes japonesos importats directament del país asiàtic.


En els últims dos anys ha canviat el concepte de la botiga. Cedida

Els seus productes es poden trobar en qualsevol establiment especialitzat, però també a la seva botiga de 240 metres quadrats a Girona, la Bio's Ecomercat. El local no pretén ser un espai únic per a la seva marca, s'hi poden trobar d'altres ecològiques per oferir al client "un ampli ventall de possibilitats", pel que treballen amb uns 200 proveïdors diversos. I és que es tracta d'un comprador "fidel i exigent, que sap què vol, coneix les marques i llegeix totes les etiquetes", afirma Sturm.

Catalunya, el País Basc, Madrid, el País Valencià i Andalusia són, en aquest ordre, les seves principals zones de venda i les que tenen un mercat biològic més madur. Malgrat que la seva clientela principal és el consumidor privat, la presència dels restauradors i manipuladors d'aliments com els flequers va a l'alça. Fins ara representen el 10% dels compradors de Biospirit, una xifra que la companyia creu que augmentarà en els pròxims cinc anys i a la que ja hi fa front amb la creació d'envasos i paquets de mides diverses per adaptar-se a totes les necessitats.

Parar atenció al producte local
Vora el 75% del que comercialitza el grup prové de l'estranger, només un 25% és producte local. La causa rau, segons Sturm, en què quan els fundadors van obrir el negoci ho van fer amb uns contactes d'Holanda que encara mantenen i que tenen més experiència al mercat, però també en què gairebé tota la producció local es destina a l'exportació. "Aquí produïm molt i de qualitat, però marxa pràcticament tot. De fet, a vegades marxa i torna a venir després cap aquí. Espanya és l'horta bio d'Europa", insisteix. Per tal de contribuir a canviar la tònica, des de fa prop de sis anys la companyia prioritza l'entrada de productes de proximitat.


La darrera nau és prou gran per preveure el creixement del negoci. Cedida

Que la producció local es destini a l'exportació, per a ella, té diversos motius. Per una banda, estem davant d'un mercat "encara molt jove comparat amb el nord i que té 10 anys de retard", de manera que el gruix de la demanda sempre és superior a l'altra punta del continent. A més a més, el preu hi influeix directament. Aquí el cost d'un quilo de fruita o d'una bossa de cereals ecològics és molt més elevat, un preu que el consumidor no sempre està disposat a pagar.

Can Sala, un espai per desconnectar
La casa rural de Sant Martí de Llémena (Gironès), oberta en paral·lel a la creació de Biospirit, és la segona part del projecte inicial dels fundadors. "No perquè ho mengis tot bio serà més sa, el més important és tenir una base alimentària. Per explicar-ho vam muntar aquesta casa de turisme rural", explica Sturm.


La casa ha estat reformada per convertir-la en un allotjament turístic. Cedida

Can Sala és una masia rural fortificada del segle XII envoltada de verd. Està en una finca de 165 hectàrees i forma part del registre de Béns Culturals d'Interès Nacional. Des de la seva adquisició, s'ha anat remodelant amb materials ecològics fins a tenir un habitatge turístic "on promoure el benestar físic i emocional". Té prop de 40 llits, un hort on es conreen gran part dels plats que cuinen i serveixen, i diverses fonts que omplen d'aigua natural la piscina de pedra i d'on s'extreu l'aigua que es consumeix a la casa.

Tot i que és un projecte poc rendible, "potser perquè no se li ha pogut donar tota l'atenció que necessita", amb la nova gestió preveuen dedicar-hi més atenció i convertir-lo també en un pilar important per al grup, no només en "un projecte de cor".