Avui dia podem dubtar de moltes coses. Ja no hi ha res que sigui blanc o negre. El dia a dia sembla funcionar dins d'una escala de grisos on tot és relatiu, on tot depèn de com ho mires, o de com ho vulguis veure. Tot i això, hi ha alguna cosa que aconsegueix posar tothom d'acord: la pandèmia ha suposat un abans i un després. Per a les persones i per a les empreses. Fins i tot el que semblava segur s'ha posat en dubte i és en aquesta reflexió interna sobre els excessos a què ens havíem acostumat, on BizAway s'ha convertit en protagonista.
Si bé la pandèmia també ha estat “perjudicial” per a la companyia, ha servit perquè les empreses tornin a albirar com s'han de fer els viatges de negocis. “Ja abans sabien que estaven satisfent una necessitat de manera subòptima, però com que el viatge no era una funció core, sinó un suport, s'acceptava” explica Luca Carlucci, CEO i cofundador de BizAway. “Ha estat arran de deixar de viatjar quan ens hem preguntat si no hi hauria millors maneres per gestionar aquesta funció, i és aleshores quan les empreses s'han adonat del nostre market fit”, afegeix.
Els orígens
Nascuda a finals del 2014, entre Barcelona i Milà, per resoldre l'evident ineficiència que comportava viatjar per negocis, aquesta scaleup simplifica a dos clics el que abans suposava hores, fins i tot dies, de gestions. "Flavio (del Bianco, l'altre cofundador) i jo ens vam proposar aportar la solució per nosaltres mateixos, aprofitant la tecnologia actual, en un sector on semblava no haver trobat la manera d’aprofitar-la", afirma Carlucci.
Amb molt pocs diners, fruit de les aportacions dels seus cofundadors, els dos empresaris es van dividir les tasques: Del Bianco desenvolupava el producte i Carlucci s'encarregava de vendre'l i atendre els clients. Així van anar creixent. Fins al 2018, quan decideixen incorporar fins a sis persones a l'equip, comencen a atraure capital de business angels i fons de capitals i accelera el creixement. "Vam tenir l'oportunitat que l'equip creixés, tant a Itàlia com a Espanya. Actualment, tenim cinc oficines físiques, treballadors, en offshoring, en diferents geografies i som capaços de donar servei a tot el món", detalla Carlucci, que confessa que tenen la idea de, abans que s'acabi l'any, obrir dues oficines més.
Carlucci: “Som molt ambiciosos; a mitjà termini volem ser líders a Europa”
Revolució
BizAway ha estat un element disruptiu com cap altre al sector del bussiness travel. Gràcies a una aposta clara per la innovació, es troben en una “nivell de servei superior” respecte a qualsevol agència tradicional. “Fins i tot som més convenients econòmicament”, es mostra orgullós Carlucci, que, a més, creu que “ha trigat massa a arribar una cosa així”.
La realitat és que les grans empreses del sector no estan creixent, de fet, encara no han arribat a les xifres prèvies a la pandèmia, mentre que l'scaleup ha multiplicat les seves per 10 respecte al 2019. Tant és així que consideren que no es poden comparar amb les empreses ja establertes, perquè "no busquen millorar tecnològicament, no innoven i no ofereixen un servei que, potser, els seus clients vulguin". “Estem veient que creixem un 38% cada mes”, explica el CEO que, amb aquestes xifres a la mà afegeix: “Sky is the limit. Som molt ambiciosos; a mitjà termini volem ser líders a Europa”.
Més enllà del negoci
La visió de BizAway, a més, transcendeix dels mateixos negocis. Per ells, cada persona, cada empresa, té un impacte, i és el deure de cadascú fer que aquest sigui positiu. Mitjançant acords amb diferents organitzacions, especialment Eden Reforestation Projects, permeten als clients calcular quin és el nivell d'emissions, alhora que els ofereixen l'oportunitat de compensar-les.
A més, més enllà de la cara solidària, BizAway també té un costat humà. Si bé les expansions tenen una motivació empresarial evident, és el talent el que marca la localització final de les seves sucursals. “La cerca de talent és fonamental. Al final, casa nostra està feta de persones”, declara Carlucci.
És el talent, doncs, el que porta aquests dos empresaris a apostar per Barcelona, una ciutat que consideren “un poble d'startups, on la qualitat de vida és difícilment superable i amb una atracció de talent a l'abast de poques altres”.
Amb tot, a principis d'any es van proposar facturar més de trenta milions d'euros. Avui, a falta que conclogui l'any, la tendència indica que, no només aconseguiran aquest objectiu, sinó que el superaran amb escreix. “En els darrers tres mesos hem facturat el mateix que tot l'any passat”, conclou l'emprenedor.