Intentar saber quina música sona a tot arreu del món en tot moment és un repte majúscul. Ara imaginem anar encara més enllà: connectar la indústria sencera. Artistes, discogràfiques, oients, ràdios, plataformes... Aquesta és l'aspiració de Barcelona Music and Audio Technologies (BMAT), una entitat que persegueix aquest objectiu per "augmentar el valor de la música". Ho fa a través d'un sistema operatiu únic, impulsat per l'aprenentatge automàtic i l'experiència en drets d'autor, bomba de dades neutrals i coneixements fidedignes per a tots els integrants de la cadena. Una tasca que enguany ha estat guardonada, juntament amb l'empresa Hoff, amb el Premi José Manuel Lara a l'ambició i el Propòsit Empresarial a la Reunió Cercle d'Economia 2024.
L'objectiu d'aquest premi és reconèixer aquells projectes empresarials amb un gran propòsit que creixen, escalen i s'acaben convertint en empreses consolidades i estables. Pedro Fontana, president de la Fundació Cercle d'Economia, ha anunciat les dues empreses premiades en la primera jornada de la Reunió anual del Cercle d'Economia, lloant que BMAT és una mostra "que som plenament competitius en el món digital".
"Estem molt contents que ens reconeguin com a referents pel que estem fent, sobretot si tenim en compte que ho fan persones que tenen visió empresarial, saben el que és començar un negoci des de zero i fer-ho créixer amb totes les complicacions que hi ha pel camí", explica a VIA Empresa el director d'operacions de BMAT, Jaume Vintro.
La firma va néixer l'any 2005 amb la idea d'ajudar que totes les parts de la indústria poguessin distribuir i rebre els diners corresponents als seus drets artístics. "Vam començar amb una àrea específica dins de la distribució de drets musicals, que era saber quina música sonava a ràdios i televisions per fer-ho tot més eficient, transparent i ràpid", recorda Vintro. A partir d'això, van descobrir un món nou. "Els clients ens van proposar altres problemàtiques del sector i llavors és quan vam començar a processar fitxers d'usos de música digital, saber quina música es fa servir en discoteques i altres reptes. Ho hem organitzat tot per unitats de negoci, i moltes vegades les sinergies entre elles fan néixer noves idees", afegeix.
La filosofia de la companyia es pot veure al seu portal, amb una frase que convida a formar-ne part. "Tant se val si fas la teva pròpia música o si fas servir la d'algú més; connecta't per facilitar les operacions, augmentar els guanys i estar en sintonia amb tots els altres". I és que el seu sistema serveix com un nexe d'unió que permet que totes les parts tinguin accés a les dades més acurades possibles. Fins i tot disposen d'una eina, la Royalties Calculator, que ens permet saber quant guanya al mes qualsevol artista per les seves cançons a les plataformes. Agafem el cas de Taylor Swift: només introduint el seu nom, el sistema de BMAT calcula que la cantant nord-americana genera almenys 357.430 dòlars mensuals pel seu catàleg a Spotify. Anualment, la xifra arriba a gairebé 4,3 milions.
L'empremta digital de les cançons, una tecnologia que revoluciona la indústria
Però la Royalties Calculator és només una de les més de 20 aplicacions que BMAT ofereix als seus clients. La idea és recopilar el màxim de dades possibles sobre les reproduccions i la propietat de les obres musicals per aconseguir que a cada creador li arribin els drets que li pertoquen per la seva feina. Actualment, el sistema integra 4746 empreses i ajuda a distribuir dos mil milions de dòlars gràcies a les metadades que genera. Entre els serveis que ofereix, destaca la empremta digital de les cançons. A través de la Music Recognition Technology (MRT), han desenvolupat una tecnologia capaç d'identificar de forma automatitzada la propietat intel·lectual de les cançons que permet ajudar que els royalties arribin als artistes, compositors i productors.
L'ús de MRT és una de les grans línies de negoci de BMAT. "Es pot fer servir a ràdios, televisions, discoteques, vídeos en línia i molt més. Serveix per assegurar-se quina música s'ha fet servir i poder distribuir els drets adequadament", afirma Vintro. L'altre model de negoci es basa en les metadades de les cançons. "En aquest cas, ens interessa saber que una cançó que s'ha utilitzat en un programa a Corea, per posar un exemple, va ser composta per diverses persones, cada una d'ella amb diferents percentatges de propietat d'aquella obra que poden estar afiliats a diferents societats de gestió de drets al voltant del món. Es tracta d'automatitzar i simplificar una tasca molt complexa", explica el director d'operacions de la firma.
BMAT treballa amb tres tipus de clients: entitats de drets musicals (SGAE o AGEDI), grans segells musicals (Universal o Sony) i usuaris de música (televisions i ràdios)
En general, treballen amb tres grans tipus de clients. Una són les entitats de drets musicals com SGAE o AGEDI, que tenen el mandat d'autors i segells per recol·lectar diners per usos de música i distribuir-los. Després hi ha els propietaris últims dels drets, com poden ser Universal o Sony. "En aquest cas, volen saber quin ús es fa de la seva música i rastrejar-la per saber que estan cobrant el que toca", comenta Vintro. El tercer grup és el que anomenen "usuaris de música", és a dir, grans cadenes de televisió i ràdio o serveis digitals de música, que fan servir cançons i que tenen l'obligació de reportar les que han seleccionat i durant quanta estona.
BMAT, una empresa premiada
El premi de la Reunió del Cercle d'Economia d'enguany no és l'únic que han rebut al llarg de la seva història. De fet, BMAT va ser reconeguda com a Pime de l'Any 2019 de Barcelona, un guardó del Banc Santander i la Cambra de Comerç d'Espanya, amb la col·laboració de La Vanguardia. L'empresa també va competir aquell any com a millor pime a l'Estat, i té una gran reputació al seu sector.