• Empresa
  • Boboli, multicolors de la moda infantil

Boboli, multicolors de la moda infantil

L'empresa fundada pel matrimoni Algás als anys 80 ha passat de ser proveïdora a crear una marca consolidada amb segell propi que es ven per tot el món

Una de les botigues de Boboli | Cedida
Una de les botigues de Boboli | Cedida
València/Barcelona
19 de Novembre de 2018

"La veritat és que no sé si ens considerem cas d'èxit, només som un cas...", contesta amb humilitat Mónica Algás, directora general de Boboli només despenjar el telèfon a VIA Empresa. El cert és que el recorregut que ha fet la seua firma, fundada pels seus pares, és per estar-ne orgullós/a: ha passat de ser proveïdora de grans firmes als anys 80 a ser avui dia una firma reconeguda de moda infantil que té presència a 60 països, dóna feina a 250 persones i factura 44 milions d'euros. Els seus característics dissenys, multicolors, que deixen palesa la destinació infantil, vesteixen a nens des d'Itàlia fins a Mèxic.

Fundada a Mataró el 1981 sota el nom (que encara manté) de Star Textil SA, l'empresa era un centre de fabricació de gènere de punt amb l'objectiu de fer producte dissenyat ad hoc per a grans marques. Com a exportadors, els fundadors viatjaven molt i van veure una marca (que ja ni existeix) en França que els va fer despertar el cuquet de la marca pròpia: "Als meus pares els va agradar molt el concepte i va ser la meva mare amb la seva amiga –per aquella època feien xandalls, roba de punt...- les que van començar amb un parell de botigues a Barcelona. Aquí és quan van començar en la distribució de la roba, i de mica en mica van anar decidint, participant en fires, etc. Realment cada vegada tenien més dificultats per mantenir-se només com a proveïdors i el 1992 Boboli es va integrar en l'empresa i és quan es van focalitzar", explica la CEO i filla dels emprenedors. 

D'aleshores ençà Boboli s'ha caracteritzat pel color i per l'energia que desprenen els seus dissenys. "El nostre ADN és molt de color, d'estampats... La nostra qualitat és molt apreciada pels clients i amb un preu amb el qual no podem lluitar contra els baix cost però sí que els podem complementar", apunta Algàs introduint en la conversa la competència que generen els grans distribuïdors. "Nosaltres no lluitem amb Zara perquè hi ha un mass market, però després hi ha un mercat més nínxol, més especialitzat, com Benetton o Mayoral. El client de tant en tant compra a Boboli i habitualment a Zara, no compra a Boboli la roba per portar els nens a l'escola", comenta.

Seu de Boboli a Llinars | Cedida
Seu de Boboli a Llinars | Cedida

Amb més de 800 referències cada temporada, Algás reconeix que algunes encaixen més "amb un mercat que altre" i que, al final, "els best-sellers són els mateixos a tot arreu: els vestits, la samarreta, els suèters, sobretot el producte de punt que és el nostre origen". El disseny es crea a les instal·lacions de Llinars del Vallès, on fan el patronatge, la conceptualització. La producció, però, està deslocalitzada. "Ara la fem a Àsia i el control de qualitat i l'atenció al client el tornem a fer aquí, però mai hem tingut fàbrica, primer fabricàvem als tallers de Mataró, després al Marroc, la Xina i ara l'Índia. Avui dia tota aquella indústria catalana ja no existeix, és molt difícil", argumenta.

Família empresària i amb visió global

Treballant per fer créixer l'empresa des del 1984, el pare fundador ha fet ara un pas enrere. "Des de fa quatre anys, tot i que fa temps que hi treballem, som la meva germana Arancha i jo les que portem l'empresa i tenim una altra germana, Cristina, que fa poc temps que s'ha incorporat", explica Algás. Totes tres tenen perfils diferents: Arancha va acabar els estudis i es va incorporar a Boboli, Mònica va treballar en una multinacional abans d'entrar a la companyia i Cristina és arquitecte de formació.

Amb tot, el seu pare va cada matí a l'empresa. "Sempre ens donen un cop de mà, un consell. Ell sobretot està en els números i ma mare si que està retirada però igualment forma part del negoci, són els fundadors. Estan molt presents", explica la directiva.

Algás: "Els nostres pares sempre ens donen un cop de mà, un consell. Estan molt presents"

La seua visió els ajuda també a encarrilar els reptes actuals, que no són menors. "Els reptes són més difícils, més competitius, tot és 'molt més', però al final és cert que cada època té la seva cosa, tot i que ara hi ha molta competència i és veritat que estem en un món que és molt diferent del d'ells", reconeix. Afrontar la transformació digital potenciant l'ecommerce, treballar en un món globalizat i fer front a la competència (feroç) de les grans marques són reptes amb els quals els seus pares, tot i que maleta en mà recorrien Europa buscant clients, no es van haver d'enfrontar.

Una de les botigues de Boboli | Cedida
Una de les botigues de Boboli | Cedida 

"Volem ser una empresa omnicanal amb un ecommerce potent on els clients vulguin comprar. És un repte perquè és complicat, jugar a tot això de manera coherent és un repte", explica. Actualment les vendes en línia suposen el 5% del total i en un curt termini anhelen estar en un 15%. Per això van crear un departament d'ecommerce fa 10 anys i ara, veient la força de l'online, han creat una àrea que només se centre en l'online per "pilotar l'estratègia".

La CEO de Boboli apunta que jugar a l'ecommerce de manera coherent és "un repte"

Per últim, augmentar la quota d'exportació és l'altre repte d'aquesta companyia. La venda a les 55 botigues, entre pròpies i franquiciades, i els 50 corners a El Corte Inglés implica el 55% de la seua facturació. Les vendes a l'estranger, l'altre 45%, es reparteixen en 60 països dels quals Itàlia és el millor client. "És on més venem perquè venem molt a multi marca i allà la distribució és important. Mèxic també és important (amb una filial creada fa tres anys), Portugal o Alemanya", reconeix. "Voldríem créixer perquè hi ha més possibilitats fora", afegeix.