• Empresa
  • Qui és "el culpable" del rendiment de l'Ibex?

Qui és "el culpable" del rendiment de l'Ibex?

L'economista Jordi Bellini analitza la borsa de la mà de l'Ibex 35, Trump, el Brexit o Aena

Iglesias i Sánchez presenten el programa de la coalició de govern | Europa Press
Iglesias i Sánchez presenten el programa de la coalició de govern | Europa Press
Jordi Bellini
Economista i analista financer
Barcelona
18 de Gener de 2020
Act. 29 de Gener de 2020

Portàvem setmanes pendents de si el serial USA-Xina renovaria o no, i ara ja sabem quin és el veredicte. Aquesta setmana, els Estats Units i la Xina han firmat l’acord comercial que van tancar abans de les vacances de Nadal i sembla que aquest serà l’últim capítol de la sèrie durant força temps. Previsiblement, Trump ha decidit guardar forces pel nou serial que començarà d’aquí a poques setmanes: Les eleccions d’Estats Units. Estarem atents! El senat nord-americà també va votar a favor de les modificacions que Mèxic, Canadà i EE.UU. van acordar sobre el NAFTA (l’acord comercial entre els tres països mencionats). Les borses americanes van respondre positivament a la firma del pacte i al nou NAFTA i van pujar, facilitant que aquest divendres es marquessin nous màxims històrics. El S&P500 va arribar fins als 3.326 punts i el Dow Jones fins als 29.368 punts.

 

Des de la formació del nou Govern espanyol, hi ha gent que s’ha estat preguntant per què l’Ibex no va créixer tant com els seus homòlegs europeus l’any passat. Alguns culpen al nou Govern espanyol, però realment ha sigut aquest el motiu? Aquesta setmana hem vist com s'ha aconseguit batre el rècord de demanda de deute públic. Per aquest motiu, el Govern Espanyol ha aconseguit col·locar 10.000 milions d'euros de deute amb una prima de risc de només 3 punts bàsics per sobre del mínim d’abans de les eleccions del 10N. A més, si mirem el rendiment de l’Ibex des de les eleccions, aquest ha sigut, amb mínimes diferències, el mateix que el dels índexs europeus.

 

"El culpable que l'Ibex no aconseguís créixer tant com els seus homòlegs durant el 2019 no és la política, sinó el mateix Ibex i la banca" 

Ara que ja hem descartat al nou Govern espanyol com a culpable, podem mirar altres supòsits. Tot i que alguns, com Bank of America, culpen del menor rendiment de l’Ibex a antics governs per -textualment- la seva paràlisi política dels últims 4 o 5 anys, molts professionals del sector financer estan d’acord en que el culpable simplement és el mateix Ibex. Això s’explica pel fet que el sector bancari ha tingut uns rendiments baixos a tota Europa pels interessos negatius que tenim actualment, i l’Ibex 35 conté un sector bancari que té un pes dins de l’índex molt més gran que el de la resta d’índexs d’Europa. S’espera que quan el BCE, que aquesta setmana vinent començarà la revisió estratègica de la política monetària, comenci a apujar tipus d’interès llavors el sector bancari europeu es recuperarà i impulsarà l’Ibex més que la resta d’índexs.

Aquesta setmana també hem vist com IAG ha eliminat les restriccions als seus inversors no europeus que va implementar fa gairebé un any a causa del Brexit. Aquesta mesura, tot i que el conglomerat ho va negar, s’interpreta com una mesurada causada per la legislació europea que obliga a les línies aèries del grup a ser de propietat majoritària (més del 50%) d'accionistes europeus. En aquell moment, es preveia que el Brexit es materialitzaria a finals de març del 2019, per això van decidir controlar qui invertia en les seves accions i limitar els inversors que no fossin europeus -incloent els britànics- per tal de no superar el llindar del 50%.

Ara mateix un 39,5% de les accions d’IAG estan en mans d’inversors que provenen de fora d’Europa, respecte el 47.5% de quan es va aplicar la restricció. Tot això es va traduir a la borsa en una pujada de preu sobtada i significativa del voltant del 5%, ja que la demanda ha fet un salt cap amunt a l'incorporar nous inversors que abans no podien invertir.

Volant cap a casa, aquesta setmana ja hem avançat com l’Aeroport del Prat ha batut rècords amb un total de 52.6 milions de passatgers, un 5% més que l’any passat. Segurament per aquest motiu Aena s’està plantejant invertir en l’aeroport allargant la tercera pista d’aterratge. Ja han confirmat que s’estan començant a reunir amb institucions locals i Ajuntaments de la zona. Per últim, també hem sabut aquesta setmana que l’Audiència Nacional ha admès a tràmit la denúncia dels sindicats de treballadors de Ryanair on es recrimina a la companyia que l’ERO ha estat “una autèntica coacció, un frau de llei i un intent d’engany". Ull a la borsa!