Barcelona compta amb la botiga de Nadal més bonica del món. Un local d'origen alemany amb articles nadalencs que enamora als turistes i autòctons de la capital catalana. Es diu Käthe Wohlfahrt, va obrir el 2019 i està al cor del barri Gòtic. A dins hi ha fumadors d'encens, espelmes, arbres de Nadal, figures de Pessebre, tions, caganers i moltes figures que deleixen els visitants durant els 365 dies de l'any. Però... Com sobreviu un comerç de productes nadalencs durant cada mes de l’any i a més de 40 graus a l’estiu? Una història curiosa, divertida i plena de confessions.
Montse Escribano, responsable del local, confessa a VIA Empresa que “durant les sis setmanes prèvies a Nadal és quan més vendes tenim, però que durant les onades de calor de l’estiu compten amb visitants autòctons i fins i tot internacionals, que aprofiten per comprar un detall nadalenc”. Durant l’any la plantilla està formada per vuit treballadors i en les setmanes prèvies a la nativitat arriben fins als 14 empleats, un dels quals és el famós Pare Noel, que té un rol principal.
Inspirats per un món de joguines tradicionals i contemporànies, des de la botiga expliquen que els productes més venuts són els fumadors d'encens, les piràmides, les boles de l'arbre de Nadal i el vidre mollejat. I també un homenatge a Catalunya, amb figures com el caganer, un taxi de Barcelona i decoració inspirada amb Gaudí. Les figures made in Catalonia tenen un cartell en anglès amb la tradició i l’origen. Escribano apunta que els turistes internacionals no necessiten prestar-li atenció, ja que saben més coses de Catalunya i quan entren a la botiga ràpidament pregunten “where is the tió?” o “where is the caganer?”
L’Alemanya de l’Est com a origen
Käthe Wohlfahrt és una firma que va néixer a l'Alemanya de l'Est, en una zona minera on es feia molta artesania de fusta i que els habitants de la part occidental aprofitaven per comprar reiteradament. El matrimoni fundador, Wilhelm i Käthe Wohlfahrt, van veure que de mica en mica agradava i van apostar per la venda de producte nadalenc i van inaugurar-ho oficialment el 1964. "Molts compradors eren soldats de França, Bèlgica, Estats Units i Anglaterra, que després portaven els productes als seus països d'origen", apunta Escribano.
L'organització es va expandir al llarg dels anys i ja té presència a un total de 12 ciutats d'Alemanya, Estats Units, Bèlgica, Regne Unit i ara Catalunya, amb l'objectiu de "transmetre el que significa per a ells Nadal des d'una òptica bavaresa", continua Escribano. De moment l'empresa familiar ja va per la tercera generació.
Els treballadors de Barcelona porten el vestit típic local de la zona teutona, compten amb una ambientació de poble nadalenc i un enorme arbre de Nadal al centre de 4,50 metres d’alçada, decorat per 1.250 guarnicions de vidre de colors. Com a curiositat, aquest clàssic local va albergar la mítica cistelleria Germanes García. El lema de la nova responsable: “Hem vingut per quedar-nos”.