L'acrilamida és una substància química que es forma quan certs aliments estan sotmesos a processos culinaris a altes temperatures. És la substància que es crea quan l'aliment s'ha cremat. És el color negre que hi ha al socarrat de la paella, la llesca de pa molt torrada o les patates fregides quan estan massa fetes. I, més enllà de l'olor que generen o el gust que tenen, suposen un problema per a la salut de les persones: la seva ingesta és cancerígena. Per això, la Comissió Europea va aprovar un protocol el 2017 per mitigar i reduir la presència d'acrilamida als aliments. L'objectiu de la normativa és assegurar la seguretat alimentària del consumidor envers aquesta substància contaminant, però, cinc anys més tard, encara hi ha molt de recorregut i conscienciació per fer; i, de fet, una startup catalana, té molt a dir al respecte: Bronze.
"El menjar s'ha de bronzejar, no cremar", diu Adrian Martín, CEO i fundador de Bronze, qui el 2017 va presentar com a treball final de grau a la Universidad de Alcalá (UAH), Madrid, una torradora intel·ligent que utilitzava visió artificial per detectar el nivell d'acrilamida de la llesca de pa. És a dir, capaç d'aconseguir un torrat perfecte assegurant que no es crema el pa. Aplicar tecnologia de visió artificial a la torradora vol dir introduir una càmera perquè el computador sigui capaç de comprendre que com més fosc és el color, més percentatge d'acrilamida hi ha. La idea va triomfar i, de fet, la universitat li va proposar patentar el producte. Ho va fer.
Martín va tenir la idea de la manera més quotidiana possible: esmorzant amb la seva mare. Admet que gairebé cada matí se'ls cremaven les torrades esmorzant. "Estem enviant rovers a Mart i encara no hem aconseguit que no se'ns cremin les torrades", pensava en aquell moment.
Tres anys més tard, després d'haver treballat a diferents empreses i d'haver viscut els primers mesos de pandèmia, decideix dur a terme el seu projecte: una torradora intel·ligent. Ho fa de la mà de l'IQS Next Tech, programa d'acceleració per a startups industrials on descobreix que la seva idea pot evolucionar més i convertir-se en una tecnologia escalable, més que en un sol electrodomèstic.
Per això Bronze no és una torradora intel·ligent, sinó una tecnologia de visió artificial aplicable a qualsevol electrodomèstic de la cuina amb el qual s'escalfi menjar: microones, forn, barbacoes... Més enllà de la torradora, fins al moment, han desenvolupat proves de concepte amb barbacoes, però la idea és escalar la tecnologia a la resta d'electrodomèstics i orientar el negoci al B2B (business to business). De fet, estan tancant un acord amb un fabricant internacional d'electrodomèstics.
Martín: "El suport que dóna Barcelona a les startups tecnològiques és enorme"
Després de l'IQS, també va entrar al programa de preacceleració de Barcelona Activa. I, de fet, també ha comptat amb el suport d'ACCIÓ, accedint al Startup Capital el 2021, rebent un finançament a fons perdut de 75.000 euros. Martín és madrileny, però ha decidit emprendre a Catalunya perquè, segons explica, "el suport que dóna Barcelona a les startups tecnològiques és enorme i quan muntes un projecte és important decidir aquella ubicació on serà més fàcil desenvolupar la idea". En aquest cas, va guanyar Barcelona.
"A tots ens ha passat. Un petit descuit a la cuina suposa menjar quelcom cremat o haver de tirar directament el menjar", explica Martín, qui creu que la de la visió artificial "és una funcionalitat que qualsevol electrodomèstic hauria de tenir però té una complexitat tecnològica doble: de hardware i de software". El repte està en saber posar una càmera de baix cost que no es faci malbé amb altes temperatures (hardware) i, alhora, fer que la màquina sigui capaç d'identificar la superfície del menjar, entendre com s'està cuinant i detectar amb exactitud la quantitat d'acrilamida de l'aliment (software).
Martín: "Estem enviant rovers a Mart i encara no hem aconseguit que no se'ns cremin les torrades"
De l'olivera a la cuina
No és la primera vegada que Martín emprèn. El 2014 va fundar juntament amb tres persones més l'ONG Apadrina un olivo, un projecte social que ha aportat una solució ambiental, social i laboral al problema de l'abandonament d'oliveres a Oliete, Teruel, un poble que ha viscut un important èxode rural. En aquests vuit anys de trajectòria, Apadrina un olivo ha aconseguit recuperar més de 10.000 oliveres, aportar 18.000 visites al poble, captar més de 5.000 padrins i padrines i crear 10 llocs de treball i una marca d'oli pròpia.
Triple impacte amb fermall científic
La tecnologia de Bronze aporta un triple impacte positiu: millora l'experiència de l'usuari, soluciona un problema de salut perquè evita que s'ingereixin components cancerígens i redueix el malbaratament alimentari. En l'àmbit de la salut, de fet, també estan tancant un acord amb un centre d'investigació "per donar al projecte una capa de ciència, que seria el fermall que acabaria d'arrodonir el projecte: ser capaços d'aportar tecnologia amb validació científica", assegura Marín.