El juliol del 2023, dos emprenedors de 25 anys van revolucionar el sector del menjar a domicili a Barcelona amb només un ingredient: la pasta. En un sector amb tanta competència, aquest popular plat italià encara no tenia cap negoci que el cuinés exclusivament amb la recepta original italiana. Tot plegat, però, va canviar amb el naixement de Brutalia. El seu èxit ha estat aclaparador: esperen tancar el 2024 amb una facturació d'un milió d'euros i d'ençà de la seva arribada ja han sorgit altres projectes del mateix estil.
Originalment, els dos fundadors, Filippo Teofili i Enrique Garay, volien apostar pel tan estimat món de la pizza. La idea original, però, va canviar un cop van estudiar el sector. "Vam detectar una errada molt gran al mercat espanyol", explica Teofili a VIA Empresa. Aquesta errada era la manca de negocis exclusius de pasta de luxe, un producte "molt sol·licitat" però que no disposa de grans empreses que apostin per "ingredients 100% italians i d'alta qualitat". Tot i això, els dos emprenedors admeten que el format full delivery de la pasta tampoc està "gaire instaurat" al seu país d'origen.
Al seu perfil de Glovo es poden observar els plats més populars: rigatoni alla carbonara trufada, fetuccine al ragúorigatoni alla carbonara (en aquest cas, sense tòfona). El preu de tots tres es mou entre els 13,90 i els 14,90 euros. Tot i això, també hi ha arrebossats com el supplí, postres dolces i lots que inclouen una mica de tot. Aquests últims varien entre els 15,90 i els 77,40 euros, en funció de la quantitat de persones que ho demanin. "El producte arriba en 20 minuts, acabat de fer i encara calent. Fins i tot hi ha algunes persones que ens han dit que encara els cremava", apunta Garay.
Garay: "La nostra pasta fidelitza sola. Les dades de retenció ens mostren que aquells que proven el nostre producte solen repetir"
Brutalia prioritza la pasta artesanal i originària d'Itàlia. Entre els seus ingredients podem veure pistatxos de Bronte, guanciale d'Ariccia o tomàquets pelats italians, entre altres. "La nostra pasta fidelitza sola", presumeix Garay. "Les dades de retenció ens mostren que aquells que proven el nostre producte solen repetir", afegeix. En aquest sentit, els fundadors insisteixen que el boca-orella ha estat la seva millor campanya de màrqueting, més enllà de les promocions que han llançat a les xarxes socials.
Ara bé, l'ingredient del seu èxit és el compromís ple amb el projecte. "Els dos hem estat a la cuina des del primer dia perquè no teníem un pressupost molt gran per contractar treballadors", recorda Garay. Un hàndicap que van transformar en una oportunitat: "Això ens va permetre refinar el producte a poc a poc i transmetre la nostra passió per la pasta".
"La competència? La nostra pasta està en una altra lliga"
Teofili i Garay van ser els pioners d'un mercat que ara està sumant competència. Tot i això, cap dels dos sembla excessivament preocupat. "Hem provat el d'alguns competidors i sentim que estem en una altra lliga", asseguren. De fet, aquells que volen plantar-los cara els van demanar ajuda. "Ens van venir a parlar abans de començar i ara els desitgem el millor. Tenir rivals impulsa la nostra marca perquè ens ajuda a difondre el producte", comenta Teofili.
Brutalia espera obrir dos establiments més a l'àrea metropolitana de Barcelona l'any vinent i fer el salt a Madrid més endavant
Per aquesta raó, la idea de cara al futur és expandir la seva línia de negoci. Actualment, es troben a Sant Gervasi i Travessera de Gràcia (entre Aribau i Muntaner) de la ciutat comtal i operen en un radi de quatre a cinc quilòmetres. De moment, arriben a atendre un màxim de 170 comandes en un dia pic com és el diumenge, però de cara al 2025 esperen obrir una oficina operativa i dos establiments més a l'àrea metropolitana de Barcelona, un dels quals ja ens avancen que serà a prop del districte 22@. "Vam fer un estudi demogràfic que ens va indicar que és un lloc ideal per obrir un negoci", explica Teofili. Més endavant, preveuen expandir-se a l'Estat i moure's a Madrid i altres grans ciutats.
El 'delivery', un fenomen a l'alça
L'esclat de negocis com Brutalia coincideix amb una tendència que s'estén a tot el món: el creixement del servei de menjar a domicili. Només cal observar l'informe Gastrómetro de Just Eat. El 2023, aquest servei va presentar una millora interanual del 19,7% a l'Estat, quan va generar 6.780 milions, és a dir, 1.120 milions més que l'any anterior.
A l'espera de conèixer la dada d'enguany, Teofili espera que es mantinguin aquestes xifres. "És una tendència destinada a créixer, perquè els clients busquen la comoditat i el preu. Empreses com Glovo, per exemple, responen a aquests factors", afirma. La circumstància no només ha potenciat aquest servei en establiments tradicionals, sinó que ha facilitat l'aparició de negocis que es dediquen exclusivament a repartir a domicili. És el cas de Brutalia, que busca connectar casa nostra amb la Itàlia profunda a través de la seva pasta.