A Europa, el menjar per emportar-se genera més de 20.000 tones de residus a l'any. Amb aquesta declaració s'obre la primera plana de la pàgina web de Bumerang, una startup que té per objectiu acabar amb els residus plàstics del menjar per emportar-se. No és cap secret que com més creix el delivery més residus genera, ja que la manera més senzilla d'envasar és utilitzant recipients d'un sol ús i de materials difícilment reciclables. L'empresa catalana Bumerang entra al mercat per fer possible el reciclatge d'aquests recipients i a la vegada fer-los reutilitzables: "L'economia circular i el reciclatge s'han de convertir en objectius clau per a la societat", explica des del seu punt de vista Oriol Segarra, fundador i CEO de Bumerang.
L'empresa va començar ara fa uns anys i en aquell moment eren una consultoria sostenible que ajudava a les empreses a aconseguir treure el màxim rendiment de les seves accions fent-les més adients per tenir cura del medi ambient: "No va ser fins al 2019 quan vam caure en la idea de crear els nostres envasos reciclables", recorda el fundador. Així doncs, el febrer del 2020, la companyia va llançar el seu primer sistema d'envasos retornables pel sector dels bars i la restauració. "El creixement del delivery i la consciència social ens van fer entrar al mercat per millorar una mica el sector", descriu el fundador de la companyia. Bumerang es converteix en una de les primeres marques catalanes que combina el reciclatge i la reutilització dels envasos amb un sistema de digitalització precís que permet "fer un seguiment de tots els envasos", afegeix Segarra.
D'aquesta manera el sistema d'encàrrecs de la companyia és relativament senzill pels usuaris. Un restaurant que vulgui utilitzar la tecnologia de Bumerang només s'ha de crear un perfil i indicar quan envasos necessitarà dins del seu recinte. Allà, s'utilitzen com els envasos normals i els clients els poden se'ls enduen a casa, això sí, després els han de tornar: "Els nostres envasos utilitzen un codi QR de reconeixement, així sabem quan s'utilitzen i quan es retornen", explica l'emprenedor. Aquesta tecnologia avançada permet fer un seguiment dels envasos i tenir-los controlats, per tant, si algun client no torna l'envàs, se li acaba cobrant el seu preu. "En el nostre model de finançament són els restaurants qui paguen per fer ús dels envasos, per tant, els clients, tot i ser gratuït, també han de contribuir retornant-los", explica el fundador de Bumerang.
Segarra: "Tenim la mirada posada a la península Ibèrica, és a dir començar per Espanya i Portugal
Amb aquesta tecnologia, la companyia ja opera amb més d'una vuitantena de restaurants i bars dins de l'àrea metropolitana de Barcelona. Actualment, només operen amb envasos de menjar, però ja tenen llest el seu prototip per a les cafeteries: "Gràcies a la nostra tecnologia un dels nostres envasos equival a 200 dels d'un sol ús", reconeix el fundador. No és d'estranyar que la seva tecnologia ja s'estigui fent un lloc en el mercat i des de Bumerang tenen molt clar cap a quins horitzons han d'expandir-se: "Tenim la mirada posada a la península Ibèrica, és a dir començar per Espanya i Portugal", explica Segarra. A més, el fundador també reconeix que volen inserir en empreses més grans i aconseguir canviar aquesta mentalitat d'un sol ús que tenen les companyies que es dediquen al delivery.
La resistència del mercat
Una de les parts més complicades de llançar al mercat una tecnologia disruptiva, sobretot en l'àmbit de la sostenibilitat, és la resistència del mercat. "La integració ens està constant, però perquè creiem que encara no es prioritza el medi ambient", diu Segarra. D'aquesta manera, el fundador recorda que tot i que la societat està avançant, encara no hi ha moltes iniciatives complexes que ajudin a continuar reduint el plàstic d'alguns sectors, com ara el de la restauració.
"Amb cartó no és suficient", exclama Segarra. Seguint aquesta mateixa línia, descriu el mercat com "poc explotat" i amb "poques empreses que es dediquin a buscar solucions", almenys dins del territori espanyol. A part, també comenta com el cartó ha estat la solució més utilitzada, però no ha de ser l'única: "La reutilització a la societat encara no es veu com quelcom que es pugui fer realitat. No es tracta de cartó, sinó d'anar un pas més endavant", diu el fundador de Bumerang.