• Empresa
  • Cadí, la cooperativa centenària

Cadí, la cooperativa centenària

La primera cooperativa lletera de l'Estat celebra 100 anys, convertint-se en un actor clau de l'economia del Pirineu, capaç de produir 190.000 litres de llet al dia

La cooperativa lleidatana s’ha introduït a França, el mercat per excel·lència dels formatges
La cooperativa lleidatana s’ha introduït a França, el mercat per excel·lència dels formatges
David Rodríguez 
19 d'Octubre de 2015
Nascuda com una alternativa a la producció tradicional de fruita i oli, la Cooperativa lletera Cadí de la Seu d'Urgell compleix 100 anys. Aquest viatge ha anat sempre acompanyat "per l'obsessió per la qualitat", explica el president de la cooperativa, LluísClotet. Gràcies a la vocació d'oferir aquest tipus de producte, Cadí ha aconseguit dues denominacions d'origen: mantega Cadí i el formatge Urgèlia. El procés s'ha aconseguit amb 105 explotacions ramaderes de les comarques de l'Alt Urgell i la Cerdanya.

Clotet recorda el paper que ha assolit l'entitat en la creació de riquesa i ocupació en el territori. L'empresa, que compta amb 120 treballadors, actua com "una activitat complementària en una zona amb poques possibilitats productives", destaca el president, gràcies a la fabricació de llet i formatges. De fet, l'aportació diària dels ramaders és de gairebé 190.000 litres de llet, el que permet elaborar 70 milions de litres anuals.

Recollida diària i reconeixements
Des de Cadí, assenyalen que un dels seus trets diferencials es troba en què la llet es recull al ramader diàriament i en un temps molt breu entra en condicions òptimes al circuit de fabricació. Tot el procediment, que combina tradició i tecnologia, li ha permès aconseguir una sèrie de distincions que certifiquen la seva qualitat. Així, els productes de Cadí tenen la marca Q de qualitat alimentària de la Generalitat o la distinció de Denominació d'Origen Protegida (DOP), en el cas de la mantega Cadí i el formatge Urgèlia.

En plena crisi de preus del sector lacti, les vendes de Cadí el 2014 van ser de 47 milions d'euros, repartides entre les 8.200 tones de formatge, 460 de mantega, 450 de mató i formatge fresc, 1.100 de formatge fos i ratllat i 2.200 de lactosa. Clotet precisa que "hem ingressat menys per les baixes cotitzacions de la llet, però hem mantingut la nostra producció". Amb l'objectiu de respondre a les noves necessitats dels consumidors, l'empresa ha presentat el formatge Cadí sense lactosa, en format barra i llescat de 200 grams.



Vendes de formatge a França
Amb motiu del centenari, que es va commemorar el passat 9 d'octubre, Cadí ha donat a conèixer un nou producte, el formatge Neu del Cadí. "En tractar-se d'un formatge tou i cremós de pasta tova i pell florida, destaca per la seva personalitat que evoca els aromes de la Vall del Cadí", comenta Clotet.

A partir de 2012, moment en què es va produir una baixada generalitzada del consum de formatge a Europa, Cadí ha destinat més recursos a la recerca de nous mercats exteriors, com Alemanya, Portugal, Algèria, el Marroc o al segment gourmet dels Estats Units. Les exportacions ja suposen el 35% de la seva producció de formatge i una quarta part de la facturació.

A més, la cooperativa lleidatana s'ha introduït en el mercat per excel·lència dels formatges: França. Aquest país representa el 64% del valor de les vendes a l'exterior. El fruit d'aquesta consolidació es tradueix en la compra l'any 2009 de l'empresa de distribució Per Inter, amb la qual treballen des de fa 25 anys. L'aposta per la internacionalització es visualitza amb la creació de Cadí Import, una marca al qual s'afegeixen els productes d'importació subministrats per la seva filial francesa.

Consum i territori
El president de la cooperativa diu que un altre dels secrets d'aquest recorregut centenari és la confiança que reben dels consumidors que "reconeixen el valor afegit que implica la incorporació de la traçabilitat i la qualitat en la fabricació. Per definir Cadí, s'ha d'acudir a una sèrie de factors objectius, com els 120 treballadors o els 105 socis ramaders, però també a un conjunt de variables indirectes. La seva acció genera dinamisme a la indústria, les explotacions ramaderes i els seus proveïdors. Al voltant, es genera un teixit empresarial singular en una de les àrees menys industrialitzades de Catalunya. L'entitat dóna vida a 225 famílies de l'Alt Urgell i la Cerdanya que, a la vegada, formen una gran família.