Consistència, creixement, proximitat, cooperació i satisfacció. Són les cinc paraules que han marcat l'exercici del 2021 del Grup Caixa d'Enginyers. En xifres, destaquen el 9,1%, que fa referència al seu creixement anual i els 8.200 milions d'euros, el volum de negoci assolit. La Caixa d'Enginyers, cooperativa de crèdit de serveis financers i asseguradors, ha consolidat la seva activitat i ha aconseguit superar les xifres prepandèmiques: el 2021 va obtenir un benefici net de 15,1 milions d'euros, un 33% més que l'exercici anterior i un 18% més que el registrat el 2019, abans de l'esclat de la pandèmia. El millor resultat de la història del grup, que va acompanyat, a més, d'un creixement moderat dels socis, fins a arribar als 212.074 (1,1% respecte al 2020).
"Després d'un any carregat d'incerteses que s'han anat reduint a mesura que l'exercici transcorria i amb totes les lliçons apreses de la pandèmia, hem assolit uns resultats financers valuosos", ha assegurat Joan Cavallé, director general de Caixa d'Enginyers, a la presentació de resultats del grup que ha liderat conjuntament amb el president, Félix Masjuan. Ambdós han remarcat aquest temps d'aprenentatge i transformació digital, tant en aspectes organitzatius de l'entitat com en l'ampliació de canals de comunicació, digitals i presencials, amb els socis
"Hem tingut clara la necessitat de reforçar al màxim l'apropament amb els socis", ha indicat Cavallé. En aquesta línia, han mantingut el programa 'Al teu costat', iniciat el 2020, especialment dissenyat per donar resposta a les necessitats provocades per la pandèmia; ha continuat facilitant les línies de finançament ICO, ICF i Avalis; ha organitzat 25 trobades virtuals que han generat l'interès de més de 6.800 persones; i ha millorat el projecte Agile dedicat a la transformació del model de relació digital i presencial amb els socis i ha incrementat els especialistes dedicats al projecte (de 24 a 52). Totes aquestes accions han tingut com a resultat una xifra que l'entitat presenta amb molt d'orgull: l'NPS (Net Promoter Score) amb què mesura el grau de satisfacció dels socis, que s'ha situat en el 46,9%.
"La missió del grup és treballar per estar més a prop dels nostres socis, oferir un servei pròxim i de qualitat, per tal de facilitar el seu dia a dia i que puguin posar en marxa els seus projectes professionals", ha indicat Masjuan. En el vessant de la proximitat, destaca l'acord de l'entitat amb Bon Preu a través del qual els socis de Caixa d'Enginyers poden treure diners en efectiu a qualsevol supermercat de Bon Preu o Esclat, sempre que facin una compra mínima de 15 euros. Masjuan també ha remarcat l'aposta per la presencialitat, amb l'ampliació de l'oficina de Lleida i la instal·lació de l'Agile Hub a la de Terrassa.
Masjuan: "Consistència financera, però també consistència en la relació amb el soci"
"Consistència financera, però també consistència en la relació amb el soci", ha declarat Masjuan. En aquest sentit, l'entitat ha registrat un increment de contactes proactius amb els socis del 153% en els darrers dos exercicis, produint fins a 377.000 interacciones proactives. Aquesta actuació ha implicat un increment de la vinculació cooperativa, amb més de 10.500 socis i sòcies que han augmentat la seva operativa amb l'entitat: el volum d'operacions en serveis bancaris ha crescut un 23,5%, fins als 43,5 milions d'operacions. També ha crescut la inversió creditícia bruta dels socis, un 5,8% respecte al 2020, fins als 2.096 milions, i ha repuntat un 16,4% en comparació amb el 2019.
Quant a xifres de morositat, el grup ha aconseguit mantenir-les a ratlla, en nivells molt reduïts, amb una ràtio del 2,70%, percentatge lleugerament menor al de l'exercici anterior i força inferior al de la mitjana del sector, que se situa en el 4,6%.
Les perspectives del 2022, en perill per l'amenaça de Rússia
"Un mai està preparat per una guerra, i menys a Europa", ha indicat Cavallé. L'amenaça de Rússia ha capgirat totes les previsions. "Aquest havia de ser l'any de la recuperació, teníem signat un pla de negoci per part del Consell a finals de gener". Però el 24 de febrer, amb l'esclat de la guerra d'Ucraïna, han hagut de canviar el tomb: "veurem fins on podem arribar". Això sí, hi ha dos índexs als qui no renúncia: l'NPS i l'índex de satisfacció, situat en el 8,22%, xifra alta en comparació amb el sector, segons ha indicat.
Cavallé: "Un mai està preparat per una guerra, i menys a Europa"
Segons Cavallé, "vénen temps una mica més complicats dels que teníem i per això creiem que és prioritari estar a prop dels nostres socis". En aquest sentit, volen mantenir "una política prudent de riscos, però també proactiva". Volen detectar empreses en risc i ajudar-les a anticipar-se. Cavallé ha apuntat que el risc de morositat es veu incrementat en el cas de les empreses, "no de les famílies, que estan mantenint una posició d'estalvi que els permetrà una situació més folgada els pròxims trimestres".
Entre els escenaris que l'entitat destaca com a probables pel transcurs del 2022, destaquen, a més de l'increment de la morositat empresarial, la reversió dels tipus d'interès a 0 o positius, l'aplanament de la corba dels tipus d'interès, l'increment de la demanda creditícia a causa de les disrupcions en la cadena de subministraments o l'increment dels costos de producció i l'increment de la demanda de liquiditat per part d'empreses i famílies.