Explicar la descentralització com a model tecnològic i organitzatiu és encara complicat. Les jerarquies estan sovint massa naturalitzades perquè plantejaments horitzontals i multinodals entrin en el sentit comú. A una classe –com han tractat pel·lícules, estudis i models educatius inabastables– aquesta verticalitat és encara més pronunciada. Imaginar un curs o un programa educatiu sense l'escala de poder que separa estudiants i professors roman una tasca profunda, improbable. La prevalença de certes relacions de poder al centre educatiu és, segurament, necessària en les primeres etapes de la formació. "Quan formes persones adultes, hi ha cert paternalisme en el fet que ens tractin com quan teníem 10 anys" argumenta Pau Garcia-Milà, CEO i cofundador de Founderz, una de les emergents del sector edtech punteres al país. Per adreçar les dificultats que plantegen les relacions d'autoritat i producció de coneixement en un programa amb estudiants –"participants", prefereix l'emprenedor– de més edat i experiència, la plataforma reivindica, de la mà de CaixaBank, un model d'"educació descentralitzada".
Centrat en la formació per a emprenedors, el nou MBE (Master in Business & Entrepeneurship) segueix aquesta línia. L'evolució de les aplicacions tecnològiques al món educatiu planteja la possibilitat de qüestionar el professor com a "font única de la veritat" –SSOT, per les seves sigles en anglès Single Source of Truth–. "Quan l'educador ocupa més de la meitat de l'experiència a la classe, només hi ha una font de veritat", explica Garcia-Milà, que planteja una sort de redistribució de les certeses a l'aula que atorgui als participants un pes relatiu rellevant en l'aprenentatge del conjunt. L'objectiu, així, és reduir al màxim el pes específic del professor, amb un repartiment, segons detalla el CEO, del 20-40-40. "El professor posa les bases de coneixement, una primera exposició conceptual (20); aquesta s'aplica a les idees d'emprenedoria del participant (40) i s'hi afegeix l'experiència compartida de la resta (40)". Amb un model de recerca pròpia sobre els temes tractats i debat i posada en comú dels aprenentatges amb altres empresaris o emprenedors, l'aposta del MBE de Founderz passa per la confiança en la "intel·ligència col·lectiva".
Garcia-Milà: "Quan l'educador ocupa més de la meitat de l'experiència a la classe, només hi ha una font de veritat"
La propia plataforma descriu la seva iniciativa, de fet, com una Business Unschool: una proposta formativa capaç d'extreure l'aprenentatge de les limitacions físiques i filosòfiques de les institucions realment existents. Amb una reversió de l'autoritat en la creació del coneixement que s'imparteix a l'MBE, Garcia-Milà busca maximitzar les aportacions d'uns participants amb un recorregut pràctic en sectors i àmbits rellevants per al programa. "L'edat mitjana dels nostres programes és de 37 anys; persones amb un mínim de 10 anys d'experiència laboral en l'àmbit de l'empresa" amb la capacitat d'aterrar ensenyaments, aportar perspectives i completar l'experiència educativa de formador i companys.
La construcció de complicitats, també formatives, forma part d'aquest model de descentralització. Segons explica el CEO de la plataforma, "la solitud és el pitjor enemic de l'emprenedor; et sents molt sol quan has de prendre una decisió difícil". En tant que és un programa principalment dirigit a persones emprenedores, l'objectiu és que la convivència horitzontal entre participants de la formació faciliti el camí cap a l'èxit –o un fracàs en bons termes– dels projectes empresarials que s'hi generin. "Quan hi ha incertesa es prenen decisions equivocades", que poden afectar tant al mateix empresari com a clients, inversors i qualsevol stakeholder. Per això, l'aposta de l'MBE és ecosistèmica. "L'emprenedor ajudat té menys possibilitats de fracassar; i qui ajuda té més possibilitats de guanyar un bon client que assumeixi els compromisos", argumenta Garcia-Milà.
Aprendre a la cadena de blocs
Com la majoria de les propostes de Founderz, si no totes, l'MBE desenvolupat de la mà de CaixaBank i Imagin és eminentment tecnològica –Garcia-Milà, de fet, considera la startup "una tecnològica més que una educativa"–. La descentralització, així, es materialitza mitjançant l'ús de la blockchain. Els múltiples accessos i gestions possibles que permet l'ús de la cadena de blocs, així com qüestions de traçabilitat o transparència, permeten no només facilitats per a les persones usuàries, sinó un stream directe i verificable de dades hàbils per millorar constantment les sessions i el programa en general. Expliquen, de fet, una iniciativa interna sota el nom de Programa Mimitos, en què, a partir el feedback generat pels estudiants, s'analitzen les fortaleses i debilitats de les sessions i s'ofereixen solucions formatives per als mateixos professors, en cas que siguin necessàries, per millorar l'experiència conjunta.
Alcaraz: "Hem descobert un valor molt potent per a la nostra base de clients a l'educació descentralitzada"
La immersivitat del metavers també fa una aportació concreta i tangible al projecte de l'MBE de Founderz i CaixaBank. En un format que crida a l'accés d'usuaris de tot el planeta, la fatiga del zoom –el cansament i pèrdua de concentració provocats per hores i hores de videotrucades i sessions telemàtiques– ha de ser un dels principals enemics a batre. "Les experiències del metavers es poden equiparar a un entorn físic" quan no hi ha alternatives presencials. El programa, així, permet la celebració de sessions en entorns virtuals, la creació d'avatars per a professors i participants. Reafirma, així, la sensació de col·lectivitat, en tant que aporta una sort de personalització de la resta de col·laboradors que la distància inherent a plataformes com Meets o Teams no facilita.
Accelerar el negoci
Segons el director de negoci de CaixaBank Juan Alcaraz, l'aposta del banc i específicament d'Imagin pel programa de Founderz respon a la necessitat de formació en "totes les etapes de creació i desenvolupament d'un negoci". En un ecosistema com el del banc català que ja compta amb diverses iniciatives d'assistència a l'emprenedoria, com les oficines DayOne o l'oferta financera de MicroBank, l'MBE representa un serve complementari de suport a la creació de nous negocis al país i a l'Estat. Amb aquest acord, subratlla Alcaraz, "hem descobert un valor molt potent per a la nostra base de clients a l'educació descentralitzada, perquè encaixa perfectament en l'aposta per l'emprenedoria i la banca digital".
En la primera edició, partint d'altres propostes formatives de Founderz, Garcia-Milà espera assolir els 2.000 participants. La clau, però, rau a culminar la formació amb la fundació d'una empresa, que ha de ser la fi de tots els programes d'emprenedoria. A un preu de 450 euros, és un Màster que incentiva la diversitat, no només de gènere o de procedència sinó també d'entorns formatius i de socialització. "Quan les quaranta persones d'una classe han pagat 75.000 euros i hem parat un any de la nostra vida per estudiar, ens assemblarem molt; ja haurem compartit espais", defensa el CEO, que troba un gran "valor col·lectiu" en unir experiències i relacions dispars amb el món de l'empresa. La duració mitjana del curs és d'uns "tres o quatre mesos", amb una dedicació setmanal de quatre hores dissenyada per compatibilitzar amb la feina, altres estudis o la vida social i familiar. Així, sota el lema Aprendre en llibertat, l'MBE busca tancar el gap entre formació, col·lectivitat i tecnologia. "Al centre de tot plegat hi ha com donar control a l'estudiant", conclou.