CaixaBank torna a enfrontar-se a una realitat incerta. El camí de la recuperació econòmica posterior a la pandèmia, com constata el president de l'entitat catalana José Ignacio Goirigolzarri durant la Junta General d'Accionistes celebrada a València, feia intuir "un entorn econòmic clarament positiu" abans de la invasió d'Ucraïna, però el conflicte a Europa entela un fins llavors clar futur immediat per a les finances. De fet, les expectatives de creixement de CaixaBank per a l'economia espanyola es redueixen en 1,3 punts respecte de finals de 2021, fins al 4,2%, i l'entitat espera una inflació propera al 7% durant el present exercici – del 6,8% – en línia amb les apreciacions del sector. "La incertesa sobre la recuperacióeconòmica és alta", reconeix el president del banc.
Els ecos d'anteriors crisis, amb efectes profunds sobre la banca, es troben CaixaBank en una situació de lideratge diferencial, una posició que poc te a veure amb la del sector financer espanyol després de la recessió financera del 2008. Des de l'inici de la dècada passada, l'entitat ha multiplicat per 2,5 el seu volum de negoci, el que l'ha posat en la primera posició de la banca de l'Estat. Goirigolzarri celebra el gran marge de liquiditat – uns 168.000 milions d'euros – amb què compta CaixaBank per enfrontar la situació, a més d'una ràtio de capital de 13,1 punts, substancialment superior als mínims requerits, que volten els 8,14 punts.
Els efectes negatius del conflicte a Ucraïna troben CaixaBank en "una excel·lent situació amb importants fortaleses financeres"
El "canvi radical d'escenari" que ha provocat la invasió a Ucraïna suposa un horitzó d'incertesa que troba CaixaBank en "una situació molt diferent de la de l'anterior crisi". El marge de maniobra que ha adquirit l'entitat la protegeix contra uns "canvis d'enorme abast per al món i en especial per a Europa. "Enfrontem el futur des d'importants fortaleses financeres", celebra Goirigolzarri, tot i que encomana el banc a "continuar treballant per reforçar les fortaleses amb la serenitat que partim d'una excel·lent situació".
Quant als efectes socials i humanitaris del conflicte, l'entitat ha reiterat el seu compromís de col·laboració amb les persones afectades per la guerra i els ciutadans ucraïnesos que en siguin usuaris. Goirigolzarri ha recordat, per exemple, les plataformes de donatius establertes per CaixaBank en col·laboració amb ONGs, les transferències gratuïtes cap a Ucraïna o les iniciatives d'ajuda humanitària que han portat a terme els voluntaris del banc. El president, així, s'ha declarat "profundament orgullós" de la pertinença a la firma. "Esperem que el conflicte acabi, però continuarem aportant ajuda allà on és tan necessària i urgent", postil·la Goirigolzarri.
Benefici i solvència
Les bones xifres de CaixaBank en els darrers anys i el camí de la sostenibilitat pel que afirmen haver apostat s'han concretat el 2021 amb unes xifres finals que Goirigolzarri i el conseller delegat Gonzalo Gortázar han celebrat com un èxit. El benefici recurrent de l'exercici va escalar fins als 2.359 milions d'euros, un 50,5% més que el 2020, amb un resultat comptable total de 5.226 milions d'euros sense tenir en compte les despeses derivades de la fusió – especialment les derivades de l'acord laboral, així com altres despeses i dotacions extraordinàries.
El benefici acompanya un augment dels ingressos core – formats per les comissions, els ingressos de l'activitat asseguradora i el marge d'ingressos – que s'ha enfilat fins als 10.597 milions d'euros, una variació positiva del 27,5% si es compara amb el 2020. La baixada dels tipus ha provocat que els interessos hagin registrat un retrocés del 5,7%, que es compensa amb l'augment de la recaptació per comissions – un 6,7% més, que no respon a un augment de les mateixes sinó "a un increment de les activitats financeres", segons Gortázar – i assegurances, que han aportat un 8,9% més en termes interanuals a l'entitat.
El mateix Gortázar ha qualificat d'"excel·lent" el creixement dels recursos gestionats per CaixaBank, que han escalat fins als 620.000 milions d'euros, un augment del 49,2%. Bona part d'aquest increment respon a la integració dels recursos dels clients de Bankia; tot i que, com constata el conseller delegat, el creixement orgànic – els recursos interns de CaixaBank, sense comptar la fusió – s'ha situat aquest exercici en el 10,5%, un "nivell remarcable" que s'ha pogut observar especialment entre els productes d'estalvi a llarg termini. Els dipòsits d'aquest tipus – un "indicador de la gran confiança dels clients" cap al banc, segons Gortázar" – s'han disparat en un 29,4%; mentre que el crèdit ha arribat als 332.000 milions d'euros, un 46,3% més que el 2020. Els resultats els han permès un pagament de dividends de 0,1463 euros per acció, un total de 1.179 MEUR, el 50% del resultat consolidat. Amb tot, CaixaBank tanca "un exercici 2021 molt positiu per al grup, en una situació de gran fortalesa financera".
Una fusió rècord
José Ignacio Goirigolzarri ha recordat la situació de fa poc menys d'un any quant a la integració de Bankia. "La primera junta general després del tancament legal de la fusió va ser al maig del 21, quan vam presentar el pla d'integració". "Avui – afegeix – aquesta és una realitat: som una entitat única amb un procés d'integració tremendament exitós". El president ha celebrat especialment la resolució de l'acord laboral amb els sindicats, que es va tancar amb 6.492 "sortides voluntàries", com s'han esforçat a remarcar tant Goirigolzarri com Gortázar. En el moment de la constitució de la junta, segons confirmen els mateixos directius, s'han consumat el 86% de les sortides de treballadors, que s'han complementat, com ha subratllat el mateix CEO, amb "orientació professional i formació adequada".
Gortázar: "2021 ha estat un any molt positiu per al grup, en una situació de gran fortalesa financera"
Quant a la integració de les oficines de CaixaBank i Bankia, encetada el desembre de 2021, ja s'ha completat en un 80%, segons ha informat el mateix Goirigolzarri. Les sucursals integrades, però, no afecten, segons el banc, al seu abast territorial i als serveis sobre el terreny especialment en regions on són l'única alternativa financera – uns 500 pobles en el conjunt de l'Estat. "Mantenim el compromís de no abandonar poblacions", destaca Gortázar, que apunta que les integracions es concreten principalment entre oficines properes per evitar afectar negativament l'accés dels clients de la zona als serveis bancaris.
Quant a la integració dels serveis digitals d'ambdues entitats, especialment pel que fa a la cartera de clients de Bankia, es va executar a partir del novembre, amb uns 2.500 milions de documents traslladats a les bases de dades de CaixaBank i la incorporació de 7,6 milions de clients als serveis de l'entitat. Gortázar, així, celebra haver "integrat equips, model i sistema de CaixaBank i Bankia en només vuit mesos", un procediment que els ha portat a consolidar-se com a líder del mercat bancari espanyol i com a "referent europeu". "La integració deixarà de ser en poc temps un factor d'esforç i passarà a ser un factor de creixement", afegeix el conseller delegat, que s'enorgulleix d'haver mantingut els objectius econòmics alhora que s'atenien les necessitats dels usuaris. "Hem ajudat els clients sense perjudicar el balanç del banc", reivindica.