CaixaBank ha estat reconegut com a Millor Banc a Espanya per vuitè any consecutiu i Millor Banc a Europa Occidental per quarta vegada, en els Best Bank Awards que atorga cada any la revista estatunidenca Global Finance. En la seva decisió, el jurat ha valorat, entre altres factors, l'èxit de la fusió amb Bankia, la més gran de la història del sector bancari a Espanya, la seva solidesa financera i el seu compromís amb la societat a través del finançament sostenible, i el seu suport a col·lectius vulnerables.
Els Best Bank Awards, amb 29 anys d'història, premien les millors entitats bancàries del món que destaquen pel seu lideratge i per la innovació dels seus productes i serveis, entre altres aspectes. En un entorn de pandèmia i de baixos tipus d'interès, la revista ha atorgat una importància destacada a aquells bancs que han sabut respondre a les necessitats dels seus clients en tot moment, alhora que reforçaven el seu balanç per establir les bases d'un futur sostenible.
Per a José Ignacio Goirigolzarri, president de CaixaBank, “tot reconeixement internacional és un orgull per a l'entitat, però especialment en un any en què, malgrat un entorn complex, no només hem reforçat el nostre lideratge a Espanya amb altes quotes de mercat, sinó també el nostre compromís amb la societat, desenvolupant la nostra activitat comercial des de la proximitat i la vocació de servei als nostres més de 20 milions de clients, i acompanyant famílies i empreses en tot moment, contribuint a la recuperació i el progrés econòmic i social del nostre país”. Per la seva banda, Gonzalo Gortázar, conseller delegat de CaixaBank, ha destacat que “el premi és un reconeixement a tot l’equip de CaixaBank que ha permès tancar un any extraordinari culminant la fusió més gran del sector a Espanya en un temps rècord; al temps que continuàvem reforçant nostre balanç amb elevats nivells de capital i provisions. La fusió ens ha donat l’escala, la posició competitiva i l’eficiència per poder créixer de manera sostenible en un entorn incert com l’actual”.
Factors clau per rebre el reconeixement
L'any 2021, l'entitat ha completat amb èxit la fusió amb Bankia, consolidant-se com el banc més gran del país per clients i actius, i una entitat amb una posició rellevant a nivell europeu. En els últims mesos, CaixaBank ha reforçat el seu lideratge per quota de mercat en productes clau del negoci de bancassegurances: dipòsits (25,2%), crèdits (24,2%), fons d'inversió (24,5%) i plans de pensions (33,9%). Des de l'anunci de l'operació, l'entitat ha fusionat els equips, els models comercials i de negoci, i les plataformes tecnològiques en temps rècord, al mateix temps que ha completat un any molt positiu en termes de negoci, mantenint el pols comercial i complint amb els objectius d'activitat, fortalesa financera i compte de resultats.
CaixaBank va tancar l’any 2021 amb actius per més de 600.000 milions d'euros, i amb una liquiditat que segueix entre els nivells més alts del sistema financer espanyol, superant els 168.000 milions d'euros. Mentrestant, la ràtio CET1 es va situar en el 13,2%, per sobre del mínim requerit. Quant a morositat, CaixaBank també ha aconseguit mantenir la ràtio en el 3,6%, el nivell més baix d'entre els grans bancs a Espanya. Aquesta fortalesa de balanç ha permès a l’entitat reprendre la tradicional política de distribució de dividends, amb el repartiment del 50% del resultat recurrent de l'exercici, fixar un increment del pay-out per a l’any 2022, que se situarà entre el 50 i el 60%, i anunciar un pla de recompra d’accions.
L’any 2021, l'entitat ha avançat en l'àmbit de la sostenibilitat amb la creació d'una nova Direcció de Sostenibilitat i amb l'increment de les iniciatives internacionals d'impuls del finançament sostenible, com l'adhesió a la Net-Zero Banking Alliance. Així, d’una banda, CaixaBank ha continuat emetent bons verds i socials, la qual cosa l'ha convertit en el banc europeu líder en emissions amb criteris ESG en el mercat euro. Per l'altra, CaixaBank ha mobilitzat 31.375 milions d'euros en finançament sostenible el 2021, un 150% més que l'any anterior; i ha tancat l'exercici en la sisena posició del rànquing de finançament sostenible a EMEA de Refinitiv, la qual cosa el converteix en el banc espanyol més ben posicionat en aquesta classificació.
En el seu compromís amb la societat, l'entitat s'ha bolcat l’any 2021 a fer costat als seus clients afectats per l'erupció del volcà de la Palma, amb la posada en marxa de mesures destinades a les famílies, negocis i empreses, com l'eliminació de les comissions per retirada d'efectiu en caixers als no clients del banc, la paralització del pagament de les quotes financeres durant 12 mesos, o la concessió de 850 moratòries. Ja el 2022, arran de la crisi humanitària generada per la invasió russa d'Ucraïna, CaixaBank ha impulsat un paquet global de productes i serveis per ajudar a la població civil afectada pel conflicte. Entre aquests, destaca un producte específic, el Compte Social de CaixaBank, que ofereix serveis financers bàsics -compte corrent, targeta i accés a la banca digital- de manera gratuïta per a clients en situació de vulnerabilitat. En les últimes setmanes, s'ha posat en marxa un servei de traducció simultània i s'ha adaptat la documentació i els materials de formació interna per facilitar la contractació de serveis financers bàsics per part de persones nouvingudes d'Ucraïna. També s'ha habilitat l'ús gratuït de caixers per part de titulars amb targetes de bancs ucraïnesos i l'enviament gratuït de transferències a Ucraïna i països limítrofs.