El nou Pla Estratègic de CaixaBank, que estableix el full de ruta de l'entitat per als pròxims exercicis i fins l'any 2024, espera un "escenari de creixement sostingut" per als dos cursos que venen. En el seu primer pla després de la integració de Bankia, l'entitat posa la qualitat del servei al centre del pla, i espera augmentar la rendibilitat del seu negoci amb "un augment dels ingressos i uns costos neutralitzats".
Així, CaixaBank es marca l'objectiu del manteniment de l'activitat comercial en la vertical dels crèdits i recursos de clients. Segons recull el document, els ingressos bancaris augmentarien a un ritme sostingut del 7% entre el 2022 i el 2024, especialment gràcies a l'acceleració de les assegurances d'un 10% i una evolució de les comissions gràcies a la recuperació de l'activitat comercial. Amb tot, el banc es marca una meta de ROTE del 12%, una xifra que duplicaria els nivells actuals de rendibilitat del banc; amb ràtios d'eficiència inferiors al 48%.
La solvència també ocupa un lloc central als plans de l'entitat per als pròxims exercicis. El pla de CaixaBank es marca com a propòsit situar el capital CET1 entre l'11 i el 12%. Amb tot, el full de ruta del banc català dibuixa un camí cap a la generació d'uns 9.000 milions d'euros en capital generat, incloent-hi els dividends a accionistes, amb un payout superior al 50%; així com el lliurament de 1.800 milions d'euros per recompra d'accions.
Segons defensa el banc, l'estratègia de retribució als shareholders "reverteix directament a la societat" pel percentatge de capital que es repartirà entre la Fundació "La Caixa" –un 30%– i el FROB, que rebrà un 16% del total. També destaca l'accés a nou capital dels més de 646.000 petits accionistes, a qui correspon un 28% del total del dividend.
Atenció i creixement
Les prioritats marcades pel pla estratègic segueixen, segons el banc, la màxima de mantenir la seva activitat "a prop dels clients". El lema del full de ruta es concreta en tres verticals: el creixement de negoci; un nou model d'atenció a les persones usuàries i la sostenibilitat, un apartat en què CaixaBank aspira a esdevenir "referent a Europa".
En la branca del creixement, destaca l'aposta pel lideratge en banca comercial de què s'ha erigit en la principal entitat de l'Estat després de la fusió amb Bankia. Així, s'espera elevar els ingressos i la penetració de productes entre la base de clients; amb millores del 50% en la producció de noves hipoteques o del 30% en els crèdits al consum. Amb tot, a més, CaixaBank aspira a augmentar en 70 punts bàsics la seva quota de mercat en el sector de l'estalvi, que actualment se situa en el 29,6%.
Quant a l'atenció als clients, CaixaBank planteja una "acceleració de la reconfiguració de la xarxa d'oficines" que mantingui la tan reivindicada capil·laritat del banc. Els models especialitzats de sucursal com la Store urbana o l'AgroBank permeten, segons argumenten en un comunicat, "respondre encara millor a les noves demandes dels clients". La presencialitat, però, és un dels components d'una estratègia que aspira a "oferir més valor al client" en tots els canals. L'impuls a la banca mòbil de cara als clients joves complementa els esforços d'accessibilitat per a la base d'usuaris senior. Així, el banc espera que a finals de l'any el 29% dels seus clients siguin omnicanal; el 22% facin servir un gestor remot; i el 19% operin mitjançant imagin. Quant a la preferència en la presencialitat, un 18% dels clients operaran només en sucursal, mentre que un 8% només ho faran per digital –excloent-hi els clients imagin.
Pel que fa a la sostenibilitat, CaixaBank espera impulsar la seva presència entre les empreses centrals de la transició energètica; així com establir-se al centre de la reconversió del consum privat. Així, el banc oferirà "solucions per a particulars amb el focus en la mobilitat i l'habitatge sostenible", així com la mobilització d'uns 64.000 MEUR en finançament amb criteris de sostenibilitat.
Transició tecnològica
L'aspiració a la universalitat en el servei de CaixaBank es manté en un pla estratègic que aspira a adaptar la seva activitat a les noves realitats digitals sense abandonar els clients presencials. L'entitat reitera la seva intenció de "disposar del millor talent per afrontar els reptes estratègics del grup".
La transformació cap a una banca tecnològica que projecta el full de ruta de CaixaBank "posa el focus en els processos" per a una activitat eficient, flexible i resilient. L'entitat incrementarà la seva plantilla de CaixaBank Tech fins als 1.000 treballadors, uns 400 més que el 2021, amb un especial èmfasi en les tasques dels desenvolupadors.
Fora de l'Estat, CaixaBank posarà també el focus en la digitalització en les activitats de la seva filial portuguesa BPI, mitjançant "la reformulació de la segmentació entre xarxes especialitzades, el reforç de l'experiència omnicanal o la digitalització de les estratègies de compra". Amb aquesta estratègia, BPI espera fer créixer els seus ingressos a un ritme promig anual del 9% fins al 2024.
Banca social
Els objectius financers de CaixaBank contemplen el "suport a la societat" amb les iniciatives socials incloses al pla estratègic. El microfinançament de MicroBank o el 71% del parc d'habitatge en lloguer social són alguns dels indicadors que l'entitat espera fer créixer en els pròxims exercicis en el marc del nou full de ruta.
Segons el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, el nou pla "posa el focus en el client, a desenvolupar les millors propostes". El directiu aspira especialment a "convertir CaixaBank en un referent en sostenibilitat". Per la seva banda, el CEO del banc Gonzalo Gortázar espera "consolidar CaixaBank com el grup financer de referència a Europa" en els pròxims tres exercicis.