• Empresa
  • Grifoll, de la calcomania tradicional al tatuatge de realitat augmentada

Grifoll, de la calcomania tradicional al tatuatge de realitat augmentada

Amb gairebé vuit milions de facturació, presència en 18 països i un catàleg inacabable de productes promocionals emblemàtics, l’empresa de Rubí s’ha consolidat com un referent del seu sector

Mateo Hilderink, responsable de Màrqueting de Grifoll | LO
Mateo Hilderink, responsable de Màrqueting de Grifoll | LO
Victor Solvas
Rubí
20 de Juliol de 2017

Cinc lustres d’història donen per a molts canvis i a Grifoll ho saben bé. El petit local especialitzat en folrar miralls amb pa d’or que va obrir al centre de Rubí a l’any 1962, poc o res té a veure amb l’empresa de 45 treballadors que avui trobem a la carretera que uneix el municipi amb Terrassa. En aquests 55 anys, la companyia s’ha consolidat com a proveïdor de referència en el sector de la impressió, oferint tot tipus de solucions integrals pels productes promocionals dels seus clients. I en aquest temps han estat testimonis i actors principals en l’evolució d’aquest sector: des de simples targetes, productes ensobrats o imantats, fins a l’aplicació de la realitat augmentada.

“Sens dubte, els anys 90 van ser el gran punt d’inflexió en la història de Grifoll. Vam començar a exportar promocions de tot tipus a escala mundial i a diari sortien de la nostra planta camions i més camions plens de productes amb imatges de Pokémon, Chiquito de la Calzada... Cada dia s’apropaven nois i noies de Rubí per veure abans que ningú les nostres promocions, que setmanes després trobaven als productes com bosses de patates xips”, recorda el responsable de màrqueting de l’empresa, Mateo Hilderink.

"Les calcomanies són un producte cosmètic amb les implicacions normatives que això suposa, i hi ha molt pocs fabricants amb capacitat de complir amb les noves exigències per fabricar-lo"

En els seus 55 anys, Grifoll ha desenvolupat tot tipus d’elements promocionals, però el seu producte estrella ha estat el tatuatge temporal, les calcomanies. “Pot semblar un producte pla, però avui en dia es tracta d’un producte cosmètic amb les implicacions normatives que això suposa, i hi ha molt pocs fabricants amb capacitat de complir amb les noves exigències per fabricar-lo”, argumenta Hilderink, que també posa en relleu l’evolució tecnològica que ha viscut aquest element. “Ara el que fem és una imatge amb capacitat de prendre vida. Apliquem la realitat augmentada a tatoos i cromos adhesius i podem fer que, per exemple, Batman i Superman es barallin”, explica Hilderink.

Aquest és un dels últims productes realitzats per Grifoll, un anunci amb el qual, gràcies a una llanterna, pots descobrir el missatge | LO

Solucions integrades

Aquesta evolució no només repercuteix en la diversió dels petits, sinó que també ho fa en la configuració i l’estratègia de l’empresa. Només per aconseguir que dos superherois es moguin sobre la pell del 'tatuat', Grifoll ha de fer la necessària adaptació tecnològica i la gestió de la llicència dels personatges. I ho fa. De fet, l’empresa assenyala la seva capacitat per donar solucions integrades com una de les seves fortaleses. “Grifoll és de les poques empreses del sector de la impremta amb capacitat per controlar tota la cadena de fabricació dels seus productes i això és molt valorat pels nostres clients, que tenen garantit uns estàndards de qualitat homogenis durant tot el procés i estableixen una relació de gran confiança amb un únic interlocutor”, assenyala.

Grifoll té capacitat per respondre a tot tipus de demandes relacionades amb la promoció. La companyia ha aconseguit posicionar-se com a referent del seu sector gràcies a l’adaptació a les normatives internacionals de qualitat més exigents i a la seva capacitat de captar tendències en un mercat molt estacional i amb canvis constants.

Alguns dels productes que es materialitzen a Grifoll, juntament amb el Premi Cambra 2015 | LO

Innovació i internacionalització

Una empresa amb capacitat per crear una varietat tan àmplia de productes promocionals mereix no només l’adjectiu de flexible, sinó també el d’innovadora. Així ho va reconèixer la Cambra de Terrassa en els seus Premis Cambra 2014, premiant els sis nous productes que, de mitjana, Grifolls treu a l’any. Innovacions que poden venir per iniciativa pròpia o per demanda d’uns clients que cada cop deleguen més en l’experiència de l’empresa de Rubí per dissenyar des de zero els seus productes promocionals. “El comprador té tantes opcions de materials i formats que simplement et dóna un esbós del que té en ment, i això ens permet tenir màniga ampla per inventar”, assenyala Hilderink.

L’altra gran pilar de l’empresa és la internacionalització. Fins el punt que aquella petita impremta del centre de Rubí dels anys 60 i 70 obté avui el 60% dels seus vuit milions de facturació dels mercats exteriors. Un camí que va començar durant els anys 90 de la mà dels seus clients amb seus internacionals, i que ara Grifoll fa en solitari i a consciència, aprofitant que, també a Europa, el seu servei integral és difícil de trobar. “En l’actualitat tenim presència a 18 països, majoritàriament europeus, i això ens permet tenir un creixement estable d’entre el 10% i el 15% anual”.

El petit local especialitzat en rematar productes amb daurats que va obrir al centre de Rubí a l’any 1962, poc o res té a veure amb l’empresa de 45 treballadors que avui trobem a la carretera que uneix Rubí amb Terrassa | LO

Connectats a la ciutat

Grifoll combina la seva vessant exterior amb una voluntat de participació en la dinàmica empresarial i social de Rubí. És una de les empreses participants en el projecte Xarxa Rubí Empresa, un dels set projectes de competitivitat empresarial que l’Ajuntament de Rubí ofereix a través de l’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE). L’objectiu d’aquest programa és generar una comunitat d’empreses i organitzacions que treballin en xarxa generant coneixement compartit en el marc de la ciutat de Rubí per a la generació d’aliances en clau de proximitat.

"Descobrir quines solucions troben altres marques a problemes que nosaltres també tenim és molt valuós que no pas fer relacions purament comercials”

L’empresa valora la possibilitat que dóna el projecte per compartir les seves experiències professionals i aprendre de les vivències de la resta de companyies locals. “El fet de sortir de les nostres quatre parets i descobrir quines solucions troben altres marques a problemes que nosaltres també tenim és molt més valuós que no pas fer relacions purament comercials”, argumenta l’expert en màrqueting.

La companyia porta 55 anys a la ciutat i no té en perspectiva canviar d’ubicació. Entre els avantatges que els responsables de Grifoll veuen a Rubí enumeren la valoració internacional de la marca Barcelona, les comunicacions, la proximitat amb tot tipus de proveïdors i la comunicació fluïda que existeix amb l’entramat empresarial de la ciutat. En el que falta a Rubí citen la quantitat d’empreses que van tancar durant la crisi, però destaquen “l’esforç que s’està fent per la recuperació”.