Segons la UNESCO, les dones representen el 28% dels llicenciats en enginyeria i el 40% en informàtica. Però, segons el Ministeri d'Educació, aquest percentatge és molt menor: l'any 2018 només el 12,1% dels estudiants d'informàtica eren dones. La UPC va presentar una fotografia semblant: al curs 2019-2020 el percentatge de noves alumnes a estudis vinculats a l'enginyeria informàtica era del 15,7%, una xifra que asseguren que s'ha anat incrementant en els últims anys, però que està molt lluny encara d'apropar-se a la paritat de gènere, distància que encara s'agreuja més en el marc laboral.
Per lluitar contra aquesta bretxa de gènere, cal trencar els estereotips des de molt abans: a la infància. Així ho entenen iniciatives com Aquí STEAM UPC, un programa adreçat específicament a noies d'entre 9 i 14 anys de Catalunya que té l'objectiu d'atreure talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria; o Oifem, l'Olimpíada Informàtica Femenina, un concurs de programació algorítmica per alumnes d'educació secundària menors de 20 anys.
Blanca Huergo, presidenta d’OIFem, és The Queen's Gambit de la informàtica
De fet, Oifem és més que una olimpíada: és formació, inspiració, activitats i comunitat. "Des del dia u hem tractat de crear comunitat entre les participants i fer més activitats que les centrades únicament a competir", explica Blanca Huergo, presidenta d’OIFem. Huergo és The Queen's Gambit de la informàtica: el 2020, amb només 17 anys, va guanyar una de les quatre medalles d'or a l'Olimpíada Informàtica Espanyola: l'única dona d'entre les primeres 50 posicions de la competició. És la quarta dona que aconsegueix arribar al pòdium des que es fa aquesta competició, 25 anys.
OIFem segueix l'estela d'Ala Lovelace, la primera programadora de la història (1815-1852). Els professors, estudiants i desenvolupadors professionals que formen part de l'associació que ho organitza tenen l'objectiu d'apropar la programació a les més joves. És una plataforma perquè les estudiants de secundària aprofundeixin la seva formació en programació i algorísmia i, qui sap, potser descobrir també la seva vocació. El projecte inclou formació gratuïta, amb tres nivells diferents i trobades al llarg de l'any "encara que sigui virtual, per tal que es coneguin més i puguin escoltar referents", explica Huergo.
Competir a Europa
La segona edició d'OIFem està a punt de començar. Queda poc perquè es tanquin les inscripcions per poder participar en el concurs, que consta de dues fases -la primera en línia, la segona a la UPC- i que finalitza amb quatre noies seleccionades per a representar Espanya a l'Olimpíada Informàtica Femenina Europea (EGOI), que enguany se celebrarà a Turquia. Durant els mesos previs a l'EGOI, les alumnes entrenen amb l'associació per preparar-se per la competició.
La primera edició d'OIFem va ser tot un èxit. De les 120 noies inscrites, quatre van representar a Espanya a l'Olimpíada Europea i una va aconseguir la medalla de bronze. I a l'Olimpíada d'Espanya, que és mixta, quatre alumnes d'OIFem es van posicionar entre les 14 finalistes, fet inaudit en anys anteriors, on no hi havia noies entre els finalistes.
Mòdems i referents
L'èxit d'OIFem assenyala que hi ha una necessitat per cobrir: hi ha unes nenes -que un dia seran dones- que volen i poden triomfar i aportar al món de la informàtica. Molta raó tenia la hacker Jude Milhon amb el seu famós crit de guerra, als anys 60: "Girls need modems!". És veritat, les noies necessiten mòdems, i afegeixo, i també necessiten referents; com Blanca Huergo.