Catalunya és la comunitat amb més startups fundades només per dones. De fet, el 9% de les empreses emergents que es creen al nostre país tenen com a única emprenedora al talent femení. Una xifra que es troba lluny de la tan anhelada igualtat de gènere, però que constata una tendència lluny de Madrid, on tan sols estan impulsades per un 6%. Aquesta és una de les conclusions del Mapa de l'Emprenedoria 2023 que ha presentat el Madrid South Summit en col·laboració amb IE University.
La proporció 80%-20% de fundadors homes i dones a les startups espanyoles amb prou feines ha variat en una dècada. En aquest context, el 59% de startups estan fundades únicament per homes, mentre que els equips mixtos representen 1 de cada 3 noves startups, i els que estan formats només per dones passen del 6% el 2002 al 8% aquest any.
Les dones són majoritàries en les startups de salut, seguides d'educació i Green Business
“En una dècada que portem fent el Mapa de l'Emprenedoria el percentatge entre homes i dones segueix exactament igual. Les dones ens hem de preguntar com podem fer per convèncer-nos a nosaltres mateixes que val la pena llançar-se a emprendre”, ha assenyalat María Benjumea, empresària i referent del món emprenedor.
Quin és el perfil de l'emprenedora?
L'emprenedora catalana compta amb més qualificació que l'home: un 75% té un màster davant del 65% dels emprenedors masculins i el 16% té un doctorat davant del 14% dels homes. Pel que fa a les indústries amb més presència femenina, les startups de salut continuen ocupant el primer lloc, seguides d'educació i Green Business. A més, aquest any s'incorporen sectors com l'agrotech o desenvolupament de programari.
Benjumea ha destacat que “el finançament sempre ocupava el primer lloc quan preguntàvem a les startups sobre la llista de prioritats. Ara aquesta llista l'encapçalen les capacitats organitzatives per aprofitar el talent, que és el motor de tota startup i el factor diferencial perquè creixin”. Ara bé, on hi ha més igualtat és en l'afició per l'emprenedoria. El 43% de dones ja s'apunten a la tendència d'emprendre en sèrie. És a dir, muntar una empresa darrere l'altra. En els homes, el percentatge puja al 61%.
El 43% de dones ja s'apunten a la tendència d'emprendre en sèrie. És a dir, muntar una empresa darrere l'altra
Finalment, entre els últims casos d'èxits liderats per dones a Catalunya hi ha el cop d'efecte d'Onalabs: ampliació de capital i aliança amb el Barça Innovation Hub. La startup, liderada per Elisabet del Valle (CEO d'Onalabs), ha tancat una ampliació de capital d'1,8 milions i incorpora a l'accionarat el Barça Innovation Hub per impulsar el dispositiu Onasport.
Un altre cas d'èxit és el de Laura Urquizu, impulsora de Red Points, una startup amb seu a Barcelona dedicada a identificar continguts piratejats a Internet que avui compta amb gran presència als Estats Units. Fa pocs mesos ha obtingut 20 milions d'euros per desenvolupar les seves solucions davant l'augment del frau online. Altres empreses emergents liderades per dones hi ha el cas de Narrativa Fèrtil (escola d'escriptura i editorial), KOA Biotech (un projecte d'aqüicultura) i Ökollective (cooperativa de disseny tèxtil), que han rebut nombrosos premis pel seu impacte en àrees d’emprenedoria social i científico-tecnològica.