• Empresa
  • Caprabo impulsa la proximitat: 325 productors locals i 38 milions d’euros en vendes

Caprabo impulsa la proximitat: 325 productors locals i 38 milions d’euros en vendes

En els darrers deu anys, Caprabo ha impulsat la venda de productes de proximitat de petits productors i cooperatives de Catalunya gràcies al Programa de Proximitat per Comarques

Exterior d'un establiment de Caprabo | Cedida
Exterior d'un establiment de Caprabo | Cedida
Redacció VIA Empresa
23 de Desembre de 2024
Contingut de marca

Un dels grans valors de Caprabo, com a companyia catalana amb 65 anys d’història, sempre ha estat el seu arrelament al territori. La marca fa més de 25 anys que porta a terme iniciatives de coneixement i venda de productes de proximitat. Ara fa una dècada va posar en marxa un programa específic: Programa de Proximitat per Comarques "amb l’objectiu de donar veu i visibilitat a la producció local de Catalunya i destacar-la a les nostres botigues del territori", explica Fernando Tercero, responsable de productes de proximitat de Caprabo, en declaracions a VIA Empresa. Es tracta, en definitiva, de recuperar els orígens i la manera de fer amb què Caprabo va néixer.

 

En els darrers deu anys, Caprabo ha donat un fort impuls a la venda de productes de proximitat provinents de petits productors i cooperatives agroalimentàries de Catalunya gràcies a la implantació del Programa de Proximitat per Comarques el 2014. Segons Tercero, el primer desafiament va ser intern: trencar amb una mentalitat centralista i adoptar un enfocament més arrelat al territori, basat en el contacte directe i en posar les persones al centre. L’altre gran repte va ser guanyar-se la confiança dels petits productors, molts dels quals no treballaven habitualment amb el canal de distribució. "Veure que Caprabo podia ser una eina per donar a conèixer els seus productes al territori va ser clau", explica Tercero. 

El primer desafiament va ser intern: trencar amb una mentalitat centralista i adoptar un enfocament més arrelat al territori, basat en el contacte directe i en posar les persones al centre

A més, els resultats obtinguts confirmen l’èxit d’aquesta iniciativa, demostrant que la proximitat no només reforça el vincle amb el territori, sinó també la seva economia i sostenibilitat. Deu anys després, Caprabo preveu assolir unes vendes de 38 milions d’euros en productes de proximitat, un increment de gairebé el 5% respecte a l’any anterior. Aquesta xifra suposa duplicar els 16 milions d’euros obtinguts durant el primer any de la iniciativa.

 

Des de la seva creació el 2014, el Programa de Proximitat per Comarques ha experimentat un creixement constant tant en referències com en productors. En el seu primer any, Caprabo comptava amb 1.300 referències de productes de proximitat i treballava amb 175 productors. Actualment, la companyia ha incrementat gairebé un 86% el nombre de petits productors i cooperatives agràries, arribant als 325, i ha augmentat en un 146% les referències disponibles als seus lineals, que ja sumen 3.200.

La creixent sensibilitat pel consum local consolida el model de proximitat de Caprabo

Un supermercat Caprabo | Cedida
Un supermercat Caprabo | Cedida

"Observem un gran interès dels consumidors per conèixer com es fan els productes i la història que hi ha darrere dels projectes. Des del primer moment, també hem detectat una fidelitat elevada cap al consum d’aquest tipus de productes", explica Tercero. Tot i les circumstàncies de crisi, la pressió dels preus i les dificultats econòmiques domèstiques, Tercero destaca que aquesta fidelitat es manté. "Ho hem vist especialment en productes com l’oli verge extra de cooperatives i petits productors catalans. Fa deu anys, només hi havia una o dues marques reconegudes en l'àmbit català. Ara, però, el nostre lineal inclou representants de les cinc Denominacions d’Origen Protegides (DOP) d’oli català, reflectint la riquesa de productors, pobles i cooperatives d’arreu de Catalunya", afegeix.

Caprabo manté acords amb la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) i la Federació Catalana DOP-IGP, reforçant així el seu compromís amb la proximitat i el suport als productors locals. Per aquest motiu, el Programa de Proximitat per Comarques s’ha convertit en un dels principals eixos estratègics de la companyia. Aquesta iniciativa es fonamenta en diverses accions, com ara promocions especials als supermercats, les fires Caprabo de Productes de Proximitat i les Jornades Gastronòmiques centrades en productes de proximitat i de temporada.

Tercero (Caprabo): "La producció de proximitat, feta amb criteris de qualitat i amb un tractament exquisit de la matèria primera, arrelada al territori, continuarà creixent”

Fernando Tercero assenyala que “el futur continuarà en la mateixa línia que hem seguit durant aquests darrers deu anys. Tot i les crisis, el consum de productes de proximitat es mantindrà. Per part nostra, seguirem al costat dels productors per garantir que aquesta aposta no es perdi". A més, destaca els reptes que poden sorgir, com les sequeres o les restriccions en matèries primeres. Malgrat això, confia en la solidesa del model: "La producció de proximitat, feta amb criteris de qualitat i amb un tractament exquisit de la matèria primera, arrelada al territori, continuarà creixent. Esperem que, en deu anys, el creixement sigui encara més gran, perquè el sentiment i la sensibilitat per aquests productes no deixa d’augmentar", conclou.