En el dia del seu 65è aniversari, Caprabo ha presentat el seu projecte de transformació. Es tracta d'un full de ruta dotat de 60 milions d'euros que durarà tres anys, amb què la cadena de supermercats catalana espera "reconquerir el mercat". Aquest procés aposta per una nova estètica als grans establiments, una inversió en intel·ligència artificial, l'obertura de noves botigues a Catalunya i preus més baixos que els permetin ser "més competitius".
"Caprabo està en el seu moment", ha assegurat Javier Amezaga, president del consell d'administració de Supratuc, societat propietària de la cadena. Ell ha sigut l'encarregat de presentar la nova etapa de la firma, juntament amb Edorta Juaristi, director general de Caprabo. Amb aquest pla, l'empresa catalana espera facturar prop d'uns 900 milions d'euros l'any 2026. Una xifra que representaria un 15% més dels 780 milions que va ingressar el passat 2023. A més, també esperen assolir un ebitda de 34 milions d'euros i una quota de mercat del 5% (actualment es troben en un 4,76%).
En dos anys, Caprabo ha augmentat les vendes un 10% i ha millorat l'ebitda en 23 millons d'euros
Aquesta nova fase dona continuïtat al canvi d'estratègia que la companyia va adoptar a partir de 2021, després que Eroski i la societat EP Bidco, participada pel grup txec EP Corporate Group i l'inversor eslovac Patrik Tkáč, signessin una aliança pel mercat català i balear amb el nom de Supratuc. L'any següent, Caprabo va presentar un pla de rellançament que es va traduir en una "excel·lent" millora de 23 milions d'euros de l'ebitda i un creixement del 10% de les vendes en dos anys. Aquesta última dada, però, cal mirar-la amb perspectiva: l'any 2023, la mitjana d'increment de vendes dels supermercats a l'Estat va ser de l'11,5%, mentre que Caprabo es va quedar en un 5%, és a dir, menys de la meitat. Una circumstància que Amezaga ha atribuït al "procés de reorganització" en què es trobava immers la cadena.
Precisament per aquest motiu parlen ara de reconquesta. "Caprabo és el símbol del comerç a Catalunya, continuem sent un supermercat de barri", ha reivindicat Amezaga. En aquest sentit, preveuen expandir-se per tot el territori català amb 38 noves botigues: vuit d'elles seran pròpies i les altres 30, franquícies. La primer d'elles és previst que s'estreni abans d'acabar aquest 2024. Aquest increment es traduirà en 200 treballadors més que s'incorporaran a la cartera dels 6.000 que hi ha actualment.
Un nou model de botiga més actual
Una de les grans novetats és que els supermercats tindran una "imatge nòrdica", amb vidres que permetran veure l'interior des dels carrers. L'estètica serà més diàfana, àmplia i amb colors naturals, amb l'objectiu d'esdevenir més atractiva i acollidora pels clients. Entre les moltes innovacions, destaca que els productes frescos passaran a ubicar-se més a prop de l'entrada del supermercat, on tradicionalment es reservava l'espai per a les caixes. Aquestes, a més de perdre protagonisme, deixaran pas a sistemes d'autocobrament que ja estan implementant moltes empreses de diferent tipologia.
Pel que fa als productes, Caprabo també ha anunciat que introduirà el concepte "fet a casa" en les seccions de plats cuinats, xarcuteria, pernileria i formatgeria, carnisseria i peixateria. En aquest sentit, també hi haurà punts on s'elaboraran plats per consumir en el moment de la compra. Tot plegat forma part d'una de les línies estratègiques més importants de l'empresa, que és oferir més assortiment de qualitat. "Aquesta és la nostra diferenciació", ha apuntat Juaristi.
Preus més baixos i més marca pròpia
En els últims anys, els preus dels productes s'han incrementat de forma exponencial a totes les cadenes de supermercats. Ara, Caprabo busca diferenciar-se abaixant-los en comparació als seus competidors. "Tenim la millor posició competitiva de la història", ha assegurat Juaristi, que ha explicat que potenciaran la seva promoció a través de diferents temàtiques i fullets. "Hem aplicat una menor pujada de preu que altres cadenes, per això diem que som més competitius. Cercar l'estalvi és ara més clau que mai", ha afegit Amezaga.
La marca pròpia representa avui un 28,5% del total de productes de Caprabo, pel 24% de fa tres anys
A més, el director general de Caprabo ha anunciat que impulsaran la marca pròpia amb l'objectiu de guanyar quota de mercat. Actualment, es troba en un 28,5% del total de productes de Caprabo, pel 24% que representava fa només tres anys. Això sí, sempre partint de la base que el producte sigui de qualitat. "Volem promocionar l'alimentació saludable i acabar amb la mala fama que menjar sa és car", ha afirmat Juaristi.
"Atenció diferencial" a través d'IA i botigues autogestionades
A més d'augmentar gairebé tot el volum de negoci, Caprabo també vol liderar la digitalització del sector dels supermercats. La companyia té com a objectiu oferir una "atenció diferencial" als seus clients, ja que és la "millor eina" per continuar creixent. Per això, hi ha dues apostes: una és la digitalització, a través d'una intel·ligència artificial que determinarà quines són les promocions més eficients. L'altra és millorar l'experiència de compra oferint un servei personalitzat a cada client.
És a dir, Caprabo aspira a conèixer al màxim què necessita cada comprador segons el seu cicle de vida (si és jove, adult, casat, divorciat, jubilat...). "Gràcies a l'eficiència de la IA, podrem invertir més temps a millorar el tracte als clients", ha revelat Juaristi.
Però la cadena catalana no només vol conèixer millor a les persones que compren els seus productes, sinó també als seus treballadors. Per això, han impulsat un model de botigues autogestionades en què delegaran decisions al responsable de l'establiment. "És molt més fàcil aconseguir bons resultats si els objectius els marca el cap de la botiga en lloc de si venen imposats des de la seu central", ha subratllat Juaristi.
Catalunya, el cor de l'expansió
Durant la presentació, els responsables de Caprabo han remarcat constantment la importància de cuidar el lligam entre la companyia i Catalunya. En els últims tres anys, la venda del producte de proximitatha crescut un 6% i actualment es troba en un 24%. De cara al 2026, l'objectiu és pujar aquest indicador al 30%. Una de les claus d'aquest creixement és el Programa de Proximitat per Comarques que la firma va encetar ara fa una dècada. Aquest projecte ha introduït 2.800 productes de 300 petits productors i cooperatives agroalimentàries de diferents punts del territori, i ha portat aquests productes a les botigues de la mateixa comarca.
Els 38 establiments que obriran seran a casa nostra, i d'altres molt importants, com el de L'Illa Diagonal, experimentaran una remodelació profunda, amb la idea d'adaptar-se a la nova estructura de botiga pel qual aposta Caprabo. "Ens adequarem al model del moment, ja que les necessitats dels clients canvien molt ràpidament", ha avançat Juaristi. Això sí, les grans ciutats com Barcelona i les zones turístiques són els llocs que més interessen a la companyia per l'afluència de clients que arrosseguen.