
04
de Novembre
de
2015
Act.
07
de Desembre
de
2015
Aquest és un ofici que ha enganxat prou perquè la quarta generació de la família Llusera continuï amb el mateix procés de fabricació dels caramels que es feia servir el 1911, quan es va crear l'empresa Pifarré de Bellpuig. Especialitzada en els caramels i els gragejats de sucre, com els confits, les píndoles, les pedres dures i toves o els anissos, l'adjunta a la gerència de Pifarré 1911, Imma Llusera, explica que "sempre ens hem intentat adaptar a les noves tendències i necessitats del mercat sense perdre l'essència de ser una empresa familiar".
Pifarré 1911 segueix fent els caramels d'una manera artesana, utilitzant molt la mà d'obra. Llusera reconeix que aquest fet pot ser un handicap en relació a la competència. Tot i això, ho soluciona amb flexibilitat. "Ens dediquem a confeccionar productes a mida, únics i que se separin dels estàndards que qualsevol client pot trobar al mercat". Al final, "en el nostre cas, guanyen la qualitat i la tradició que s'obtenen de les matèries primeres i del know how acumulat".
Tres fàbriques en una
Per combatre la industrialització i la mecanització en l'elaboració dels caramels, Pifarré aporta una dosi d'especialització. "Disposem de tres àrees de fabricació diferents, en les quals fem combinacions per obtenir productes variats", comenta Llusera. Un exemple és la milfulles de praliné aromatitzat amb menta i gragejat de xocolata negra amb un toc de menta. "Per fer-lo, cal passar per dos llocs, la fàbrica de caramels i la de xocolata". A aquestes dues, s'afegeix la zona dels gragejats de sucre.
A la planta de Bellpuig, on es concentra la fàbrica, la línia d'envasat i el magatzem, hi treballen 48 persones. Encara que amb la crisi la facturació dels últims anys de Pifarré hagi disminuït, baixant una mica per sota dels 5 milions d'euros el 2014, la firma ha aprofitat per sortir a l'exterior. "Darrerament, hem decidit accelerar la nostra sortida cap a fora, diversificant els països per minimitzar els riscos". Llusera cita com a avantatge ser una companyia familiar. "El client petit agraeix molt que pugui accedir sense gaires filtres a la gerència de l'empresa".
Referent en gragejats de sucre
Dues línies de producció i tres àrees de fabricació conviuen a la planta de Pifarré. Els caramels, els gragejats, els confits, les píndoles, les pedres o els anissos permeten elaborar 150 referències diferents i unes 2.000 tones anuals de producció. Llusera aclareix que "quan ensenyem la fàbrica als visitants, la presentem com tres plantes dintre d'un mateix espai: caramels, gragrejats de sucre i de xocolata". Pifarré s'ha convertit en un referent en els de sucre en l'àmbit estatal. Actualment, l'empresa treballa en un projecte d'R D i, en el qual està desenvolupant noves textures que ofereixin més gustos i sabors en els gragejats de xocolata.
Més enllà de finals d'any, quan arriba l'època forta en la venda de caramels per les cavalcades de Reis, la gamma de balsàmics de Pifarré concentra el seu període de comercialització entre els mesos de tardor i hivern. Malgrat que el caramel publicitari hagi notat les retallades en inversió per la situació econòmica, Imma Pifarré assenyala que la caiguda en volum s'ha vist compensada per la innovació en la presentació. "Ja no es regala la bossa de quilo, sinó que ara s'opta per la personalització mitjançant caixetes o llaunes amb menys quantitat". Això sí, amb caramels fets com els d'abans.
Pifarré 1911 segueix fent els caramels d'una manera artesana, utilitzant molt la mà d'obra. Llusera reconeix que aquest fet pot ser un handicap en relació a la competència. Tot i això, ho soluciona amb flexibilitat. "Ens dediquem a confeccionar productes a mida, únics i que se separin dels estàndards que qualsevol client pot trobar al mercat". Al final, "en el nostre cas, guanyen la qualitat i la tradició que s'obtenen de les matèries primeres i del know how acumulat".
Tres fàbriques en una
Per combatre la industrialització i la mecanització en l'elaboració dels caramels, Pifarré aporta una dosi d'especialització. "Disposem de tres àrees de fabricació diferents, en les quals fem combinacions per obtenir productes variats", comenta Llusera. Un exemple és la milfulles de praliné aromatitzat amb menta i gragejat de xocolata negra amb un toc de menta. "Per fer-lo, cal passar per dos llocs, la fàbrica de caramels i la de xocolata". A aquestes dues, s'afegeix la zona dels gragejats de sucre.
![]() |
Una treballadora de l'empresa en la zona de fabricació. ACN |
A la planta de Bellpuig, on es concentra la fàbrica, la línia d'envasat i el magatzem, hi treballen 48 persones. Encara que amb la crisi la facturació dels últims anys de Pifarré hagi disminuït, baixant una mica per sota dels 5 milions d'euros el 2014, la firma ha aprofitat per sortir a l'exterior. "Darrerament, hem decidit accelerar la nostra sortida cap a fora, diversificant els països per minimitzar els riscos". Llusera cita com a avantatge ser una companyia familiar. "El client petit agraeix molt que pugui accedir sense gaires filtres a la gerència de l'empresa".
Referent en gragejats de sucre
Dues línies de producció i tres àrees de fabricació conviuen a la planta de Pifarré. Els caramels, els gragejats, els confits, les píndoles, les pedres o els anissos permeten elaborar 150 referències diferents i unes 2.000 tones anuals de producció. Llusera aclareix que "quan ensenyem la fàbrica als visitants, la presentem com tres plantes dintre d'un mateix espai: caramels, gragrejats de sucre i de xocolata". Pifarré s'ha convertit en un referent en els de sucre en l'àmbit estatal. Actualment, l'empresa treballa en un projecte d'R D i, en el qual està desenvolupant noves textures que ofereixin més gustos i sabors en els gragejats de xocolata.
Més enllà de finals d'any, quan arriba l'època forta en la venda de caramels per les cavalcades de Reis, la gamma de balsàmics de Pifarré concentra el seu període de comercialització entre els mesos de tardor i hivern. Malgrat que el caramel publicitari hagi notat les retallades en inversió per la situació econòmica, Imma Pifarré assenyala que la caiguda en volum s'ha vist compensada per la innovació en la presentació. "Ja no es regala la bossa de quilo, sinó que ara s'opta per la personalització mitjançant caixetes o llaunes amb menys quantitat". Això sí, amb caramels fets com els d'abans.